En l'inici d'una nova setmana de la crisi d'incendis a Catalunya, el foc d'Aiguamúrcia (Alt Camp) és la principal preocupació dels Bombers de la Generalitat, tot i que el focus al Solsonès ha obligat a dividir l'atenció durant el matí d'aquest dilluns i, ara, s'han retirat alguns efectius perquè ha reduït la intensitat del foc. A Aiguamúrcia, el cos treballa per evitar que les flames arribin a les urbanitzacions i no preveuen poder estabilitzar-les aviat, per la qual cosa han desallotjat preventivament alguns veïns. D'altra banda, a Pena-roja, a la província terolenca de Matarranya, crema un altre incendi forestal a tocar de les Terres de l'Ebre. Tot plegat, quan el país ja es troba en la tercera onada de calor de l'estiu.
En directe
EN DIRECTEEstabilitzats els incendis d'Aiguamúrcia i Lladurs
Societat
Els Bombers han aconseguit estabilitzar els dos focs, però continuen treballant a les zones afectades
- Els bombers treballen a l'incendi d'Aiguamúrcia -
- Albert Esteve
ARA A PORTADA
-
Societat Grans súpers a dins de mercats municipals: així s'estén (i es paga) el model a Barcelona David Cobo | Ànnia Monreal
-
Societat Els supermercats grans també creixen a Barcelona: se n'han obert 141 en 10 anys Ànnia Monreal | David Cobo
-
-
Societat «Les elits encara pensen que la recerca és finançament, quan és talent i regulació» Pep Martí i Vallverdú
-
Economia «El que volem veure és el pla d'infraestructures que prepara el Govern» Pep Martí i Vallverdú
L'incendi d'Aiguamúrcia ja ha cremat 154 hectàrees
L'incendi d'Aiguamúrcia (Alt Camp) ha afectat provisionalment 154 hectàrees, majoritàriament de terreny forestal, segons les darreres dades facilitades pels Agents Rurals. Del total de superfície cremada, el 56,8% correspon al terme municipal de Querol, el 26,5% a Pontons i el 16,7% a Aiguamúrcia. Els equips d'emergència continuen treballant sobre el terreny per consolidar el perímetre i evitar revifades.
Els Bombers atenen 60 avisos per incendis de vegetació en una jornada marcada per l'alt risc
Els Bombers de la Generalitat han atès aquest dilluns un total de 60 avisos relacionats amb incendis de vegetació urbana, agrícola i forestal entre les 00.00 i les 20.00 hores, en una jornada marcada per l'elevat risc d'incendi. El cos ha informat també dels principals focs del dia, mentre manté desplegats nombrosos efectius sobre el territori davant les altes temperatures i les condicions meteorològiques adverses.
Nit de maldormir: el Meteocat emet un avís de calor nocturna per a 13 comarques de la costa i de Ponent
El Meteocat ha activat un avís de calor nocturna a 13 comarques de la costa i de Ponent:
- Baix Empordà
- Gironès
- la Selva
- Noguera
- Segrià
- Pla d'Urgell
- Urgell
- Garrigues
- Tarragonès
- Baix Camp
- Ribera d'Ebre
- Baix Ebre
- Montsià
Protecció Civil aixeca el confinament per l'incendi d'Aiguamúrcia i autoritza el retorn dels evacuats
Protecció Civil ha enviat una alerta Es-Alert per informar que s'aixeca el confinament a totes les zones afectades per l'incendi d'Aiguamúrcia i que les persones evacuades ja poden tornar als seus habitatges, després que el foc hagi quedat estabilitzat.
Tot i la millora de la situació, es manté tallada la carretera T-244 i continua restringit l'accés a la zona per facilitar les tasques dels serveis d'emergència.
L'incendi de Lladurs ha afectat 3,5 hectàrees
L'incendi a Lladurs (Solsonès) ha afectat una superfície de 3,5 hectàrees, segons dades provisionals d'AgentsRurals. La causa del foc ha estat la revifada d'un incendi de la setmana passada, provocat per l'impacte d'un llamp.
