El Parlament de Catalunya ha acollit aquest dijous al matí un debat que feia anys que no acollia: el de la variant d’Olot i les Preses. La cambra catalana ha debatut durant el ple ordinari una moció presentada per al grup parlamentari de Junts que demana al govern que doti el pressupost de la Generalitat 2025 amb una partida de 110 milions d’euros per a l’inici de les obres l’any vinent.
La mateixa moció també reclama que els comptes de la Generalitat incloguin una partida pluriennal (és a dir una planificació pressupostària de 110 milions anuals) d’un total de 440 milions d’euros per als pròxims quatre anys. D’aquesta manera, la moció també inclou el compromís que la variant d’Olot i les Preses pugui entrar en servei el 2029, tal com va assenyalar la consellera de Territori fa pocs dies.
La moció s’ha portat a debat a les nou del matí d’aquest dijous. A la cambra no hi han assistit tots els representants de tots els grups polítics, però sí que han volgut viure en directe la jornada algunes personalitats de la Garrotxa. L’alcalde d’Olot, Pep Berga, l’alcalde de les Preses, Albert Danés, el president del Consell Comarcal, Santi Reixach i el portaveu de la plataforma No és un Vial, Ramon Busquets, s’han assegut al banc dels convidats per seguir la sessió. També hi han assistit altres regidors de l’Ajuntament d’Olot i representants de l’associació empresarial Euram Garrotxa.
En la seva intervenció inicial, el diputat garrotxí de Junts, Salvador Vergés, ha presentat la moció desgranant els greuges que pateix el territori per no tenir una variant. “De totes les capitals de comarca de més de 15.000 habitants, només Olot no té variant. Això vol dir un greuge i problemes de salut per contaminació, pel benestar dels veïns pel que fa als sorolls i les pudors. També vol dir un problema de seguretat viària”, ha assegurat.
Vergés també ha considerat que la dimensió del projecte de la variant no és el desitjat: “En aquest moment tenim un acord que ens hauria agradat que fos un projecte dimensionat una mica millor. Ens quedarà petit, però és igual, volem que això vagi endavant”, ha dit.
En el seu torn de paraula, la resta de grups de la cambra han mostrat l'acord o desacord en el projecte i han retret que Junts no desbloquegés la infraestructura quan governava a la Generalitat.
“Un té la sensació que vostè es vol aplicar aquell refrany català que diu que uns carden la llana i els altres s’emporten la fama. Els seus avantpassats de convergència han tingut durant vint anys la responsabilitat de la conselleria de territori. Què han cardat vostès durant aquests anys? No han fet res”, ha dit el diputat d’ERC, Jordi Viñas.
“Tenim tot el compromís de la nostra consellera per tirar endavant el projecte. Ens sorprèn com amb tantes oportunitats que vostès han tingut en anteriors mandats que sigui ara que vulguin que aquest projecte es tiri endavant. Esperem senyors de Junts que ens donin mà estesa en els pressupostos. El compromís també és de vostès”, ha exposat la diputada del PSC, Núria Navarro.
“Motius per fer la variant en sobren, però no cal que ens vingui de víctima. Fer carreteres com la variant d’Olot no és de dretes ni d’esquerres, se’n diu governar i invertir en la millora del territori. En aquest cas és de justícia”, ha afegit el diputat del PP, Jaume Veray.
Per la seva banda, els Comuns i la CUP s’han mostrat en contra de la moció en la línia dels posicionaments públics que els dos partits han fet els últims anys contraris a la construcció de la variant d’Olot i les Preses. “Ha estat la insistència de certs sectors empresarials i polítics connectats a interessos que poc tenen a veure amb el bé comú els que ara volen accelerar una construcció que no té ni el consens ni el sentit comú territorial”, ha titllat el diputat dels Comuns, Lluís Mijoler, qui també ha argumentat el seu posicionament referint-se al possible impacte de la infraestructura garrotxina al paisatge i a l’abordatge del canvi climàtic. “El que necessita la Garrotxa és un pla de mobilitat comarcal. Els problemes dels veïns és la conseqüència d’una mala planificació urbanística i d’unes polítiques molt poc valentes en foment de la mobilitat pública”, ha dit el diputat cupaire, Dani Cornellà.
Pep Berga: "No puc estar més satisfet en el dia d'avui"
La moció s'ha aprovat al migdia al final del ple amb els vots a favor de Junts, ERC, PSC, PP, Vox i Aliança Catalana i els vots en contra dels Comuns i la CUP. Abans de la votació, els agents territorials que aquest dijous s’han desplaçat al Parlament han valorat la jornada com un dia clau per al projecte de la variant.
“No puc estar més satisfet en el dia d’avui. Avui conclou un repte i en comença un de nou: trobar el finançament i executar una obra que és molt necessària”, ha dit l’alcalde d’Olot, Pep Berga, en roda de premsa posterior al ple del Parlament. “Avui hem pogut comprovar que hi ha consens al Parlament i esperem que no quedi en un sol fet. No estem vivint bé. Tenim una necessitat. A partir d’aquí esperem que no es quedi en paraules i aviat veiem fets”, ha afegit l’alcalde de les Preses, Albert Danés. “Si els representants polítics diuen que estan contents, nosaltres estem quatre vegades contents. Hem esperat molt, hem tingut diferents desenganys i ara gràcies a Déu sembla que la cosa va bé. Això és d’agrair a tots els grups polítics que ho han fet possible. Venir al Parlament de Catalunya a defensar-ho és molt d’agrair”, ha dit el portaveu de la plataforma No és un Vial, Ramon Busquets.
La moció presentada aquest dijous al Parlament és un contracte de compromís de la cambra cap al govern de Salvador Illa. Malgrat el consens expressat avui, serà l’executiu qui haurà d’acabar de decidir si la variant entra o no als pressupostos del 2025 i amb quin finançament ho fa. Tot sembla indicar que el govern té la intenció d’impulsar la infraestructura garrotxina, tot i que no s’ha concretat el com. De moment, el Parlament ha dit la seva i ha exigit que l’any que ve hi hagi 110 milions a punt. Però, encara, tot són paraules.