Contradicció amb els creuers: més turistes que mai mentre es promet reduir-ne les terminals

El Port de Barcelona inaugura una nova base d'arribada i sortida de passatgers, gestionada per MSC Creuers, i l'any 2027 n'obrirà una altra, però els acords polítics dels darrers mesos van en la direcció contrària

La terminal de creuers A al Port de Barcelona, en una imatge d'arxiu.
La terminal de creuers A al Port de Barcelona, en una imatge d'arxiu. | Tomàs González Carbó
18 de febrer de 2025, 19:30
Actualitzat: 19:36h

No és cap casualitat, però no deixa de ser una contradicció temporal que, quan més s'està plantejant des de l'administració reduir l'espai dedicat als creuers a Barcelona, cristal·litzi la irrupció de noves terminals i s'anunciïn rècords de turistes. Aquest dimarts l'autoritat portuària explicava les dades de l'any passat i apuntava que s'havien superat els 3,65 milions de creueristes, una xifra superior a la de l'any anterior, que també havia estat més alta que mai. Aquest dilluns, MSC Creuers estrenava la nova terminal (H) i ho feia amb un vaixell carregat amb 4.000 passatgers. Mentrestant, la tinent d'alcaldia Laia Bonet assegurava aquest mateix matí que ja s'ha fet arribar una carta al Port de Barcelona per renegociar les condicions de la infraestructura i reduir-hi les terminals.

Així, els fets consumats superen -i aporten tensió- a les promeses polítiques que ja hi ha sobre la taula. Mentre que l'any 2024 s'acabava amb un acord entre el PSC i BComú a l'Ajuntament per fer minvar les terminals de creuers, aquest mateix mes de febrer el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) confirmava que la concessió de l'última terminal prevista a Barcelona (G) al Moll Adossat. L'adjudicatària -un aplec d'empreses liderades per Royal Caribbean- tindrà 30 anys per explotar la nova infraestructura, que està previst que s'estreni a partir del 2027.

La contradicció té a veure amb què els ritmes polítics actuals estan intentant contrarrestar els acords previs, però els resultats no són immediats. En aquest sentit, el pacte més rellevant per entendre el que està succeint ara al Port de Barcelona és del 2018, quan l'Ajuntament -llavors liderat per BComú- va signar un full de ruta amb l'autoritat portuària que desplaçava l'activitat dels creuers més lluny del centre de la ciutat però que permetia l'arribada de dues noves terminals fins a un màxim de set. Ara, tot just se n'ha estrenat la sisena i ja estan en marxa els preparatius perquè n'arribi la setena els pròxims anys.

Quin és el pla de xoc que prepara l'administració pública, en aquest cas? Els detalls encara no s'han formalitzat. Ara bé, la intenció expressada pel govern municipal de Barcelona, ara liderat pel PSC, va ser el de tancar dues terminals de gestió pública: una el 2025 (la C) i una altra al 2029 (l'A, la que rep més visitants ara com ara), en el moment en què finalitzi la concessió de cadascun dels espais. Així es fa constar en un pacte que va implicar també els comuns. 

Malgrat l'Ajuntament tingui poca capacitat executiva, ja que el Port de Barcelona depèn també de la Generalitat i de l'Estat, el fet que hi hagi governs socialistes a totes les institucions hauria de facilitar que hi hagi un canvi de rumb constatable aviat. De moment, Laia Bonet ha anunciat en una entrevista a Els Matins de TV3 que ja han fet arribar una carta a l'autoritat portuària per renegociar l'activitat prevista els pròxims anys. Això passa per canviar el conveni que permetia fins a set terminals, asseguren des del govern Collboni. “Ja no ho podem assumir. Hem tocat sostre”, ha reblat la tinent d'alcaldia.

Sense concrecions, i amb discreció

Aquest sostre, però, està previst que pugui créixer encara una mica més. Aquest any, encara hi haurà operatives les cinc terminals que fins ara funcionaven, i a més s'incorpora la novetat de la terminal H, amb MSC Creuers al capdavant de la gestió. L'any 2023 es van superar els 3,5 milions de visitants que van arribar a Barcelona en vaixell. I el 2024 se n'han superat els 3,65 milions de creueristes. El president del Port, José Alberto Carbonell, ha defensat en una roda de premsa de balanç de l'any anterior que els resultats econòmics de l’últim exercici han estat “extraordinàriament positius” per als seus interessos i que els permeten “reforçar múscul financer” per encetar un “nou cicle” d’inversions aquest 2025.

El cert és que no hi ha cap data per començar a veure la reducció de terminals, ja que, més enllà de les voluntats municipals, encara no s'han donat a conéixer les condicions del Port de Barcelona. Segons l'entitat Stop Creuers, per reduir efectivament el nombre de creueristes, caldria deixar d'utilitzar les terminals amb més capacitat i amb més activitat de vaixells de grans dimensions. Si no, es podria donar el cas que els pròxims anys es tanquessin dues terminals però que no disminuissin els turistes, ja que amb les dues noves infraestructures -la ja estrenada i la que encara ha d'arribar- es guanyessin més passatgers.

La postura política de l'Ajuntament, de moment, marca la línia contrària. Quan el govern de Collboni diu "haver tocat sostre" sembla apuntar cap un topall de viatgers, també. Ara bé, sobre la taula encara no s'ha posat cap fita concreta.

El president de l'ens portuari assegura que hi ha hagut converses per repensar l'acord del 2018 però que de moment són "discretes". De fons encara ressona l'aparició d'un document en què el govern del PSC va fer constar que el Port de Barcelona voldria fer aparèixer una nova "miniterminal" afegida a les ja previstes. Fonts portuàries, però, se'n desmarcaven del tot, a posteriori, i negaven haver-ho plantejat. Ara, continuen batent rècords, mentre la part política intenta aclarir el debat sobre la regulació de creuers.