Estabilitzat l'incendi d'Aiguamúrcia
Els Bombers de la Generalitat han aconseguit estabilitzar l'incendi d'Aiguamúrcia a les 19.30 hores d'aquest dilluns.
L'incendi de Los Gallardos, controlat després de cremar més de 7.000 hectàrees i causar tretze morts
L'incendi forestal de Los Gallardos, a la província d'Almeria, ha quedat aquest dilluns "tècnicament controlat", segons ha anunciat el president de la Junta d'Andalusia, Juanma Moreno. El foc ha afectat més de 7.000 hectàrees i ha causat la mort de tretze persones.
Moreno ha explicat des del centre de comandament avançat de Turre que el dispositiu d'extinció ha aconseguit controlar l'incendi després de superar alguns petits focus que encara s'havien reproduït durant el matí. Tot i això, els efectius continuaran treballant sobre el terreny per evitar possibles revifades.
L'incendi, declarat la setmana passada, ha estat un dels més greus dels darrers anys a Andalusia tant per la superfície afectada com per les conseqüències humanes.
L'incendi de Lladurs al Solsonès ja està estabilitzat
A Lladurs, les línies d'aigua ja s'han trobat. Incendi estabilitzat a les 17.50 h. Hi segueixen treballant amb 14 dotacions, 1 d'elles aèria
Els Agents Rurals amplien el nivell 4 del Pla Alfa a 14 comarques pel risc extrem d'incendi
Els Agents Rurals activaran aquest dimarts el nivell 4 del Pla Alfa en 14 comarques de Catalunya per l'elevat risc d'incendi forestal.
Alt Camp
- Aiguamúrcia
- Querol
- Rodonyà
- Vila-rodona
Alt Penedès
- Castellví de la Marca
- Pontons
- Sant Martí Sarroca
- Torrelles de Foix
Alt Urgell
- Bassella
- Coll de Nargó
- Peramola
Anoia
- el Bruc
Bages
- Castellbell i el Vilar
- el Pont de Vilomara i Rocafort
- Marganell
- Monistrol de Montserrat
- Mura
- Sant Vicenç de Castellet
- Talamanca
Baix Llobregat
- Collbató
Baix Penedès
- el Montmell
- la Bisbal del Penedès
- Sant Jaume dels Domenys
Moianès
- Granera
- Monistrol de Calders
Noguera
- Àger
- Artesa de Segre
- Camarasa
- Ivars de Noguera
- la Baronia de Rialb
- les Avellanes i Santa Linya
- Os de Balaguer
- Ponts
- Tiurana
- Vilanova de Meià
Pallars Jussà
- Abella de la Conca
- Castell de Mur
- Gavet de la Conca
- Isona i Conca Dellà
- Llimiana
- Sant Esteve de la Sarga
Priorat
- Cabacés
- Cornudella de Montsant
- la Bisbal de Falset
- la Figuera
- la Morera de Montsant
- la Vilella Alta
- la Vilella Baixa
- Margalef
- Poboleda
- Torroja del Priorat
- Ulldemolins
Solsonès
- Castellar de la Ribera
- Lladurs
Vallès Occidental
- Castellar del Vallès
- Matadepera
- Rellinars
- Sant Llorenç Savall
- Terrassa
- Vacarisses
Es mantenen restringits els accessos a aquests espais naturals:
- Montsec d'Ares
- Montsec de Rúbies
- Ribera Salada
- Baronia de Rialb
- Montserrat
- Sant Llorenç del Munt i l'Obac
- Montmell-Marmellar
- Montsant
L'incendi de Lladurs crema unes dues hectàrees de massa forestal després de revifar
L'incendi forestal de Lladurs (Solsonès) ha afectat provisionalment una superfície d'unes dues hectàrees de terreny forestal, segons han informat els Agents Rurals. El foc s'ha originat arran de la revifada d'un incendi de la setmana passada provocat per l'impacte d'un llamp. Els serveis d'emergència continuen treballant a la zona per estabilitzar el perímetre i evitar que les flames es propaguin. Les dades sobre la superfície afectada són encara provisionals.
