En pocs dies de diferència ha tingut lloc la setmana de la mobilitat sostenible i segura, la integració de l'autobús urbà de Vic a la tarifació integrada i el debat al ple de Vic d'una moció del COS Osona presentada per Capgirem Vic per crear una línia d'autobús urbà que arribi als polígons industrials de la ciutat. És possible que aquests tres fets hagin coincidit al calendari per atzar, o potser no, ho desconec, el que és cert és que tenen una forta relació els uns amb els altres.
La setmana de la mobilitat sostenible i segura té entre altres objectius promoure hàbits de desplaçament a peu, en bicicleta o en transport públic, visualitzar canvis en l'ús de l'espai públic i valorar mesures per reduir la contaminació.
Difícilment es reduirà la contaminació si majoritàriament la població continua usant el transport privat, i l'espai públic canvia en global ben a poc a poc, ja que l'espai destinat als cotxes continua ocupant un altíssim percentatge dels pobles i ciutats: el gir copernicà, el cop de timó es donarà en el moment que l'ús del transport públic esdevingui massiu i generalitzat, però per això cal un canvi d'hàbits i de mentalitat de la població.
Sens dubte, notícies com la integració tarifària als autobusos urbans de Vic són positives per fomentar-ne el seu ús. Poder disposar d'una àmplia gamma de títols de transport i alhora permetre fer transbordament amb altres transports com pot ser el tren farà que el nombre d'usuaris augmenti, i es que tracta de la llei de l'oferta i la demanda, si les condicions són bones, més gent el farà servir.
Però amb aquest peix que es mossega la cua, podem dir que el transport públic al territori té moltes mancances, si hi ha una baixa freqüència, els recorreguts no són els més adients o el transport públic no és fiable, la gent no el fa servir habitualment, perquè no respon a les seves necessitats i no genera confiança. La moció que demanava que els autobusos urbans arribessin fins al polígon n'és només un exemple, una millor comunicació en autobús urbà als polígons suposaria una resposta a les necessitats dels treballadors.
Però el transport públic no només s'ha de potenciar per aspectes mediambientals, es tracta també de posar sobre la taula temes socials, i facilitar una alternativa de transport a totes les persones que actualment es troben excloses al dret de la mobilitat perquè no poden disposar o no disposen de carnet de conduir o de vehicle privat i l'oferta de transport públic a les seves necessitats és molt deficitària.
El lema d'engany de la setmana de la mobilitat és: "Mobilitza't per un aire més net", i si ens mobilitzem també per un transport públic de qualitat?
ARA A PORTADA
-
Vic: el govern de Junts en minoria, obligat a buscar la complicitat de l'oposició Irene Giménez Vinyet
-
Sant Tomàs busca voluntaris per compartir temps lliure amb persones amb discapacitat intel·lectual Redacció
-
Què fer aquest cap de setmana a Osona i el Lluçanès: 30 i 31 de maig i 1 de juny Irene Giménez Vinyet
-
-
«Desmuntar» els relats de l'extrema dreta, la proposta del festival de cinema social Protesta de Vic Redacció
22 de setembre de 2017
Et pot interessar
- La cursa solidària Blanca Busquets
- Els consorcis de les universitats europees: una aposta en el camí per millorar la cohesió continental Josep-Eladi Baños
- El temps al Collsacabra Blanca Busquets
- L'Alzheimer del Mestre Enric Casulleras
- Aprofitem l'oportunitat per eliminar l'amiant d'Osona i el Moianès David Mercader Carrera
- Infermeres heroïnes Blanca Busquets