L'Escola Concepció ha apostat tradicionalment per la música amb la creació de big bands a partir de cicle mitjà. Tanmateix, el que més senten els alumnes d'aquesta escola pública de l'Eixample de Barcelona és el soroll de carrers com Aragó i València. A més, el trànsit d'aquestes “autopistes urbanes” provoca que sigui el centre escolar amb més contaminació per NO2 de Catalunya: multiplica per cinc les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i supera àmpliament els actuals límits legals.
A Barcelona es compleixen els límits legals de contaminació?
El límit vigent per contaminació de NO2 és de 40 micrograms per metre cúbic -en la mitjana anual-. L'estació de l'Eixample de Barcelona, situada a la confluència de l'avinguda de Roma amb el carrer Urgell, era una de les poques de Catalunya on se superava fins que el 2023 es va aconseguir complir amb la normativa.
Ara bé, l'estudi realitzat per Ecologistes en Acció amb la col·laboració de Revolta Escolar contradiu parcialment les dades oficials. En almenys quatre escoles tant de l'Eixample Dreta com de Sarrià-Sant Gervasi les mesures realitzades al llarg de novembre van identificar valors entre els 40 i els 50 micrograms -no es disposa, això sí, dels valors anuals-.
En el mateix període, l'estació oficial del Departament de Territori -segons dades que ha pogut consultar Nació- va assolir un registre de 32,7 micrograms per metre cúbic. Una dada per sota del límit vigent, però que ja no compliria la directiva aprovada enguany i que rebaixa a 20 la contaminació màxima per NO2 a partir del 2030. La nova normativa també introdueix que només es podrà superar el valor de 50 en un total de 18 dies al cap de l'any.
Preocupació entre les famílies
L'Escola Concepció ocupa un solar molt petit situat entre el mercat municipal del mateix nom, la seu del Districte de l'Eixample i el Conservatori de Música. “Estem just entre els dos carrers amb més contaminació de Barcelona”, explica Núria Termes, membre de la junta de l'AFA.
Aquest fet s'ha evidenciat en l'estudi d'Ecologistes en Acció amb un valor de 50,8 micrograms per metre cúbic, cinc vegades més que les recomanacions de l'OMS. “Aquests resultats provoquen una mica d'angúnia. Han generat alarma fins i tot de famílies habitualment poc conscienciades”, admet Termes en declaracions a Nació.
Per Dídac Navarro, coordinador de qualitat de l'aire d'Ecologistes en Acció de Catalunya, són una mostra de la necessitat de situar “punts de mesura oficials en llocs més representatius“. En aquest sentit, en les al·legacions al Pla de Qualitat de l'Aire aprovat per l'anterior Govern van reclamar que se n'instal·lés un a la Dreta de l'Eixample, concretament al carrer Aragó, entre passeig de Gràcia i passeig Sant Joan.
Fonts de Territori, consultades per Nació, justifiquen que es descartés perquè el "punt de mesura de l'avinguda de Roma amb Urgell ja representa les zones de trànsit intens de Barcelona i també les de l'Eixample Dreta". A més, destaquen que no són l'única eina per avaluar la qualitat de l'aire i també s'utilitzen unitats mòbils o l'ús de models de dispersió de contaminants. En aquest sentit, destaquen la línia de treball engegada amb el Barcelona Supercomputing Center per a la millora i l’ús d’aquest tipus d'eines. Cal recordar que el Pla de Qualitat de l'Aire preveu objectius intermedis de contaminació: 30 µg/m³ de cara a l'any vinent i 25 per al 2027.
El NO2 és un contaminant molt vinculat als vehicles de combustió i amb un impacte molt local. En aquest sentit, situar una estació en una “autopista urbana” com el carrer Aragó dona resultats molt diferents respecte a fer-ho en un carrer pacificat com Consell de Cent.
Des de l'AFA de l'Escola Concepció admeten que “és un problema de difícil solució en una zona tan densa”. “No sé com es podria pacificar el carrer Aragó, però alguna cosa s'ha de fer”, assegura Núria Termes. Des de Revolta Escolar consideren que cal avançar cap a un escenari “utòpic” de màxim un sol carril per trànsit privat per carrer. Ara mateix, està format per quatre carrers per trànsit privat i un per autobusos, malgrat que també ple de motos i altres vehicles.
“Estem oberts a escoltar propostes arran de les dades de l'estudi”, explica el seu portaveu Marc Hurtado. En aquest sentit, recorden que ja han realitzat fins a tres reunions amb l'Ajuntament de Barcelona per veure com es reprenia el programa de pacificació d'entorns escolars i que l'última comunicació és que es presentaran les actuacions, amb la voluntat d'abandonar el model tàctic i ser més estructurals, entre el gener i el febrer vinent.
Tanmateix, des de l'Escola Concepció hi ha força escepticisme. Recorden que arran dels processos participatius es va aprovar un projecte per pacificar cinc xamfrans així com el carril del carrer Bruc més proper al centre. Finalment, l'Ajuntament només executarà una de les actuacions -a la confluència d'Aragó amb Bruc-, però no la del carrer a tocar de l'entrada de l'escola. “És el que ens hauria fet més servei. Són processos molt lents i que si una vegada aprovats no s'executen, generen molta frustració”, lamenta Núria Termes.
Des de l'Ajuntament de Barcelona s'ha assenyalat a Nació que el “compromís per fer uns entorns escolars segurs és ferm i que s'està treballant en els projectes d'algunes de les pacificacions que estaven pendents i en paral·lel s'està elaborant un estudi per identificar els entorns que ara tenen solucions provisionals perquè esdevinguin definitives”.