Manlleu respira cant coral

26 de gener de 2013
La setmana passada la nostra ciutat va gaudir de l’estada d’un cor de veus blanques de Budapest, que retornava la visita que les Nàiades-Cor de Noies va fer l’any passat a la capital d’Hongria. L’església del barri de Gràcia es quedava petita per acollir un concert catalano-húngar que ens va posar la pell de gallina a més d’un. Béla Bartók i Eduard Toldrà s’enllaçaven harmònicament en una amalgama de veus polifòniques executades amb una destresa sublim.

Aquesta visita segellava un any i mig on el cant coral s’ha filtrat amb vigor en l’aire i en el batec cultural de Manlleu. L’estiu del 2011 vam rebre la visita d’una cor de Pfaffenberg, Alemanya, també d’intercanvi amb el Cor d’Homes; uns mesos després, comptàvem amb la presència d’un cor mixta juvenil d’Errenteria, País Basc, que ens delectaven amb un concert sensacional conjuntament amb la coral de l’Escola de Música; a l’abril, un miler de nens formaven un cor inèdit, històric i emocionant a les grades de la nova Plaça que estrenàvem; aquest mateix Nadal, la Coral Nova Alguer, de Sardenya, passava uns dies a la nostra ciutat i coronaven la visita amb un concert a l’església de Santa Maria amb Nàiades, Regina i Cor d’Homes.

No és gens sorprenent que aquesta expressió musical hagi pres tanta força i importància a Manlleu, ja que comptem amb uns cors de llarga trajectòria i d’una classe inqüestionable. Per les dimensions poblacionals de la nostra ciutat, el nombre de corals, així com la qualitat d’aquestes,  és més que significativa: la Regina, que el 2012 va celebrar el seu 25è aniversari; les Nàiades-Cor de Noies- cor osonenc, però arrelat a Manlleu- ,que han encès deu espelmes ben merescudes; el Cor d’Homes, amb un notable salt qualitatiu experimentat en els darrers mesos; la Serpencanta, d’arrel més popular, així com diverses corals amateurs, lligades a la Penya Flamenca (A Nuestro Aire) o al Casal Cívic (Veus del Ter), o corals formatives de l’Escola de Música. L’Idea’t, el Nadal Cultural de Manlleu, va ser l’escenari o l’excusa, per poder escoltar-les en la seva majoria i el regust que ens van encara avui l’assaborim.

A l’antic Egipte, la música era considerada la jerarquia immediata al faraó, i els cantants principals dels cors ostentaven un rang prominent en la societat. Així mateix, a l’antiga Xina, a la música la relacionaven amb l’ordre de l’univers i es creia que podia afectar l’harmonia del món. Segles després, durant el Romanticisme, s’identificava el cant coral amb un fenomen de socialització i les agrupacions de persones que cantaven eren considerades mitjans de solidaritat i de formació de l’individu. Personalment, em quedo amb aquests darrers valors, alhora que hi afegiria l’intercanvi i descoberta de cultures, a través de les veus, la llengua i les melodies.

A Manlleu es respira cant coral i esperem que en el futur més pròxim seguim rebent visites i fent intercanvis. Perquè a Manlleu ens agrada que ens coneguin i ens agrada conèixer. Perquè Manlleu és ciutat acollidora i ciutat de Cultura. I per molts anys!