La justícia escocesa ha celebrat aquest matí una vista per decidir què fa amb l'euroordre que afecta Clara Ponsatí. Hi ha assistit el seu advocat, Amer Aanwar, però l'exconsellera no ha hagut d'anar a la seu judicial d'Edimburg. Finalment, després d'escoltar els arguments de les parts, i tenint en compte que l'eurodiputada de Junts resideix ara a Bèlgica, el jutge ha decidit abandonar el procediment d'extradició, tal com ha avançat l'Agence France-Presse.
Ara, per tant, el jutge del Tribunal Suprem, Pablo Llarena, haurà de decidir si emet una nova euroordre contra Ponsatí a la justícia belga, però abans haurà d'esperar que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) resolgui les prejudicials que ell mateix va sol·licitar. Si finalment Llarena opta per demanar una altra euroordre, ara a Bèlgica, contra Ponsatí, el cas se sumarà a les carpetes que ja hi ha obertes sobre Carles Puigdemont i Toni Comín.
En tot cas, a dia d'avui les euroordres estan suspeses, com va constatar a finals de juliol el Tribunal General de la Unió Europea (TGUE), a l'espera que es resolguin les qüestions prejudicials que va demanar el magistrat del Suprem Pablo Llarena després del revés en el cas de Puig. Per tant, ara com ara no hi hauria d'haver risc d'extradició i, per això, la justícia europea va optar aixecar les mesures cautelars -la immunitat- que havia concedit al juny Puigdemont, Comín i Ponsatí arran del recurs contra el suplicatori sol·licitat pel Suprem i concedit pel Parlament Europeu al març.
La qüestió de la extradició, per tant, va per llarg, i les defenses són optimistes. Pel que fa a les qüestions prejudicials de Llarena al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), l'advocat Gonzalo Boye té clar que la justícia europea no donarà la raó al magistrat del Suprem. Una sentència recent del tribunal de Luxemburg sobre unes prejudicials del tribunal alemany de Wiesbaden anticipa futures victòries dels exiliats. La defensa dels dirigents independentistes tenia el cas controlat des de feia anys i constata que, amb aquesta resolució, bona part de les prejudicials de Llarena ja han estat respostes.
[noticiadiari]2/223051[/noticiadiari]
Però què vol saber el jutge del Suprem? Després de quatre anys intentant sense èxit capturar els exiliats catalans, el magistrat va decidir, després de la negativa definitiva de Bèlgica a extradir Puig, que volia involucrar la justícia europea perquè definís en quins supòsits s'han d'acceptar o denegar les euroordres. "El que pregunta Llarena ja fa anys que està resolt a Europa", tenen clar els advocats dels independentistes. La decisió encara trigarà: de mitjana, el TJUE triga uns 15 mesos a resoldre aquest tipus de qüestions, per tant, la decisió no arribaria fins el 2022.
Mentrestant, doncs, les euroordres estan aturades a l'espera que la justícia europea delimiti els criteris per a les extradicions. És en aquest context que arriba la decisió de la justícia escocesa sobre Ponsatí. A l'exili és on l'independentisme ha aconseguit més victòries judicials i els exiliats, quatre anys després de l'1-O, continuen en llibertat tot i que no poden tornar a Catalunya. Malgrat les nombroses resolucions favorables, Espanya continua negant-se a permetre el retorn de Puigdemont, Comín, Ponsatí i la resta de dirigents independentistes a l'exterior.
[noticiadiari]2/219934[/noticiadiari]
La justícia escocesa abandona el procés d'extradició contra Clara Ponsatí
El Suprem haurà de decidir si emet una nova euroordre un cop el TJUE hagi resolt les qüestions prejudicials que va sol·licitar Pablo Llarena
ARA A PORTADA
-
De la «conquesta» al referèndum per continuar al Regne Unit: el fil roig entre Catalunya i Gibraltar Pep Martí i Vallverdú
-
-
«No vivim en situació de normalitat»: què ha de passar després de la reunió Puigdemont-Illa? Bernat Surroca Albet | Oriol March
-
Pressupostos, trens i llengua: totes les carpetes que marcaran el nou curs polític al Parlament Sara Escalera
-
Primer pas per als pressupostos de 2026: el Govern fixa el sostre de despesa en 40.524 milions d'euros Bernat Surroca Albet
Publicat el 26 d’agost de 2021 a les 12:30
Actualitzat el 26 d’agost de 2021 a les 12:32
Et pot interessar
-
Política Illa i Puigdemont es reuneixen durant més d'una hora a Brussel·les en l'arrencada del curs polític
-
Política Unió i diversitat amb les quatre barres reinterpretades: així seran els actes del Govern per la Diada
-
Política La Moncloa burxa el PP amb la condonació del deute: «Set de cada deu euros beneficien les seves comunitats»
-
Política Els Comuns insten Illa i Puigdemont a abordar «acords de país» com el Pacte Nacional per la Llengua
-
Política El PSC recorda a Turull que Junts també demanava «intensament» una reunió entre Illa i Puigdemont
-
Política Paneque fitxa com a assessor el president de la sectorial de Territori d'ERC