Entre pancartes on es podia llegir "Volem pedalar sense arriscar", "Volem carrils bici segurs" o "+bici-pol·lució" i consignes a favor de la bicicleta, més d'un centenar de persones s'han mobilitzat aquest divendres a la tarda a Vic per reclamar l'execució del carril bici que ha de connectar el Mil·lenari amb la zona esportiva –passant per carrer Sagrada Família i l'avinguda Olímpia- tal com estava plantejat inicialment en el projecte que l'Ajuntament va aprovar l'octubre del 2023, i pel qual, hi ha una subvenció europea de la qual en pengen, també, altres obres de la ciutat.
Tot plegat perquè durant les darreres setmanes, el govern vigatà s'ha posicionat a favor de buscar alternatives al traçat i desenvolupar la infraestructura per la xarxa secundària, és a dir, per la zona universitària i el Nadal, passant pel parc de l'Occitània i el carrer Bisbe Font Andreu, fins a la zona esportiva. Entre altres motius, al·leguen al fort impacte en la mobilitat que pot generar el nou carril bici o la problemàtica de l'eliminació de places d'aparcament al llarg del recorregut.
La xarxa secundària, "una fugida endavant"
Entre les persones mobilitzades aquest divendres hi ha Eduard Folch, president d'Osona amb Bici. Des de l'entitat mostren "perplexitat" perquè el projecte del carril bici tenia el consens del veïnat i les entitats "i no s'hi havia mostrat massa oposició".
Folch es mostra "sorprès" pel canvi de direcció de l'Ajuntament i recorda que, pel desenvolupament la infraestructura, es compta amb finançament procedent de fons europeus. D'aquesta maenra, apunta que no executar el projecte "té conseqüències" que "acabarà pagant la ciutadania de Vic".
Des d'Osona amb Bici insisteixen que, si l'Ajuntament vol fer "passes endavant" en matèria de mobilitat sostenible i fer front al canvi climàtic "s'ha de modificar mínimament la ciutat".
Referent al fet que el govern vigatà vulgui desplegar el carril bici per una xarxa secundària, Folch creu que "és una fugida endavant" per "intentar mantenir el finançament europeu" i afegeix que el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i altres plans directors apunten que "s'ha de prioritzar aquest eix".
"Hi havia un consens ampli"
"És un carril bici que s'ha demanat des de les entitats i la ciutadania per articular un eix principal de la ciutat que és prioritari a nivell ciclista", explica Lluís Marco, membre de l'AFA de l'escola Andersen. Destaca que "hi havia un consens ampli" i que, durant anys, s'ha treballat conjuntament amb l'Ajuntament per trobar "la millor solució" per a l'execució de la infraestructura.
Precisament, pel recorregut que enllaça el Mil·lenari amb la zona esportiva hi passen algunes de les línies del Busbici que arriben a l'escola Andersen, i Marco subratlla que el traçat proposat "donava resposta a les interseccions i punts crítics" del trajecte: "De cop i volta, el carril bici ha desaparegut del mapa", insisteix.
Des de l'AFA de l'Andersen consideren que el consistori "ha de fer una aposta valenta" per deixar el cotxe "en un segon pla" i avançar cap a la "transició ecosocial" de la ciutat.