«La situació és extrema»: el Govern crida a la prudència pel risc d’incendi i la calorada

Els consellers d'Interior i Agricultura recorden que el país viu un juny amb valors excepcionals i avisen que "l'estiu serà llarg i exigent"

Publicat el 22 de juny de 2026 a les 17:26
Actualitzat el 22 de juny de 2026 a les 18:03

El Govern de la Generalitat ha fet una crida a la prudència i la col·laboració ciutadana davant l'alt risc d'incendi i les temperatures extremes que viu Catalunya. La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha advertit que estem davant d'un escenari de "risc elevat" i que la previsió és que l'estiu serà "llarg" i "exigent". També el conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha asseverat que la situació és "extrema", sobretot tenint en compte el mes de juny excepcional quant als valors que els termòmetres ja han registrat en alguns punts del país i els primers incendis forestals de la temporada.

Així ho han assenyalat en el marc de la presentació de la campanya de publicitat institucional d’incendis forestals del Govern, sota el lema "Foc és foc", que pretén conscienciar la societat sobre la importància de prevenir, tot recordant que "darrere d’un incendi sovint hi ha un petit gest que és evitable", ha dit Parlon. La consellera ha fet èmfasi que entendre això és "clau", i per això demana als catalans que siguin "corresponsables" amb els seus actes, coincidint també amb la proximitat de la revetlla de Sant Joan.

En la mateixa línia, Ordeig ha enviat un missatge "d'extremar precaucions" i ha fet una crida a la col·laboració ciutadana davant d'un estiu que arriba amb l'onada de calor i un combustible molt feble fruit de les pluges. "Vivim les pitjors dades de temperatures en un mes de juny", ha recordat, motiu pel qual per prevenció no s'autoritzaran activitats de risc a menys de 400 metres d'alçada en zones boscoses.

Com ja ha fet en diverses ocasions, el conseller d'Agricultura ha reiterat que cal "canviar la manera d'entendre la gestió forestal", no només durant la temporada d'estiu, sinó durant tot l'any. "Volem generar l'economia del bosc. Que la gent es guanyi la vida fent gestió forestal i que tinguem el territori ben gestionat", ha assenyalat. En aquest sentit, el conseller ha anunciat una línia de 15 milions d'euros anuals durant els pròxims cinc anys perquè els consistoris del país completin els seus plans de prevenció d'incendis, així com franges de protecció "ben mantingudes".

Per la seva banda, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha recordat que els incendis són un fenomen "recurrent" però no "menys greu". "Cada vegada són més complexos, però ara més que mai, cal treball conjunt i col·laboratiu", ha asseverat la presidenta de l'administració -que també participa en la campanya de prevenció-.

"Foc és foc"

Una cigarreta mal apagada o les restes de les brases d’una barbacoa en zones boscoses són algunes de les imatges -fetes amb l’ajuda d’intel·ligència artificial- que el Govern ha fet servir per apel·lar a la responsabilitat ciutadana aquest estiu. “Foc és foc” és el nom que rep la campanya d’enguany, i que es vertebra sobre dos eixos. D’una banda, Parlon ha explicat que l’objectiu és “conscienciar” i, d’altra, oferir consells sobre com cal actuar davant de situacions com la propagació del foc o un confinament.

"Evitar una catàstrofe està a les teves mans. Si veus fum o foc, truca al 112", és el missatge amb què acaben les diferents càpsules informatives que els departaments d'Interior i Agricultura, juntament amb la Diputació de Barcelona, han elaborat per alertar del perill que poden suposar els "petits gestos".

"Coordinació institucional"

Finalment, Moret ha reiterat que la feina dels ajuntaments és "fonamental" i que són necessaris la "coordinació" i el "treball conjunt", tant pel que fa a la suma d'esforços econòmics com personals. La presidenta de la Diputació de Barcelona ha afegit que des de l'ens supramunicipal també es treballa per fer crida a la prudència i la prevenció en els 311 municipis que integren l'àrea metropolitana. En la línia del conseller Ordeig, ha advertit que "la prevenció dels incendis no comença avui", sinó que "s’ha de fer durant tot l’any". 

Escull Impacte com la teva font preferida de Google