🔴 #Endirecte | L'incendi de Lladurs crema unes dues hectàrees de massa forestal després de revifar #incendis https://t.co/qsj4MUjv25 pic.twitter.com/rsi5dkjYlc
— NacióDigital (@naciodigital) July 13, 2026
El Meteocat alerta que dimecres es viurà una jornada extremadament càlida
La tercera onada de calor d'aquest estiu viurà el pic dimecres amb temperatures extremadament càlides, especialment a llocs poc habituals com el prelitoral i el litoral central així com la Catalunya Central. Ho explica Carme Farnell, tècnica de Predicció del Meteocat, en aquest vídeo.
Carme Farnell, tècnica de Predicció del @meteocat: «Dimecres els 40 graus s'assoliran de manera generalitzada a llocs poc habituals»
— NacióDigital (@naciodigital) July 13, 2026
✍️@arnauurgell | 📹 @PaulaRovira_ https://t.co/a6C44cje9n pic.twitter.com/uZfWvDQgEz
Un incendi crema una pila de materials en una indústria de Reus
Els Bombers de la Generalitat treballen des de les 17.12 hores en un incendi al pati d'una indústria situada al carrer Adrià Gual de Reus. Fins al lloc s'hi han desplaçat quatre dotacions, que centren els esforços a evitar que les flames es propaguin a les piles de material situades al costat de la que està cremant. Segons les primeres informacions, el foc afecta una pila de materials diversos i, de moment, no hi ha cap persona ferida.
A Reus (avís 17.12h) al C/Adrià Gual, treballem amb 4 dotacions de #bomberscat en un incendi en el pati d'una indústria. Actualment estem procurant que les flames no afectin a la resta de piles adjacents. Estaria cremant una pila de material divers. Sense ferits. pic.twitter.com/OCdnutB04f
— Bombers (@bomberscat) July 13, 2026
Els Bombers aconsegueixen encerclar l'incendi de Lladurs
Les condicions meteorològiques de l'incendi de Lladurs són adverses, però els Bombers han aconseguit reduir la intensitat de les flames i encerclar el foc. Segons les dades de les 17 hores de l'estació més propera al foc, la temperatura arriba als 35,1 °C i la humitat relativa se situa en només un 25%, un escenari que afavoreix la propagació de les flames. A més, el vent bufa amb una velocitat mitjana de 5,8 km/h, amb ratxes màximes de 16,6 km/h. Davant la bona evolució del foc, el cos d'emergències ha començat a retirar part dels efectius desplegats, tot i que manté el dispositiu per consolidar el control de l'incendi.
Els evacuats per l'incendi d'Aiguamúrcia esperen poder tornar a casa: «Vivim en un paradís que és un polvorí»
Una vuitantena de veïns evacuats de les urbanitzacions i masies disseminades de Querol (Alt Camp) esperen al Casal de Vila-rodona poder tornar aquest dilluns als seus habitatges, desallotjats de manera preventiva per l'incendi d'Aiguamúrcia. "Vivim en un paradís que és un polvorí", ha lamentat un dels afectats, Jaume Fernández, veí de Can Llenes.
Els evacuats asseguren que han viscut la nit amb angoixa, però destaquen la feina dels Bombers i de les ADF, que els han mantingut informats en tot moment sobre l'evolució del foc. Molts confien que les flames no hagin afectat les seves cases, tot i admetre la preocupació pel patrimoni construït "amb l'esforç de tota una vida".
Diversos veïns també han expressat la seva indignació davant la possibilitat que l'incendi hagi estat provocat. Mentrestant, al casal habilitat per acollir-los també hi conviuen desenes de mascotes, principalment gossos, mentre esperen l'autorització per tornar a casa.
Desactivat el Plaseqcat per un incendi a la coberta d'una empresa química del Bages
Els Bombers de la Generalitat ja han desactivat el Plaseqcat, després d'extingir aquest diumenge al migdia un incendi a la coberta de l'empresa química Lasem, situada a Castellgalí (Bages). El foc, que ha obligat a activar el Pla especial d'emergència exterior del sector químic de Catalunya (Plaseqcat), ha afectat cinc plaques solars i un petit focus a l'interior del laboratori de la nau.
