El govern de Jaume Collboni ja té enllestida la seva proposta d'ordenances fiscals per al 2025 amb la intenció pública de seduir els grups del l'esquerra del consistori. El tinent d'alcaldia d'Economia, Hisenda i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls, ha apostat per apujar impostos a "dos sectors del turisme molt concrets" i, tot seguit, mantenir una congelació de les taxes general a la ciutadania que té una excepció. Per adaptar-se una llei ambiental recent, el consistori proposa augmentar l'any 2025 la factura de l'aigua mínimament. A la gran majoria de les llars de Barcelona hi haurà un increment d'entre 5 i 10 euros anuals pel que fa a la quota que paguen actualment.
Alhora, Valls ha defensat fer créixer l'Impost sobre els Béns Immobles (IBI) als hotels de luxe i, a banda, disparar al màxim l'IBI dels equipaments del Port de Barcelona en tres anys. Això inclou des dels magatzems fins a les terminals de creuers. De fet, això busca igualar una situació que ja té aplicat l'ajuntament del Prat de Llobregat, que és elevar a l'1,3% l'impost sobre els equipaments del Port. Fins ara, la capital catalana cobrava únicament el 0,80% de l'IBI als espais físics de l'entitat portuària. Ara, es planteja una pujada progressiva. Això faria que es passessin de recaptar uns 14 milions d'euros cada any a més de 22 milions d'euros l'any 2027 en aquest concepte.
De fet, el garbuix dels impostos barcelonins tenen diversos ulls posats en aquest 1,3% de l'IBI, que és el màxim que permet la llei actual i que els ajuntaments poden anar ajustant en alguns supòsits. Aquest dijous, els comuns mencionaven precisament aquest topall de l'IBI per demanar al govern Collboni que el busquessin exhaurir també en el cas dels 233 béns immobles amb un valor cadastral més alt de la ciutat dins del món de l'hostaleria i l'oci. Això suposaria, sobretot, apujar els impostos al hotels de luxe. Ara bé, Jordi Valls ha refredat les intencions dels seus exsocis de govern. La proposta socialista és incrementar l'actual impost (que tenen fixat a l'1%) fins al 1.08%. Implicaria rebre 2,8 milions d'euros més cada any. De moment, el responsable econòmic del govern no s'ha mostrat especialment partidari d'estirar més el marge fiscal. "Si utilitzem la fiscalitat de forma excessiva es pot generar un impacte que no és el que volem", ha rematat. Malgrat això, les ordenances es votaran inicialment la setmana vinent i després hi ha marge per negociar les xifres concretes fins al desembre.
Com ja es va anunciar, també, l'executiu del PSC aposta per incrementar la recaptació en un altre sector turístic: el dels autobusos plens de visitants. Ara ha afinat més una proposta que vol que acabi fent que, de mitjana, els autocars passin de pagar uns 20 euros a un màxim de 80 euros al dia per operar a Barcelona. Això es farà amb una nova taxa de 35 euros fixa per a qualsevol vehicle d'aquesta tipologia que entri a la ciutat, en el sector turístic, com una mena de permís de circulació específic. I a més hi haurà un nou càrrec de 3 euros per cada operació d'aparcament o aturada a les zones més saturades de turistes, els anomenats Espais de Grans Afluència (EGA). A més, també s'incrementa les tarifes dels pàrquings de les zones de busos, ja siguin per a aturada ràpida o permanent.
El tinent d'Economia, Hisenda i Turisme ha obert la porta a algunes de les reclamacions de comuns i ERC. Dels primers, els ha concedit que plantejaran a Barcelona Serveis Municipals (BSM) la idea d'augmentar substancialment el preu de les entrades del Park Güell, si bé BComú plantejava directament doblar-ne el preu, de 10 a 20 euros. Als segons els ha concedit la voluntat de votar a favor al Parlament de tots els tràmits que calguin per ampliar la possibilitat d'apujar el recàrrec municipal de la taxa turística de 4 a 8 euros. Ara bé, Valls vol tenir aquest nou marge barceloní per decidir com aplicar-lo i ha plantejat que potser, en el futur, cal fer un impost per pernoctació que diferenciï entre temporada alta i temporada baixa.
A banda, el projecte municipal d'ordenances fiscals també planteja reduir les actuals bonificacions per als vehicles elèctrics. Una de les mesures és que aquests cotxes ja no tinguin totalment gratuït l'aparament a les zones blaves sinó que almenys en paguin el 50% del cost per a la resta de la ciutadania.