ARA A PORTADA
Us posaré un exemple, m’invento un vers qualsevol que potser us remet a alguna lletra de cançó però heu d’acceptar que si us passa és cosa vostra, jo no n’assumeixo cap responsabilitat (les grafies que utilitzo només pretenen ésser precisament això, gràfiques envers allò que pretenc mostrar).
“Nascut entre planes i caderners”
Estarem d’acord en que la pronúncia correcta d’aquest vers seria, marcant-ne els accents tònics amb un accent circumflex: “nascÛt Êntre plÂnes Î cadernÊrs”. I també estaríem absolutament d’acord en que per res del món ens atreviríem a dir: “nÂscut Êntre plÂnes Î cadernÊrs”.
Doncs bé, més enllà d’aquest exemple d’invenció pròpia però amb cert regust paradigmàtic, haig de dir-vos que la nostra literatura musical, en la seva vessant lírica, és plena a vessar d’aquests crims sens compassió a les paraules.
És per això que proposo que col·lectivament abandonem la passivitat vers aquest deix creatiu. Recordo una frase, l’autor de la qual he oblidat, que feia, parlant de la creació poètica, més o menys així: “...la rima i la mètrica que imperen a una forma poètica, forcen al poeta a trobar altres camins la bellesa dels quals no aconseguiria sense aquest esforç artístic”.
La tasca del lletrista no dista en absolut d’aquesta exigència, és més, els seus versos s’inscriuen en un perfil melòdic que té personalitat pròpia i això suposa una responsabilitat per part d’aquell qui traça paraules a través d’aquest fil sonor. Hem d’exigir aquest esforç i hem apartar-nos de la passivitat quan aquest no hi sigui present. Reaccionem-hi.
Ho hem de fer si tenim estima per la música i per la llengua, sigui quina sigui. No siguem estupÍds.
Havent-me llicenciat en filosofia a la UAB (disculpin la grosseria de la primera persona, però em provoquen vòmit compulsiu les autoreferenciacions fetes amb terceria), actualment estic minoritzant la meva ignorància musical cursant la carrera de Composició a l'Escola Superior de Música de Catalunya, procés culminatiu dels anys d'academicisme modern al Taller de músics i tradicional, al Conservatori de Vic. Amant declarat -i correspost- de la polèmica, prometo retornar l'essència bèl•lica a la crítica artística i defugir, amb totes les conseqüències implícites, de la compassió vers la mediocritat creativa.
Et pot interessar
- Integradores i educadores socials, «essencials, però condemnades a la temporalitat»
- Habitatge social: construir pensant en el medi ambient David Mercader Carrera
- La colònia dels avariats Blanca Busquets
- I si Argüello anés al Cabró Rock? Jordi Serrat
- Trump i l'OTAN o quan la diplomàcia es torna xantatge Toni Poyato
- Què són els centres adscrits? La seva vinculació a la universitat Josep-Eladi Baños
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Osona?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.