Els sindicats de Bombers demanen a Parlon mesures urgents pel «deteriorament» del cos
Els sindicats CCOO, IAC-CATAC, Intersindical i CSIF han reclamat a la consellera d'Interior, Núria Parlon, que intervingui davant el que consideren un "deteriorament" dels Bombers de la Generalitat. En una carta conjunta, li demanen obrir un "diàleg urgent" per abordar les mancances estructurals que, asseguren, arrossega el cos des de fa anys.
Les organitzacions sindicals denuncien la manca de personal, les dotacions insuficients als vehicles d'intervenció, l'exposició continuada a contaminants i unes condicions d'avituallament inadequades durant les actuacions de llarga durada. També alerten que els bombers es veuen obligats a cobrir serveis fora de la jornada ordinària per compensar la falta d'efectius.
La petició arriba en plena temporada d'alt risc d'incendis forestals i onades de calor. Els sindicats adverteixen que el cos es troba "al límit" i avisen que, si no s'adopten mesures urgents, es podria arribar a una situació de "col·lapse".
Els Bombers treballen en un incendi de vegetació a l'Anoia que ha afectat una zona forestal
Els Bombers de la Generalitat treballen des de les 13.40 hores en un incendi de vegetació a Carbasí, al terme municipal d'Argençola (Anoia). El foc s'ha originat en una zona de sembrat i ha acabat afectant també una petita superfície de massa forestal.
En les tasques d'extinció hi participen deu dotacions terrestres, un helicòpter dels Bombers i efectius de les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF). Els equips estan acabant de perimetrar la zona cremada per evitar que les flames continuïn avançant.
Els Bombers treballen per extingir reproduccions de l'incendi d'Aiguamúrcia amb més de 200 efectius
Els Bombers de la Generalitat mantenen desplegades una setantena de dotacions i més de 200 efectius per controlar les reproduccions que continuen apareixent a l'incendi forestal d'Aiguamúrcia. Els equips les ataquen a mesura que es detecten per evitar que el foc torni a guanyar intensitat. Malgrat la situació, els Bombers remarquen que les urbanitzacions de Can Llenç i Ranxos de Bonany, evacuades de manera preventiva, estan fora del perímetre de l'incendi i les flames no hi han arribat.
Activat el Plaseqcat per un incendi a la coberta d'una empresa química del Bages
Els Bombers de la Generalitat han extingit aquest diumenge al migdia un incendi a la coberta de l'empresa química Lasem, situada a Castellgalí (Bages). El foc, que ha obligat a activar el Pla especial d'emergència exterior del sector químic de Catalunya (Plaseqcat), ha afectat cinc plaques solars i un petit focus a l'interior del laboratori de la nau.
L'avís s'ha rebut a les 13.31 hores i fins al lloc dels fets s'hi han desplaçat sis dotacions dels Bombers. Els treballadors han desallotjat la nau de manera preventiva i no hi ha hagut cap ferit.
Preocupa el foc de Lladurs al Solsonès
El foc crema amb intensitat i avança en sentit nord. Sobretot el flanc esquerre, que agafa força, i és on s'estan fent descàrregues amb retardant. A la zona del Collet dels Lladres el foc crema en una zona de difícil accés. El foc ha carenat i ara està en trajectòria descendent, cosa que podria facilitar les tasques d'extinció. També es fan descàrregues a la cua del flanc dret. Els Bombers mantenen el què s'anomena una nòria de mitjans aeris. L'àrea afectada és principalment zona forestal. Les flames provoquen que hagi quedat tallada la pista forestal de Lladurs a Timoneda-Santa Eulàlia.
L'incendi d'Aiguamúrcia, estabilitzat al 95%
Els Bombers tenen el 95% del perímetre de l'incendi d'Aiguamúrcia estabilitzat, segons ha explicat el cap de l'operatiu, Ricard Expósito. Si l'evolució del foc es manté, al vespre es podria donar per controlat totalment. Des de Protecció Civil, confirma que s'han evacuat 220 persones de quatre urbanitzacions de Querol, 67 de les quals estan al centre d'acollida que s'ha organitzat a Vila-rodona.
