Alerta si fas muntanyisme a Catalunya: la planta verinosa que va deixar un excursionista en estat greu

Una espècie comuna als Pirineus té una alta toxicitat i és especialment perillosa perquè és molt bonica; els experts demanen no tocar-la i encara menys ingerir-la

Publicat el 01 d’agost de 2025 a les 11:37
Actualitzat el 01 d’agost de 2025 a les 11:38

L'estiu és una època ideal per gaudir de la natura i descobrir Catalunya lluny de les aglomeracions. En aquest sentit, els Pirineus són ideals per fer excursions i connectar amb l'entorn alhora que es desconnecta de la tecnologia. Ara bé, Protecció Civil i els Bombers de la Generalitat fan una crida a la precaució i a la responsabilitat individual, alhora que demanen preparar bé les rutes, informar-se i dur sempre roba adient.

Una de les coses que cal controlar a l'hora d'anar a la muntanya és el tipus de vegetació i fauna que hi habita i, si parlem del Pirineu català, és important conèixer bé una planta verinosa -fins i tot, mortal- molt estesa a la zona. Es tracta de la tora blava o matallops (Aconitum napelus), que el geòleg i doctor en Biologia Ambiental Josep Maria Mallarach defineix com una planta alpina "en què una gran bellesa s'alia amb una alta toxicitat".

I és que les seves flors violàcies són tant belles com tòxiques i suposen un risc per als senderistes inexperts que es puguin veure temptats de tocar-les o, pitjor encara, ingerir-les. És el que va fer un home rus al pic de l'Àliga (Ripollès) el 2023. Els Bombers el van haver de rescatar i va ser ingressat en estat greu a l'UCI de l'Hospital de la Vall d'Hebron, amb un aspecte blavós, molt poc pols i moltes dificultats per moure's.

No existeix cap antídot contra l’acònit, la substància letal que conté la tora blava, i si els seus efectes avancen sense que se li proporcioni atenció mèdica a la víctima, pot provocar la mort en poca estona, tal com explica la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC). Els experts avisen que cinc mil·ligrams són suficients per ser mortals.

A més, la tora blava també és verinosa al tacte. El contacte de la tija, les fulles i les flors amb la pell provoca una sensació de cremor instantània i l'entumiment de la zona. Si es toca amb la llengua o amb els llavis, els efectes es multipliquen i pot comportar la caiguda de la pressió arterial, l'alentiment del pols, inflamació de la faringe i pèrdua de visió.