Motxilles carregades de llibres, material escolar i noves il·lusions. Així arribaven els alumnes des de I3 fins a 4t d'ESO a les escoles i instituts de la ciutat de Vic per començar el nou curs 2024-2025. Enguany, a la capital d'Osona, un total de 6.830 infants i adolescents ompliran les aules dels centres educatius que, aquest dilluns, han recuperat la normalitat i la rutina després de les vacances d'estiu. "Comencem amb les aules bastant plenes", ha detallat a primera hora del matí la regidora d'Educació, Elisabet Franquesa.
D'aquesta manera, un total de 1.250 nens i nenes arrenquen el curs a Infantil i, d'aquests, 322 inicien l'etapa educativa a I3. Amb tot, Franquesa apunta que encara queden una setantena de places per cobrir i hi ha un 6,51% menys d'alumnat que el curs passat. "Sí que notem la davallada de la natalitat", apunta.
Per contra, a Primària i Secundària "les aules estan sobreeixides", amb 3.071 nens i nenes –augmentant la capacitat en 51 alumnes- i 2.709 nois i noies –amb 64 alumnes "extres"- respectivament. "Les classes estan molt encaixonades i ho estem treballant amb el Departament d'Educació", explica la regidora.
Les escoles bressol també inicien oficialment el nou curs aquest dilluns amb ple. A Vic n'hi ha tres de titularitat municipal i estan "al màxim", detalla Franquesa. Amb tot, apunta que a les llars d'infants concertades –l'Esquitx i el Manso- hi ha places. En aquesta línia, subratlla que s'està treballant conjuntament "per alinear" les cinc escoles bressol de la capital d'Osona. Com a curiositat, enguany inicien el primer contacte amb les escoles bressol uns 25 alumnes de 0 anys.
Projectes i novetats
Les escoles de Vic continuaran desplegant el projecte de detecció de disfuncions neurològiques "tot i que hem tingut molta pressió des de Salut i Educació perquè no continuéssim", explica Franquesa: "Els claustres i consells escolars valoren molt positivament que hi hagi un equip de psicòlegs, psicopedagogs i logopedes que els ajudin a fer un primer diagnòstic d'alumnes amb necessitats especials".
Des de l'Ajuntament, conjuntament amb els centres educatius i associacions de famílies, aposten un any més per a la mobilitat sostenible i un dels objectius és reforçar el Bicibús.
La iniciativa d'extraescolars també tira endavant. Aquest projecte ofereix a les famílies la possibilitat de portar els nens i nenes a fer activitats després de les classes a altres centres que els quedin més propers, per exemple, al seu domicili familiar.
Enguany es graduarà la primera promoció del Batxillerat Professionalitzat, un curs que s'imparteix al FEDAC Vic. "Estem a l'expectativa de la reacció de l'alumnat i a quines tendències es donen en acabar els estudis", explica la regidora.
Com a novetat, a l'Escola Vic Centre se li ha atorgat un programa Magnet, una iniciativa liderada per la Fundació Bofill, el Departament d'Educació de la Generalitat i l'administració local amb l'objectiu de treballat contra la segregació escolar.
Igualtat d'oportunitats
Un dels grans reptes en l'àmbit de l'educació és la igualtat d'oportunitats. En aquest sentit, Franquesa detalla que Educació no ha atorgat a Vic l'Aula d'Acollida Accelerada, però avança que la ciutat, a través de Vic Jove, desplegarà la seva pròpia iniciativa: "Treballarem perquè els nouvinguts tinguin un reforç lingüístic important del català".
Tanmateix, des de l'Ajuntament s'ha impulsat una nova línia d'ajuts adreçats a famílies amb infants i adolescents d'entre 0 i 17 anys per finançar part de les despeses escolars i activitats de lleure. Se n'han beneficiat 2.425 alumnes, un total de 1.240 famílies de la ciutat i hi ha hagut 177 sol·licituds menys que el curs passat. La dotació pressupostària és de 400.000 euros i s'apel·la a la corresponsabilitat ciutadana "perquè siguin les famílies les que gestionin els diners" en funció de les seves necessitats "i que justifiquin a posteriori com els han utilitzat".
Manteniment dels centres educatius
Des de l'àrea de Serveis Urbans de l'Ajuntament de Vic s'ha estat treballant durant tot l'estiu per deixar les aules a punt per al retorn dels alumnes aquest setembre. Tal com explica la regidora de Serveis, Ester Coma, a les escoles se'ls hi ha fet una rentada de cara amb tasques de pintura, fusteria, llauneria, millores en l'enllumenat, ferreteria o jardineria. Pel que fa a les escoles d'adults o els PFI, s'han reparat les aules o el mobiliari de treball.
Tanmateix, i després de tres anys d'obres, aquest curs 2024-2025 l'Escola Guillem de Mont-rodon estrena un nou mòdul, al qual s'ubiquen una ampliació de la biblioteca i el menjador, amb un altell que ha permès guanyar, també, dues aules grans i uns nous lavabos.
El futur
L'Ajuntament de Vic espera que la Formació Professional es converteixi en un dels grans actius en matèria d'educació a la ciutat. Franquesa detalla que la perspectiva és convertir l'Institut de Vic en un centre exclusivament d'FP. En aquest sentit, els estudis de Secundària s'haurien de traslladar, a mitjà termini, a un nou centre.
Tanmateix, el consistori vol posar fil a l'agulla a millorar el transport escolar: "Hi ha moltes mancances i desmanec", insisteix la regidora.
Finalment, cal destacar que, enguany, alguns alumnes han tingut dificultats –o directament han quedat fora- per matricular-se a fer el Batxillerat a Vic. En aquesta línia, Franquesa remarca que en aquest tram les aules estan "saturades" perquè, diu, "hi ha molts alumnes que volen cursar els estudis de Batxillerat a la ciutat". La regidora explica que s'està treballant conjuntament amb el Consell Comarcal d'Osona per a fer "propostes noves" per impulsar "una experiència pilot" a nivell comarcal.