Els Bombers despleguen recursos terrestres i aeris per sufocar un incendi de vegetació a Lladurs
L’equip d’emergència dels Bombers ha acudit aquest dilluns a Lladurs arran d’un incendi de vegetació iniciat a Santa Eulàlia, detectat poc després de la mitja jornada. L’avís, registrat a les 12.45 h, assenyalava un increment ràpid de la intensitat del foc. Per evitar l’avenç cap a altres espais pròxims, l’actuació s’ha organitzat amb immediatesa. No hi ha constància d’afectació ni a persones ni a equipaments; la tasca per frenar les flames segueix en marxa mentre els efectius actuen sobre el terreny.
34 comarques en alerta per la calor
El Meteocat concreta els avisos per la tercera onada de calor d'aquest estiu: 34 comarques en alerta. Dimecres es viurà el pic d'aquesta calorada que impactarà a zones poc habituals com la regió metropolitana de Barcelona, altres punts del litoral i prelitoral així com la Catalunya Central.
L'alcaldessa de Querol assegura que la nit ha estat "molt angoixant i molt desesperant" per l'incendi d'Aiguamúrcia
L'alcaldessa de Querol (Alt Camp), Roser Burzón, ha assegurat que els veïns de les urbanitzacions i nuclis disseminats afectats per l'incendi d'Aiguamúrcia han patit durant tota la nit. "Ha estat molt angoixant i molt desesperant", ha afirmat. La batllessa ha explicat que hi ha moltes segones residències als Ranxos de Bonany, Can Llenes, Can Joan de la Costa i les Cases de Romanill i que les parcel·les tenen grans dimensions, entre 2.000 i 5.000 metres quadrats. A més, ha celebrat que tots els evacuats han col·laborat amb els cossos d'emergències i que se'ls ha recomanat als de les segones residències que tornessin a casa seva. Burzón ha assenyalat que des de l'Ajuntament han fet inversions per fer franges de protecció contra els focs.
El foc d'Aiguamúrcia ja afecta 142 hectàrees
L'incendi d'Aiguamúrcia que va començar aquest diumenge afecta ja 142 hectàrees, segons el balanç provisional actualitzat aquest dilluns a les 9.30 hores pels Agents Rurals. La major part de la superfície cremada correspon a terreny forestal arbrat, mentre els equips d'emergència continuen treballant a la zona.
Parlon assegura que "hi ha indicis" que l'incendi d'Aiguamúrcia ha estat provocat
La consellera d'Interior, Núria Parlon, ha assegurat que "hi ha indicis" que l'incendi d'Aiguamúrcia ha estat provocat, però que, de moment, no hi ha detinguts. Així ho ha dit en una atenció als mitjans des del centre de comandament, on ha assegurat que Mossos d'Esquadra i Agents Rurals treballen amb aquesta hipòtesi, i que els focs previs declarats aquesta setmana a Aiguamúrcia també podrien ser provocats. Ha afegit que es treballa amb un pronòstic "positiu però amb un 10% d'alerta". La consellera ha concretat també que l'evacuació d'urbanitzacions i nuclis disseminats de Querol està pràcticament acabada i que hi ha 50 persones i 33 animals de companyia acollits al casal de Vila-rodona, mentre que altres persones han anat amb familiars.
Els Bombers valoraran al vespre si poden estabilitzar l'incendi d'Aiguamúrcia
Segons ha explicat l'inspector dels Bombers Oriol Corbella, uns 260 bombers han treballat en les tasques d'extinció durant tota la nit i han aconseguit perimetrar el foc, però no estabilitzar-lo. En concret, ha dit que han trobat molts focus secundaris que han saltat dels mateixos flancs i que els preocupa principalment el flanc esquerre, i especialment el cap d'aquest flanc que està "molt inestable" i és una zona molt abrupta. En aquest escenari, Corbella ha descartat donar per estabilitzat l'incendi ni durant el matí ni al migdia i ha afirmat que valoraran si això és possible al vespre. Per fer-ho, ha explicat que han de poder treballar molt bé la zona menys estabilitzada.
