Parlar de l’Sport Lisboa e Benfica, el club nascut el 1904 a la capital portuguesa, és parlar de la crònica dels darrers 120 anys d’història de Portugal. No en va, és el club que més simpaties congrega entre la població lusitana, el que més títols aplega a les seves vitrines de tot Portugal i la seva evolució és un fidel reflex de les vicissituds viscudes per la societat contemporània portuguesa.
Aprofitant que el Barça s’hi enfronta en l’eliminatòria de tornada dels vuitens de final de la Lliga de Campions, us apleguem alguns dels articles publicats en aquesta mateixa secció que evidencien l’estreta relació entre Benfica lisboeta i la crònica social i política del Portugal contemporani.
Quan la dictadura portuguesa va fer que el Benfica deixés de ser roig
L’obsessió anticomunista de la dictadura de l’Estado Novo, encapçalada per António de Oliveira Salazar, va acabar provocant que s’arribés a canviar la denominació del tradicional color roig que definia la samarreta del Benfica que, per obra i gràcia del règim, va passar a ser batejat com a "encarnado".
El dia en què la bandera del Benfica va substituir l’ensenya soviètica
La prohibició d’exhibir la bandera de la Unió Soviètica va provocar que, per celebrar la derrota del Tercer Reich nazi i la victòria aliada a la Segona Guerra Mundial, alguns ciutadans portuguesos acompanyessin les ensenyes del Regne Unit, dels Estats Units i de França amb la bandera del Benfica, del mateix color roig, o "encarnado" com l’havia anomenat el règim, que la soviètica.
La copa que va volar al Portugal de Salazar per culpa dels pals quadrats
El 1961, en la primera final de la Copa d’Europa que no disputava el Reial Madrid, el Barça va caure davant del Benfica en una final recordada pels pals quadrats de Berna que van evitar el triomf blaugrana i per la instrumentalització que d’aquesta històrica victòria va fer el règim de Salazar.
Benfiquistes contra el règim colonial
Tot i la instrumentalització que dels seus triomfs va fer l’Estado Novo, que considerava el Benfica com un dels símbols del Portugal imperial, van ser diversos els integrants i simpatitzants del club que van lluitar contra el règim i que van participar en els processos d’alliberament nacional que es van viure a les colònies lusitanes.
Abril del 74: Clavells, pilotes i una revolució que va canviar Portugal
La independència de les colònies va arribar després de la Revolució dels Clavells, una revolta que va tenir, com no podia ser d’una altra manera, un profund impacte sobre el futbol portuguès, dominat en aquell moment per l’Sporting Club de Portugal, el gran rival ciutadà del Benfica.