El govern de Jaume Collboni i la formació de BComú estaven a punt d'anunciar un acord per promoure la reducció de dues terminals de creuers al Port de Barcelona, però l'aparició d'un escull ho ha frustrat a última hora. Almenys aquesta és la denúncia que ha fet pública aquest matí la cap de files dels comuns al consistori, Janet Sanz, després d'intervenir a Rac1 i TV3. De retruc, això rebaixa la coincidència entre les dues forces en plena negociació política de cara als pressupostos del 2025.
Segons ha detallat la regidora, el contingut del pacte assegurava que es deixés d'utilitzar la terminal "A" l'any 2025 i la "B" el 2029, cadascuna en el moment que acabés la concessió vigent. Així, es passarien a cinc espais reservats per a creuers, en comptes de set, com estan projectats actualment. L'element que ha frustrat l'entesa ha estat l'aparició d'una proposta compensatòria: "una terminal de creuers de luxe", ha assegurat Sanz.
En aquest cas, hauria estat l'autoritat portuària qui hauria reclamat el funcionament d'una nova terminal pensada per a vaixells d'un màxim de 1.000 creueristes amb la mirada posada en els perfils d'alt poder econòmic. Així ho aclareix un document al qual ha tingut accés Nació en el qual s'establien les condicions del pacte. "El govern municipal, en el marc de les converses amb el Port de Barcelona, fa constar i valorar positivament que aquest planteja habilitar una miniterminal que doni servei a vaixells de nova generació amb capacitat màxima de 1.000 passatgers. Així i tot, no forma part d'aquests acords".
Això lliga amb el que la setmana passada va expressar el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, quan va assegurar que calia anar a buscar els turistes nord-americans al sector dels creuers. “Són els que més gasten, en cultura, en restaurants, en compres. Són els que volem”, citava llavors betevé. Ara, aquest objectiu lligaria de ple amb les ambicions del Port de Barcelona.
Reducció mirant a la Generalitat i l'Estat
Sigui com sigui, obrir la porta a l'aparició d'aquesta nova miniterminal -malgrat encara no estigui madura i sigui un mer desig inicial- hauria estat l'element que hauria fet saltar pels aires una roda de premsa conjunta prevista per a aquesta mateixa setmana. Socialistes i comuns tenien previst llavors exposar els acords resultants de l'espai que s'havien donat els darrers mesos per repensar la realitart creuerista a Barcelona. En aquest sentit, el text detalla el compromís d'"iniciar l'any 2025 les negociacions amb el Port de Barcelona per l'actualització de l'acord actualment vigent, que fixava un màxim de set terminals" i "proposar la reducció d'aquesta oferta a cinc terminals", prioritzant-ne el tancament de l'A i la B, totes dues de gestió pública.
Malgrat el text faci referència a l'acord entre l'autoritat portuària i l'Ajuntament de Barcelona de vuit anys enrere, llavors signat pel govern liderat per Ada Colau, la cap de files actual dels comuns remarca que "no seria estrictament necessari canviar l'acord" sinó que "caldria tenir la voluntat de totes les administracions" implicades al Port. Això fa referència a incloure-hi la Generalitat i l'Estat, en tots dos casos amb governs socialistes que haurien de facilitar l'acord. Si hi hagués aquesta entesa, la decisió de no renovar els contractes amb els vaixells plens de turistes quan caduquin les concessions hauria de ser fàcil, argumenten des de BComú.
Una convicció madura per reduir creuers
Mentrestant, però, comuns i socialistes fa temps que semblen haver arribat a la mateixa conclusió: que set terminals són excessives. Des de Barcelona en Comú ho van començar a denunciar quan encara eren al govern municipal, a finals del mandat passat. I recentment el PSC ho ha arribat a concretar a la mesura de govern per la gestió turística 2024-2027 que es va aprovar el setembre passat: "L’Ajuntament de Barcelona instarà al Port de Barcelona a arribar a nous acords que permetin abordar els objectius descrits i, en concret es planteja la reducció del nombre de terminals de creuers en el Moll Adossat, la limitació del nombre màxim de creueristes, la reducció del creuers en trànsit i l’augment de la fiscalitat".
En aquest sentit, fonts del govern municipal subratllen que la reducció de creuers ja estava plantejada per l'executiu mesos enrere, si bé en aquell moment es va evitar anunciar-ho a bombo i platerets i ara anaven una mica més enllà en la concreció. Les mateixes fonts, però, insisteixen que "l'entesa" entre l'executiu de Collboni i BComú "va per bon camí". Així ho demostren diversos acords arran del debat d'ordenances fiscals, que es vota demà. De reüll, la gran carpeta segueix sent la dels pressupostos, amb la mirada posada al gener.