Els viatges en avió, en tren, en autobús o en vaixell per motius diversos sempre solen tindre incidències o retards, ja sigui per una avaria, per un error tècnic o informàtic, per un retard o per mal temps. Quan esperes sortir de viatge a una hora i arribar a una altra, organitzes tot torn al temps que dura aquest trajecte, però si açò es veu afectat i has de reorganitzar-ho tot, has de saber que hi ha casos en què pots reclamar una compensació o indemnització econòmica pels imprevistos.
Quan puc reclamar si viatge en avió?
Si viatges en avió i el teu vol s'ha cancel·lat pots escollir entre tres opcions: reemborsament del bitllet, transport alternatiu tan aviat com sigui possible en condicions comparables, o transport alternatiu en una data posterior que vagi bé al passatger.
A més, també pots tenir dret a compensació econòmica en tres casos:
- Si la distància del vol era de fins a 1.500 km, l’import és de 250 euros, tot i que es quedaria a la meitat si amb el transport alternatiu el viatger arriba a destí amb un retard de menys de dues hores.
- Si el vol era d’entre 1.500 i 3.500 km, la compensació puja a 400 euros, o la meitat si finalment el viatger arriba a lloc amb menys de tres hores de retard.
- Si el viatge és de més de 3.500 km, la compensació arriba a 600 euros, i 300 si s’aconsegueix arribar amb un retard de menys de quatre hores.
D'altra banda, no hi ha dret a compensació:
- Si la companyia ha informat de la cancel·lació amb més de 14 dies d’antelació.
- Si se n’ha informat entre una i dues setmanes abans amb una oferta de transport alternatiu que surt menys de dues hores abans i arriba al lloc menys de quatre hores més tard de l’inicialment programat.
- Si la informació s’ha traslladat abans d’una setmana, però el transport alternatiu surt no abans d’una hora del vol inicialment programat ni arriba més de dues hores més tard.
- Si el motiu de la cancel·lació es deu a condicions meteorològiques extremes o riscos per a la seguretat, entre d’altres.
En tots els casos, existeix el dret a l’assistència gratuïta de menjar i beguda mentre esperem el vol de retorn o alternatiu. Si necessitem allotjament, la companyia ens l’ha de proporcionar, així com el transport des de l’aeroport. Si la línia aèria no ens arriba a oferir aquesta assistència, és recomanable guardar els rebuts de les despeses per reclamar-les un cop a casa.
En cas que perdem una escala i combinem vols pel nostre compte, la línia aèria no està obligada a proporcionar assistència ni un vol alternatiu en cas que perdem l’avió. Aquesta norma s’aplica també si un retard impedeix enllaçar amb un altre transport programat, com ara trens o autobusos.
En cas de retard tenim dret a compensació si arribem amb més de tres hores de retard no motivat per condicions climàtiques extremes o altres circumstàncies extraordinàries. Els imports són:
- 250 euros per a vols de fins a 1.500 km.
- 400 euros per a vols entre 1.500 i 3.500 km.
- 600 euros per a vols de més de 3.500 km.
A més, tenim dret a l’atenció gratuïta per retard en els següents casos:
- Si el retard en la sortida és de més dues hores en vols de menys de 1.500 km.
- Si la demora és de més de tres hores en vols d’entre 1.500 i 3.500 km.
- Quan se superen les quatre hores de retard en vols de més de 3.500 km.
- Si la línia aèria no ens arriba a oferir aquesta assistència, és recomanable guardar els rebuts de les despeses per reclamar-les un cop a casa.
Si el retard és de més de cinc hores, el passatger pot reclamar el reemborsament del preu del bitllet, però aleshores perd del dret de reclamar pel retard en l’arribada al destí.
I si viatge en ferri o creuer?
Si els retards són superiors als 90 minuts en la sortida o es cancel·len els viatges es pot escollir entre reemborsament del bitllet o un transport alternatiu en condicions similars i sense cost addicional. En aquest darrer cas, l’operadora ha d’oferir-nos menjar i beguda. També allotjament si l’espera obliga a fer nit.
Es pot demanar una indemnització del 25 % per retards en l’arribada al destí final en els següents casos:
- Quan l’arribada a la destinació s’efectuï amb un retard de més d’una hora en viatges que n’havien de durar menys de quatre.
- Quan la demora supera les dues hores en trajectes previstos d’entre quatre i vuit.
- Si el retard és de més de tres hores en viatges d’entre vuit i 24.
- Si supera les sis hores en viatges de més de 24.
Es pot reclamar el 50 % si els retards en l’arribada són els següents:
- Supera les dues hores en viatges de menys de quatre.
- Si la demora és de més de quatre hores en trajectes d’entre quatre i vuit.
- Si s’arriba més de sis hores tard en trasllats que havien de durar entre vuit i 24 hores.
- Si la demora arriba a les 12 hores en trajectes de més de 24.
No s’aplica si el motiu són condicions meteorològiques extremes o catàstrofe natural, entre d’altres.
Retards en autocar o autobús
Pels busos les cancel·lacions o retards només són recompensades en tres casos:
- Si el viatge es cancel·la o la sortida es demora més de dues hores, es pot reclamar el reemborsament del bitllet o a un transport alternatiu sense cost addicional.
- Si el retard supera els 90 minuts, l’empresa ens ha d’oferir menjar, beguda i allotjament, si és necessari. Si no ho fa, es pot reclamar una indemnització del 50 % del preu del bitllet.
- En distàncies superiors a 250 quilòmetres, si l’autobús surt a l’hora prevista, no es pot reclamar encara que arribi tard a la destinació.
En cas d’avaria, la companyia està obligada a enviar un vehicle de substitució per seguir el viatge.
Viatges en tren
Si et cancel·len el bitllet d’un tren de llarg recorregut o internacional dins la UE, el viatger té dret a triar entre el reemborsament del bitllet o reclamar un transport alternatiu en condicions similars.
Quan la demora és d’entre 60 i 119 minuts tenim dret a una compensació econòmica del 25 % del preu. Si supera els 120 minuts, la compensació serà del 50 %. Les empreses estan obligades a oferir assistència gratuïta, menjar, beguda i allotjament, en cas que sigui necessari.
En cas de força major com sabotatges o robatori de cables, les companyies han d’oferir assistència bàsica, però no han de pagar indemnitzacions.
La Diputació de Barcelona recorda que, en cas de trobar-se en una d’aquestes situacions, primer, cal dirigir-se directament a l’empresa, fer la reclamació i demanar-ne un comprovant. A partir d’aquí, l’empresa té 30 dies per donar una resposta i, si no ho fa —o la resposta no és satisfactòria—, es pot presentar una reclamació a les oficines públiques de consum.