El Govern situa l'informe tècnic sobre l'ampliació del Prat a principis de 2025

L'executiu prioritza definir una solució per a l'aeroport abans d'abordar el model de governança, i assegura que la reactivació de la comissió Estat-Generalitat no contradiu els acords amb ERC i els comuns

Un avió aterrant a l'aeroport del Prat
Un avió aterrant a l'aeroport del Prat
03 de setembre de 2024, 13:13
Actualitzat: 14:22h

Ho va anunciar Salvador Illa i aquest dimarts s'ha confirmat. El Govern reactiva l'ampliació de l'aeroport del Prat i ha acordat reunir de nou la comissió tècnica Estat-Generalitat per concretar com s'hauria de fer la "millora" d'aquesta infraestructura, amb l'objectiu que pugui assumir més vols intercontinentals. L'ampliació és una aposta del PSC, que genera contradiccions dins d'ERC i compta amb una oposició frontal per part dels comuns, els dos socis d'investidura d'Illa. Els moviments socials contraris a aquesta ampliació ja han advertit que estan preparats per reprendre les mobilitzacions. La comissió haurà d'emetre un informe tècnic en els pròxims tres o quatre mesos, però no hi ha un calendari definit. Serà, en tot cas, a principis de 2025.

La comissió es va constituir al gener, amb representants del Departament de Territori i el Ministeri de Transports. Va esquivar parlar d'"ampliació", però sí que va plantejar "incrementar" el nombre de passatgers. Les dues parts es van comprometre a presentar conclusions abans d'acabar l'any. Els socialistes, que ja van situar l'ampliació del Prat com un requisit per aprovar els pressupostos de 2023 de Pere Aragonès, volien "desbloquejar" la qüestió, i reactivar els treballs tècnics és el primer pas. L'objectiu és que els experts aterrin les diverses propostes que hi ha hagut els darrers mesos i ho tradueixin en una opció viable i rigorosa, també pel que fa al criteri mediambiental. Aquesta és la feina que haurà de fer la comissió, però el Govern no ha volgut encara definir quina és l'opció preferida per al Prat. La comissió també abordarà el model aeroportuari català.

La consellera i portaveu, Sílvia Paneque, ha destacat que la comissió tècnica prové de l’acord de pressupostos d’ERC i PSC. La comissió, ha dit Paneque, ha d’aportar en un termini d’entre tres i quatre mesos un estudi tècnic sobre les possibilitats per millorar l’aeroport del Prat. “Desbloquegem una situació després de la primera reunió del gener i que havia quedat congelada”, ha explicat. El Govern vol una proposta tècnica “rigorosa”, que estudiï les diferents possibilitats que s’han aportat des dels diversos actors. “Ens ha de donar la informació necessària per prendre una decisió”, ha detallat. Els estudis que hi haurà sobre la taula seran els de la conselleria de Territori, els del ministeri de Transports, i també d'altres elaborats per entitats i institucions civils. "No hi ha un criteri de limitació, sinó que volem estudiar totes les possibilitats", ha afirmat Paneque.

No contradiu els acords amb ERC i els comuns

Davant les crítiques rebudes per ERC i els comuns en les últimes hores, Paneque ha dit que el Govern només desbloqueja la comissió tècnica i per tenir un estudi d’experts sobre la possibilitat de millorar l’aeroport. En cap cas, ha remarcat, entra en contradicció amb els acords subscrits amb els socis d’investidura. Paneque ha dit que el Prat es troba al límit de la seva capacitat i que cal un informe tècnic i rigorós sobre què es pot fer en aquest sentit, sense concretar encara quina serà l’opció escollida. "És prematur parlar d'opcions concretes", ha insistit. En les darreres hores, ERC ja ha dit que l'ampliació de la tercera pista és una "línia vermella". Els comuns també estan en contra d'ampliar la infraestructura: "No acompanyarem Illa en les mesures que siguin un error".

Primer, l'informe tècnic; després, la governança

L’informe tècnic també s’ha de fer amb el màxim rigor sobre l’impacte mediambiental. “L’estudi ha d’anar acompanyat d’un paquet de mesures ambientals que acompanyin la proposta tècnica”, ha remarcat. El Govern serà especialment exigent amb això, tot i que Paneque ha dit que és compatible el creixement econòmic amb el respecte al medi ambient. La portaveu, però, ha dit que només se centrarà en el pla tècnic, no pas en la creació de l'autoritat aeroportuària catalana, també pactada amb ERC. "Això serà posterior", ha dit, un cop l'informe tècnic concreti què es pot fer amb el Prat.

Reunió amb el ministre al setembre

La portaveu ha dit que el Govern esperarà a veure els estudis de la comissió tècnica, més enllà de reactivar-la. "No hi ha cap opció predeterminada pel Govern", ha assegurat. De tot plegat, Paneque en parlarà amb el ministre de Transports, Óscar Puente, en una reunió que està prevista per al setembre. Tots dos ja han mantingut una breu conversa telefònica. Aquesta reunió servirà per designar els membres que formaran part de la comissió tècnica.