ARA A PORTADA
A l’apartat d’”Entitats culturals i grups musicals” hi ha diverses imatges que reflecteixen un moviment cultural al poble de Tona d’inicis del segle XX, no només extraordinàriament actiu sinó també envejable i malauradament perdut i desfigurat a hores d’ara. En el terreny estrictament musical hi apareixen dos cors d’homes considerablement quantiosos, la Palma Tonense i la Dàlia Tonense, formats si no erro als voltants de 1905, la carrera dels quals es va prolongar més de mig segle. També hi consta la Coble Montseny, fundada a finals dels 40 per Joan Vilà i Ayats i que, com fa notar el paràgraf informatiu del llibre, és l’única que hi ha hagut a Tona fins avui. Naturalment també hi ha fotografies de sardanes amb una gran quantitat de públic i de l’Esbart Dansaire Castell de Tona, nascut al 1944 i encara en actiu avui.
Tanmateix tot i que l’activitat cultural que nodria aquelles dècades era com he apuntat, intensa i abundant, totes les agrupacions de les que he fet esment s’encabeixen dins el que podríem anomenar folklore autòcton i, en efecte, si alguna cosa se li pot pressuposar a la cultura en un temps on no es vivia en el món multicultural d’avui, és que sigui eminentment autòctona.
Ara bé, la fotografia a la que em referia amb sorpresa a l’inici data de l’any 1934 i il·lustra l’Orquestrina Terpsícor Jazz. Com apunta el llibre, la formació es va fundar el 1934 i va fer concerts de jazz i swing, música vinguda directament del nou món, arreu del país durant dues dècades. A la imatge, s’hi distingeix una agrupació formada per un clarinet, dos saxos, trompeta, trombó, piano i percussió, i com a curiositat –agradable curiositat – afegiré que al piano hi ha la Montserrat Verdaguer. També hi apareixen uns escuts decoratius on hi ha gravat el nom de l’orquestrina i el nom de Tona, tot en majúscules.
Que la Segona República va ser una època culturalment gloriosa i prometedora és una impressió que més o menys col·lectivament es coneix però evidències de la dimensió d’aquesta no poden fer més que fer-nos abaixar el cap i maleir altre cop la dictadura de’n Francesc. A voltes centrem la crítica cap a l’opressió identitària però el cert és que la seva destrossa es vertebra com a extermini absolut de la Cultura.
Era una terra rica i prodigiosa i sols va deixar-hi l’erm. No puc deixar de sorprendre’m d’aquell abans i decebre’m d’aquest ara sabent tot el que hem perdut. I pensar que a l’any 34, el meu humil poble tenia una orquestra que tocava swing.
Havent-me llicenciat en filosofia a la UAB (disculpin la grosseria de la primera persona, però em provoquen vòmit compulsiu les autoreferenciacions fetes amb terceria), actualment estic minoritzant la meva ignorància musical cursant la carrera de Composició a l'Escola Superior de Música de Catalunya, procés culminatiu dels anys d'academicisme modern al Taller de músics i tradicional, al Conservatori de Vic. Amant declarat -i correspost- de la polèmica, prometo retornar l'essència bèl•lica a la crítica artística i defugir, amb totes les conseqüències implícites, de la compassió vers la mediocritat creativa.
Et pot interessar
- Integradores i educadores socials, «essencials, però condemnades a la temporalitat»
- Habitatge social: construir pensant en el medi ambient David Mercader Carrera
- La colònia dels avariats Blanca Busquets
- I si Argüello anés al Cabró Rock? Jordi Serrat
- Trump i l'OTAN o quan la diplomàcia es torna xantatge Toni Poyato
- Què són els centres adscrits? La seva vinculació a la universitat Josep-Eladi Baños
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Osona?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.