Aquest dimecres estava marcat amb vermell fosc al calendari de Bombers, Agents Rurals i la resta d'agències que treballen en prevenció i extinció. El pic de l'onada de calor -amb temperatures que han arribat finalment fins als 42,5 ºC- coincidia amb un gir de vents cap a ponent-garbí que havia d'assecar l'ambient i disparar el perill d'incendi.
Lamentablement, les previsions s'han complert i ho han fet en l'escenari que sempre s'intenta evitar: la simultaneïtat. Inicialment, poc abans de les 2 del migdia, se n'ha declarat un a Querol, a l'Alt Camp. Ràpidament, s'han disparat les alarmes, ja que es tractava del quart foc en una setmana i donava més versemblança a la sospita que eren provocats.
Els Bombers l'han atacat amb intensitat amb més de quaranta dotacions -una quinzena d'aeris- que han aconseguit frenar l'avanç de les flames. Posteriorment, els Agents Rurals han aclarit que es tractava de dues represes del foc d'Aiguamúrcia del diumenge 12 de juliol, que s'han aconseguit estabilitzar a darrera hora de la jornada. Entre el focus de Querol i un segon a Pontons (Alt Penedès), han afectat 14 hectàrees i el balanç total ha ascendit a 162.
Estabilitzat l'incendi de Sant Quirze Safaja
Mentre s'actuava amb tota la força a l'Alt Camp, s'ha declarat un segon incendi, ara al Moianès. Ha estat a tocar del càmping l'Illa, al terme de Sant Quirze Safaja, una zona que ja havia patit un foc per Sant Joan i que els Bombers han donat per estabilitzat poc abans de les nou del vespre.
Les flames, especialment al flanc esquerre, han avançat ràpidament gràcies a focus secundaris que han saltat la carretera que uneix Centelles i Sant Feliu de Codines. En aquest sentit, malgrat afectar territori del Moianès, l'incendi avançava cap a Osona.
L'últim balanç provisional dels Agents Rurals és de 97 hectàrees -poc més d'un terç de l'espai d'interès natural Cingles del Bertí-, però tenia un potencial de 500, és a dir, de convertir-se en un gran incendi forestal.
Paral·lelament, els Bombers han aconseguit controlar finalment l'incendi de Rubió, iniciat el dimarts a Castellfollit del Boix (Bages) i que, ràpidament, va entrar a l'Anoia calcinant unes 47 hectàrees.
Novè dia amb temperatures per sobre dels 40 graus
Tal com s'esperava, a molts punts del país s'ha superat la barrera dels 40 graus. Concretament, a 21 observatoris de 14 comarques, algunes poc habituals com la Garrotxa, la Selva, el Vallès Occidental, el Baix Llobregat, l'Anoia i el sud del Bages. Els valors més elevats s'han registrat a Anglès (42,5 ºC), Sant Salvador de Guardiola (41,9) i Vacarisses (41,6).
Es tracta del novè dia del 2026 que s'assoleix la quarantena. Una xifra que, just a l'inici de la canícula, ja només queda per sota de quatre estius sencers: 2025 (16), 2022 (14) i també 2003 i 2023 (12).
















