Un 5% dels habitants d'Osona són pacients amb una malaltia crònica complexa o avançada. Fa anys que els professionals de la salut de la comarca donen una atenció coordinada, que va des dels serveis de l'atenció primària, passant per l'atenció intermèdia o els hospitals. No obstant això, aquest dimecres s'ha fet un pas més amb la millora de l'anomenada ruta de la complexitat que defineix com donar resposta a aquests pacients. A més dels recursos que ja estaven en contacte, el gerent de la Regió Sanitària de la Catalunya Central, Toni Sánchez, ha destacat que s'incorporen dos nous actors: salut mental i serveis socials. L'objectiu, ha dit, és donar la resposta "més adequada" en cada moment.
A Osona hi ha 6.152 persones que el sistema de salut considera pacients que requereixen una major intensitat d'intervenció. Aquest dimecres Salut ha presentat davant d'un centenar de professionals les novetats que incorpora el nou model d'atenció a aquest tipus de pacients. Entre ells hi havia personal referent en cronicitat i de les direccions dels equips d'atenció primària, treballadors socials d'atenció primària, professionals d'urgències, d'atenció intermèdia, salut mental, hospitals i atenció domiciliària. També hi havia professionals dels serveis socials.
Quan es va instaurar aquesta manera de treballar a la comarca ara fa deu anys, els objectius eren fer una bona definició de la situació de salut dels pacients, compartir informació per poder atendre millor els pacients i, per tant, una major coordinació entre atenció primària, urgent, intermèdia i hospitalària. Un cop han passat deu anys, s'ha tornat a revisar el model perquè en cada moment "es pugui donar la resposta assistencial més adequada", de manera integrada. D'aquí que ara una de les novetats sigui la incorporació dels recursos de salut mental i dels serveis socials.
El gerent de la Regió Sanitària de la Catalunya Central, Toni Sánchez, ha explicat que el fet de compartir informació és clau. "Els professionals han d'aprofitar les eines digitals que tenen a l'abast", ha dit. I en aquest sentit, s'han fet avenços en una història clínica compartida. L'objectiu, ha assenyalat, és que tots els professionals que atenen el malalt coneguin el seu estat i puguin accedir al pla individualitzat d'intervencions. Sánchez ha explicat que en el cas concret d'una persona gran amb diferents malalties que hagi agafat una afecció respiratòria ara que s'acosta el fred, potser en comptes d'anar directament a l'hospital i afegir càrrega el sistema d'urgències, se li pot oferir un altre recurs de manera que pugui ser atès a casa.
Per la seva banda, la gerent del Consorci Hospitalari de Vic, Sara Manjón, ha insistit en el fet que l'objectiu del sistema és situar les persones "al centre" de l'activitat i poder-los oferir una resposta des d'una visió integral, "la millor en cada moment". Segons dades facilitades per Salut, en els darrers deu anys la població envellida d'Osona ha anat augmentant. De cada mil persones fa deu anys, 99 tenien més de 65 anys. Ara, en son 127 i conseqüentment la cronicitat ha augmentat. L'objectiu de Salut és que aquest model es pugui anar estenent arreu del territori.