Els desallotjats d'Aiguamúrcia podrien tornar a casa a la nit
Fonts de Protecció Civil insisteixen a subratllar que no hi ha un perill imminent per als veïns d'Aiguamúrcia pròxims a l'incendi que crema encara sense control. De fet, els que han estat desallotjats podrien tornar a dormir a casa aquest mateix dilluns, però tot depèn de l'èxit de les tasques dels Bombers de la Generalitat. La meteorologia és favorable, amb poc vent.
Protecció Civil diu que el desallotjament d'Aiguamúrcia és "preventiu" i no hi ha risc imminent
Protecció Civil, que ha ordenat evacuar urbanitzacions i nuclis disseminats de Querol per l'incendi a Aiguamúrcia, ha matisat que la mesura és preventiva i que no hi ha un "perill imminent" per a la població. De fet, a la zona no es veuen grans flames, tot i que comença a despertar la marinada.
Ordenen evacuar preventivament urbanitzacions i nuclis disseminats de Querol per l'incendi d'Aiguamúrcia
Protecció Civil ha enviat un missatge Es-Alert per ordenar l'evacuació preventiva de diverses urbanitzacions i nuclis disseminats afectats per l'incendi d'Aiguamúrcia. En concret s'ha establert l'evacuació dels Ranxos de Bonany, Can Llenes, Can Joan de la Costa i les Cases de Romanill de Querol. Protecció Civil ha assegurat que l'evacuació es farà ordenadament, entre les set i les nou del matí, per la TV2441 direcció al Casal de Vila-rodona. Està previst el retorn al vespre. D'altra banda, es manté el confinament de les poblacions d'Aiguamúrcia, la Llacuna, Pontons, Querol i Torrelles de Foix.
Controlar el flanc dret per evitar l'expansió al massís dels Ports: l'objectiu amb l'incendi a Pena-roja
El Govern de l'Aragó ha activat aquest diumenge la Situació Operativa 2 Nivell 2 del Pla Especial de Protecció Civil per Incendis Forestals (PROCINFO) arran de l'incendi forestal declarat a Pena-roja, a Matarranya (Terol), on han treballat més de 100 efectius durant la nit. El foc, que continua actiu, ja ha afectat al voltant de 300 o 350 hectàrees. Els treballs se centren ara a consolidar el perímetre i a evitar que s'obri al flanc dret, en direcció a les Terres de l'Ebre, per evitar que el foc salti un rierol i arribi massís del Port.
L'incendi a Aiguamúrcia ja ha cremat més de 100 hectàrees, amb 2.500 persones confinades
Aquest dilluns al matí, a Catalunya crema un gran incendi que preocupa els Bombers de la Generalitat: el d'Aiguamúrcia (Alt Penedès). A l'espera del balanç del cos després de les tasques de la nit i la matinada, centrades a evitar que les flames arribin a les urbanitzacions, l'incendi ja ha cremat més de 100 hectàrees i hi ha 2.500 persones confinades.
Bon dia, benvinguts al seguiment en directe dels incendis als Països Catalans
Els periodistes de Nació es despleguen pel territori per informar minut a minut de l'estat de les flames a Aiguamúrcia i Pena-roja, com també per donar tot el context necessari i explicar la formació de possibles nous focus. Gràcies per acompanyar-nos un dia més, comencem
Et pot interessar
-
Societat
El papa Lleó XIV reclama «solucions de pau, estabilitat i justícia» per la crisi de Ceuta
-
Societat
Estabilitzat un incendi de vegetació agrícola a l'Anoia
-
Societat
La ronda de Dalt tindrà des de dilluns un carril tallat per sentit entre les sortides 5 i 6
-
Societat
Un gimnàs a l'aire lliure davant el mar: «Fem esport i comunitat tot i la calor»
-
Societat
Brussel·les dona suport a Espanya: «La resposta europea ha de ser decidida, ràpida i unitària»
-
Societat
Ferit greu un home després de caure d'un vaixell i tallar-se amb l'àncora al litoral de Barcelona



