"És imprescindible, encara que no suficient, comptar amb la capacitat disponible en totes les franges horàries". I parlar de la governança tal vegada, però en cap cas a la Comissió Tècnica sobre l'aeroport entre l'Estat i la Generalitat. Són les dues idees principals que consten a la resposta de l'Estat a les peticions de fa mesos de la Generalitat per abordar el futur de l'Aeroport del Prat. L'Estat no té pressa, però, en qualsevol cas, les posicions continuen allunyades. L'intercanvi de documents entre els governs a principis d'any, als quals ha tingut accés Nació, evidencia la distància mentre la Generalitat continua a l'espera de rebre una resposta més definitiva i clara sobre la proposta de Pere Aragonès sobre una de les infraestructures clau de Catalunya. La imminència de les eleccions del 12-M impacta de ple en una carpeta central durant la legislatura.
El president de la Generalitat va desgranar la seva proposta sobre el Prat ara fa 15 dies i la va traslladar al govern espanyol en aquell mateix moment. Va demanar una "reunió urgent" per parlar-ne, però encara no han obtingut resposta. La Generalitat vol ampliar l'ús de les pistes els mesos d'estiu per augmentar la capacitat fins a 90 vols per hora, i evitar tocar la Ricarda, a costa d'afectar els veïns de Gavà. El líder del PSC, Salvador Illa, favorable a l'ampliació allargant pistes, va dir que era una proposta "inviable".
La posició del govern espanyol al debat del Prat prioritza l'ampliació física de la infraestructura i la constitució d'una sola comissió tècnica per parlar-ne, sense grups de treball com vol la Generalitat, un d'ells per obrir el meló de la titularitat i la governança de l'aeròdrom. Així mateix, planteja que les dues administracions "podran abordar" qüestions com la gestió o la connectivitat ferroviària en altres fòrums, però en cap cas en la comissió tècnica. D'aquesta manera s'expressa el govern espanyol en la resposta que va donar a la Generalitat el febrer passat i a la qual ha tingut accés aquest diari. La part catalana ja ho va rebutjar, perquè vol incloure el model de governança en el debat, i des d'aleshores no hi ha hagut més resposta.
L'Estat prioritza l'ampliació
Les dues delegacions van reunir-se el 18 de gener per constituir la comissió tècnica sobre l'aeroport. La Generalitat va portar un pla de treball que plantejava abordar el debat de la governança i la gestió de manera "inseparable" al de l'augment de la capacitat operativa i la protecció dels espais naturals. Així, s'haurien de crear tres grups de treball -un sobre governança, un sobre modernització i un sobre accessibilitat ferroviària- que es reunirien abans de la comissió tècnica per aportar les propostes. La part espanyola no s'hi va oposar, però va demanar uns dies per pensar-s'ho.
La resposta va arribar el 2 de febrer i del document traslladat a la Generalitat es desprèn que la prioritat és una ampliació física, no pas un replantejament de l'operativa de les pistes. El govern espanyol sosté que perquè el Prat sigui un hub amb projecció internacional "és imprescindible, però no suficient, comptar amb capacitat disponible en totes les franges horàries, una disposició del camp de vols que no limiti les operacions de llarg abast i unes instal·lacions de la banda de terra dimensionades en consonància i amb espais disponibles per al desenvolupament de les activitats complementàries". Tot plegat, també ha de protegir la biodiversitat i la convivència amb els veïns.
Des de la Generalitat interpreten que el govern espanyol no té voluntat, en plena campanya electoral, d'avançar en aquesta qüestió, que va ser clau en l'aprovació dels pressupostos de l'any 2023 amb els vots del PSC. Així mateix, els socialistes també van pressionar en les negociacions dels comptes de 2024 per donar compliment als acords de l'any anterior abans de donar el seu "sí".
La Generalitat vol parlar de governança
Per la Generalitat és una prioritat parlar del model de governança i vol incloure-ho en els treballs de la comissió tècnica. La proposta de gestió catalana del Prat és un reclam històric, que ja es va discutir durant l'elaboració de l'Estatut. Com amb Rodalies, el Govern creu que un dels problemes del Prat és no poder decidir res sobre la gestió. No hi ha encara una proposta concreta sobre el model de governança i des de Territori s'obren a negociar-la amb l'Estat, però sí que reclamen un canvi en l'actual model centralitzat, i que la part catalana tingui majoria per prendre decisions. Difícilment abans de les eleccions hi haurà moviments en aquest camp i ja serà el pròxim Govern qui l'haurà de reactivar.