El Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat ja es planteja anar més enllà de les restriccions actuals i prohibir del tot la presència dels mòbils a l'Educació Secundària Obligatòria (ESO). Així ho ha expressat la consellera Esther Niubó, després de recordar que amb el sistema vigent encara hi ha famílies que plantegen dubtes sobre la presència puntual permesa dels telèfons a les aules, en clau educativa. Aquesta idea, que no és definitiva, l'haurà d'acabar de valorar la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius, que s'acaba de crear aquest dimarts.
Niubó ha refermat que "el primer encàrrec" que ha fet a aquest nou organisme és valorar si cal adoptar una postura més limitadora pel que fa a les pantalles també a educació infantil, fins als cinc anys, etapa en què es fan servir etapes digitals. Amb tot plegat es busca resoldre "un equilibri" entre l'aprenentatge de les competències digitals per part dels infants i adolescents -especialment en un context de presència de desinformació a les xarxes i d'existència de desigualtats entre els alumnes amb menys recursos tecnològics a casa- i el benestar, la salut i la protecció dels infants davant les pantalles, ha remarcat la consellera.
Tot plegat s'ha presentat en el marc de la primera trobada de la comissió, on s'han reunit una cinquantena d'experts, representants d'entitats i també la mateixa Esther Niubó. La idea és resoldre una preocupació creixent "per un ús inadequat o abús de determinats dispositus", s'explica des del departament. Un dels principals objectius de la comissió és "revisar l'ús que es fa actualment d'aquests dispositius", a més d'analitzar amb més profunditat quin efecte tenen aquestes pantalles sobre els infants i adolescents i apuntar quins canvis són necessaris. Així, s'ha encarregat un informe a Ivàlua, que podria estar enllestit abans de l'estiu, perquè acabi de valorar també quin ús actual hi ha als centres educatius i quines propostes en poden sortir.
El funcionament de la comissió i els membres
La comissió tindrà dos grups: un de professionals d'àmbits de fora de l'educació però amb coneixement dels usos digitals, i un altre més específicament format per referents d'espais socioeducatius. Sigui com sigui, el coordinador de la comissió és Màrius Martínez Muñoz, pedagog, doctor en ciències de l'educació i professional de prestigi que, de fet, va presidir les comissions que van fer els dictàmens de la Llei d'Educació de Catalunya. Ha ostentat diversos càrrecs de lideratge a deganats i ha ocupat espais de referència també en la universitat i en les propostes innovadores d'aquests centres en àmbit europeu.
Entre la resta de veus que també seran part clau de la comissió hi ha perfils diversos com el del catedràtic en neuroeducació, doctor en biologia i professor de genètica David Bueno, la professora de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili Mar Camacho, la sociòloga, educadora i mediadroa de conflictes Alba Castellví, la pegagoga i doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació Anna Forés o la presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, Anna Gatell.