La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el ministre de Transports, Óscar Puente, s'han reunit per primera vegada aquest dimecres a Madrid. Sobre la taula, diverses encomanes, entre les quals el compromís per la Ronda Nord entre Sabadell i Terrassa, que s'han desbloquejat, en una setmana marcada pels talls de Rodalies per les obres del túnel de Roda de Berà, que provoquen afectacions importants a les línies que van des de les comarques Tarragona fins a Barcelona. També s'ha refermat el compromís d'Estat i Generalitat en el traspàs de Rodalies, una "línia estratègica" del Govern d'Illa i que té a l'horitzó la creació de l'empresa mixta. De fons, la modernització de l'aeroport del Prat, que ja s'està treballant en l'àmbit tècnic.
Puente i Paneque han tancat files amb el calendari del traspàs de Rodalies, pactat entre el PSOE i ERC i que es va començar a concretar a principis d'any. També amb la nova empresa Rodalies de Catalunya, l'empresa pública participada per Estat i Generalitat que substituirà Renfe. "Abans de finalitzar l'any es traslladarà un model d'empresa mixta per gestionar el traspàs de Rodalies", ha detallat la consellera. També s'abordarà l'estudi del traspàs de la línia R-1, una de les tres línies previstes en l'acord i que s'ha de prioritzar. Pel que fa al traspàs de recursos humans, Paneque ha dit que és un tema que "preocupa". El grup de treball s'activarà d'aquí a unes setmanes per escoltar els representants sindicals. "No hi ha modificacions del calendari", ha remarcat.
Lluita contra el robatori de coure i el vandalisme
En l'àmbit de Rodalies, els dos dirigents també han parlat sobre la necessitat de reforçar la seguretat a la infraestructura. Paneque ha defensat un pla de millores concretes per combatre el vandalisme en trens i estacions. "Volem desplegar, juntament amb els Mossos, un pla per disminuir aquestes incidències", ha dit la consellera, que ha insistit en la "tolerància zero" amb el vandalisme i el robatori de coure, que afecta de manera directa els usuaris i el servei. En l'últim any hi ha hagut robatoris importants, que s'expliquen pel valor del coure i el poc control en alguns trams de via.
Ara fa uns mesos, al febrer, la xarxa de Rodalies va patir un robatori greu d'aquest materia, que va provocar incidències destacades. Es va repetir també el dia de les eleccions a Catalunya. En aquell moment, Adif i Mossos es van acusar mútuament del problema. També el Ministeri de Transports va retreure a la policia catalana la poca contundència per evitar aquests fets i va exculpar Renfe i Adif d'haver de protegir la infraestructura.
Sigui com sigui, Paneque també ha destacat que es vol millorar la neteja, per exemple per eliminar grafitis, i s'ha fet èmfasi en la millora de la comunicació i la informació sobre les incidències a Rodalies, una mesura que ja va començar a adoptar l'anterior Govern d'ERC. El ministre s'ha compromès amb aquest pla.
Llum verda a la Ronda Nord
De la reunió n'ha sortit un acord per desencallar diferents encomanes per millorar 16 accessos a l'AP-2, l'AP-7, l'N-260 i la B-40. En total, 710 milions d'euros que aprovarà el proper consell de ministres. Aquesta última via era un dels punts de desacord entre ERC i el PSC, que es va pactar per aprovar els pressupostos de 2023 i feia mesos que estava encallada. En la primera reunió la consellera i el ministre hi han donat llum verda.
En un comunicat, el Ministeri de Transports ha dit que l'aprovació del conveni per a la construcció de la Ronda Nord donarà continuïtat al corredor de la B-40 entre Terrassa i Sabadell. Els textos, diu el comunicat, se signaran pròximament. "Les actuacions comportaran una millora molt substancial de les infraestructures viàries a Catalunya", assegura el ministeri. En el cas concret de la Ronda Nord, permetrà connectar i millorar la mobilitat entre Terrassa, Sabadlell i Castellar del Vallès, amb una inversió total prevista de 200 milions d'euros.
L'informe tècnic del Prat, al gener
Una altra de les qüestions que seran importants durant la legislatura és la modernització del Prat, pendent dels informes de la comissió tècnica. Aquest mateix dimecres hi havia una reunió per preparar la trobada del 8 d'octubre sobre l'aeroport. D'aquí a finals d'any s'aniran fent reunions i la consellera ha dit que al gener hi haurà el dictamen de la comissió amb "els pros i els contres" de l'ampliació de la capacitat de l'aeroport.
Anàlisi diària dels talls a Rodalies
Durant la reunió també s'ha avaluat el servei de transport alternatiu vinculat al tall de Rodalies, que va començar dimarts i s'allargarà encara uns mesos. La consellera ha admès que s'hauran de fer "millores" i ha insistit al ministre que cal fer un "seguiment diari" per anar adaptant aquest dispositiu en funció de la demanada i les necessitats del servei.
En una atenció a mitjans després de la reunió, Paneque ha destacat que ha estat "molt profitosa" i s'han tractat "molts temes". La consellera ha traslladat al ministre la necessitat de reforçar la bona relació institucionals i ha garantit col·laboració, lleialtat i exigència per "avançar des de Catalunya i des d'Espanya".