Barcelona té una entitat que marca les línies estratègiques de la promoció turística de la ciutat. És un consorci amb participació pública i privada -Turisme de Barcelona- que s'encarrega de marcar el camí de la seducció als visitants internacionals i que fixa prioritats. En aquest cas, ha presentat el pla del 2025 i ho ha fet destacant dos fronts que buscarà satisfer: un projecte per potenciar les exposicions i els museus de la ciutat com a reclam turístic, d'una banda, i la captació de més congressos, sobretot els vinculats a la tecnologia, la ciència i la innovació, d'altra banda.
A la presentació dels objectius de cara a l'any vinent hi ha assistit també el tinent d'alcaldia responsable de l'Àrea de Turisme a l'Ajuntament de Barceloma, Jordi Valls, que és l'encarregat de fer equilibris entre la gestió de les externalitats negatives que el turisme porta a la ciutat i l'acompanyament de les reivindicacions d'un sector econòmic destacat a la capital catalana. En aquesta ocasió, Valls ha picat l'ullet a la part empresarial i ha animat el món cultural a mimar l'ecosistema turístic. "El sector turístic ha reconegut sempre la rellevància del sector cultural, però és important que aixó sigui també a la inversa, molt especialment en un moment en què el turisme està al centre de l'agenda pública i del debat mediàtic i polític", ha reblat el membre del govern municipal.
Tot plegat rematava un desplegament en què s'havia presentat el programa "Barcelona Art Season", pal de paller del pla cultural dedicat als turistes per al 2025. La iniciativa hauria sortit dels propis espais artístics, exposa el consorci Turisme de Barcelona. Bàsicament, s'intentarà "treballar de manera conjunta la promoció turística i l'oferta d'exposicions". En concret, se seleccionarà quines són les ofertes artístiques "que més marca poden aportar a la ciutat" per acabar de "convèncer el turista cultural a escollir Barcelona". Així ho estableix el full de ruta presentat per l'entitat. El pla busca "amplificar l'impacte" en "aquells visitants de més valor" -una reformulació del terme turisme de qualitat- i alhora "posicionar la ciutat a l'escena artística internacional", afegeixen des del consorci.
Actualment el 68% dels visitants dels museus i els centres de l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) a la ciutat són internacionals. Ara, amb aquest nou projecte, es busca reforçar aquesta tendència.
A això, a més, se li afegeix una altra pota del pla cultural-turístic. Aquest dijous s'ha anunciat que Turisme de Barcelona passa a ser l'entitat que coordina la plataforma Barcelona Obertura, que integrar el Liceu, el Palau de la Música i l'Auditori per promocionar també la capital catalana com a "ciutat referent en música clàssica" com a primer pas, i tot seguit, anar ampliant l'oferta musical amb la reivindicació de festivals com el Sónar, el Primavera Sound, el Cruïlla o el Mira. S'utilitzarà el lema "Come for the music and stay for the rest" a tots els programes culturals de Turisme de Barcelona, s'ha detallat.
Més "grans congressos"
Mentrestant, també s'ha aclarit que el turisme de congressos és una prioritat de ciutat. "El Barcelona Convention Bureau (BCB) treballarà per la captació de grans congressos i convencions apostant per aquells sectors estratègics de la ciutat associats, entre altres, a les ciències de la vida, la tecnològica, la ciència i la innovació", s'apunta. A més, es crearà un programa de "llegat" en què es reivindicarà això que ja hi ha en marxa a la ciutat pel que fa a les fires empresarials.
"Tal com hem vist amb el Mobile World Congress o amb diversos congressos mèdics, ser-ne seu no representa per a la ciutat només l'impacte econòmic puntural de lea seva estada, sinó que han contribuït a generar al seu voltant un ecosistema sòlid que volem seguir engruixint", ha apuntat el tinent d'alcaldia Jordi Valls. També el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, ha dedicat unes paraules a la intenció de "captar aquells turistes en segments clau com són el dels congressos, i els apassionats per la cultura entesa aquesta com la suma d'art, música, gastronomia i arquitectura".
Tensió pel model turístic
Mentrestant, el debat turístic segueix ben viu a la capital catalana. Aquesta mateixa setmana les entitats veïnals de la zona nord de Nou Barris, on es volia desplegar un projecte de laboratori artístic per descentralitzar el turisme i portar visitants als marges de la ciutat, han desplegat un comunicat en què rebutgen la proposta -amb un cost de gairebé un milió d'euros- i demanen aturar-la. "L'augment del cost de la vida arriba juntament amb les maletes dels turistes rodant pels nostres carrers", van deixar escrit, les associacions de Torre Baró, Ciutat Meridiana, Roquetes i Trinitat Nova. "Demanem que aquests diners es destinin a allò que realment necessiten els nostres barris i que, reiteradament, fa temps que venim reclamant", rematen en un text conjunt.