Les estafes mai desapareixen, però sí que es transformen per mirar de trobar víctimes per totes les vies possibles. Els missatges de mòbil o els correus electrònics són dos dels canals més utilitzats pels ciberdelinqüents, que no solen tenir massa dificultats per passar els filtres de seguretat i arribar a l'usuari.
Ara, l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha advertit sobre una de les tècniques utilitzades pels ciberdelinqüents. Es tracta de publicitats que es fan passar per marques, amb anuncis o imatges cridaneres per intentar captar l'atenció. L'objectiu és que els usuaris entrin a pàgines web fraudulentes i que proporcionin dades personals o del banc.
La modalitat d'estafa que explica la ciberseguretat catalana consisteix a enviar un missatge al mòbil o al correu electrònic de la potencial víctima. Amb una aparença d'una marca coneguda, es diu a l'usuari que ha de respondre una enquesta a canvi de rebre un regal. Però la realitat és que aquest suposat obsequi mai arriba.
⚠️Alerta! Continuen els intents d'#estafa suplantant marques conegudes com Decathlon o Leroy Merlin.
— Agència de Ciberseguretat de Catalunya (@ciberseguracat) September 1, 2025
Et proposen respondre una enquesta a canvi d’un regal que mai rebràs. Si reps aquest missatge, recorda:
🚫No accedeixis a enllaços sospitosos.
🔍Comprova sempre qui t’envia el… pic.twitter.com/Tga4v7FOrB
Detecten estafes amb algunes marques conegudes
Per això, l'Agència de Ciberseguretat catalana recomana no accedir a enllaços sospitosos i comprovar sempre des de quina direcció arriba el missatge. En tot cas, cal eliminar el correu o l'SMS i alertar l'entorn. De moment, alguns d'aquests intents d'estafa han estat detectats en marques com Decathlon o Leroy Merlin.
La realitat és que darrere d'aquest fals premi hi ha un intent d'estafa. I és que el missatge amb el premi conté un enllaç que redirigeix a una pàgina web fraudulenta, amb un formulari en què se sol·licita a l'usuari una gran quantitat de dades personals. Així doncs, val més no jugar-se-la: millorar esborrar el missatge i tenir clar que les marques no ofereixen regals a canvi d'enquestes per correus o missatges de mòbil.