Del no posicionament a la negativa: així enfoquen els projectes d'estació a la Font del Ros i la Rasa dels Molins

Dolors Bernal lamenta que les formacions no hagin presentat les iniciatives al barri abans de fer-les públiques, mentre que Jordi Puntas s'avé únicament a un baixador

07 de febrer de 2024, 20:20
Actualitzat: 20:20h
Un bus estacionat a la part sud de la Rasa dels Molins
Un bus estacionat a la part sud de la Rasa dels Molins | Lídia López
La darrera setmana, la construcció d'una estació d'autobusos a Berga torna a ocupar els mitjans de comunicació, les intervencions de les formacions a l'Ajuntament i, segurament, els debats de cafè de bona part de la ciutat. Després que el projecte fos un dels protagonistes en la darrera campanya electoral a la capital berguedana, la paràlisi sostinguda respecte de la iniciativa ha fet activar els grups municipals de l'oposició i, de retruc, les associacions de veïns de les zones on es projecten les idees. La primera va ser Berga Grup Independent, que proposa un binomi d'estació i baixador central, i després va ser el torn del PSC, que planteja una altra fórmula al Parc de les Aubes. Tot plegat, mentre l'equip de govern insisteix que, malgrat que valorarà tots els projectes, el que ara mateix hi ha sobre la taula és el de la Rasa dels Molins. La disputa, en tot cas, sembla situar-se clarament en dues ubicacions de la capital berguedana, la Font del Ros i la Rasa dels Molins, on les seves associacions de veïns ja s'han pronunciat, amb posicions força contrastades.

L'Associació de Veïns de la Font del Ros s'estrena en l'estira-i-arronsa de l'estació de busos amb una missió: que se'ls tingui en compte. I és que, tal com ha lamentat la presidenta a Nació Berguedà, Dolors Bernal, han hagut de tenir coneixement dels nous projectes al seu barri a través dels mitjans de comunicació. "Ens ha xocat veure-ho a les xarxes sense que ens hagin dit res, i ja no a la junta de l'associació, sinó als veïns de la zona afectada", comparteix la presidenta. Després d'un primer escrit, BeGI ha fet el pas de buscar-los per explicar-los el projecte, així que es reuniran pròximament perquè els expliquin la seva idea. No és el cas, de moment, del PSC.

Aquest desconeixement dels projectes deixa en zona de neutralitat l'agrupació que, a l'espera de tenir detalls de les iniciatives, opta per no posicionar-se: "No estem ni a favor ni en contra, perquè no ho sabem". L'únic inconvenient que, a hores d'ara, posen sobre la taula és l'afectació que pugui tenir en la zona verda del Parc de les Aubes el projecte dels socialistes, tot i insistir que desconeixen si hi ha tal incidència perquè no l'han vist.
 

La zona on es projecta una de les idees d'estació d'autobusos a la Font del Ros Foto: Lídia López


Un baixador, com a molt

Per la seva banda, a l'Associació de Veïns de la Rasa dels Molins continuen sense ni voler sentir a parlar de l'estació de busos a la part sud del carrer Pere III, avenint-se únicament al plantejament de baixador central que han posat sobre la taula els Independents, la qual sí que van poder veure abans que la formació fes pública la proposta. Així, "sense voler entrar a cap guerra amb els veïns de la Font del Ros", el president de l'entitat, Jordi Puntas, considera que aquesta proposta dual és una bona forma de descentralitzar lleugerament el projecte que el 2014 es va començar a gestar a l'aparcament davant l'Hotel Estel, i que va quedar sobre paper el 2016, tot i recalcar que "no som qui per dir on ha d'anar l'estació, només som qui per dir on no ha d'anar: a la Rasa dels Molins".

Els veïns mantenen el seu no a l'estació fonamentalment per dos motius: que no hi cap i per la "greu afectació" sobre la mobilitat. "Sembla el dia de la marmota", ironitza Puntas, que recorda que aquesta deliberació forma part "d'una història que des del 2002 que dura". En tot cas, i respecte de les afectacions en els terminis que el regidor d'Urbanisme, Aleix Serra, va avançar que pot implicar tornar a canviar la ubicació de la futura estació, el portaveu dels veïns replica que "tindrà les mateixes conseqüències de temps fer-la en una banda o una altra", pel fet que en ambdós llocs hi ha procediments burocràtics a desenvolupar. "Si la CUP no hagués aturat el projecte que hi havia el 2016, l'estació ja estaria feta", reclama Puntas, afegint que "al final, la realitat és que no tenen cap idea de com fer-s'ho per sortir-se'n".
 
Arxivat a