07
de febrer
de
2024, 12:07
Actualitzat:
12:33h
No només els col·legis d'enginyers o l'empresariat ha proposat fer arribar aigua del minitransvasament de l'Ebre a Barcelona. També ho va fer l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), en almenys tres ocasions, segons ha avançat avui El Periódico. El Govern -tal com ha fet sempre en públic- va rebutjar la proposta i només contempla portar aigua de l'Ebre des de Tarragona de manera puntual en vaixell, per combinar-ho amb l'opció de Sagunt que ofereix al ministeri.
Els càlculs de l'ACA era que l'obra podia costar 200 milions d'euros, aportar fins a 45 hm3 d'aigua anual i un temps d'execució d'uns 14 mesos -les diverses estimacions existents oscil·len entre els 12 i els 18-. Precisament, el mateix conseller David Mascort assegura en públic que l'obra no té sentit perquè no podria solucionar l'actual sequera pel llarg temps d'execució. La mesura posaria les Terres de l'Ebre en peu de guerra i ara mateix no té cap partit que l'avali, més enllà del suport de sectors de l'establishment com la Cambra de Comerç o Foment del Treball.
Fonts de l'ACA consultades per l'ACN han assegurat que efectivament "han avaluat totes les possibilitats tècniques per garantir disponibilitat d'aigua, incloent-hi la connexió entre la xarxa del Consorci d'Aigües de Tarragona i la xarxa de l'ATL", però que és una alternativa descartada per l'executiu liderat per Pere Aragonès.
En una entrevista a Nació, el director de l'ACA va assegurar que era una opció que "no estava a sobre la taula", però va evitar assegurar que estava descartada. Tampoc va contestar de manera directa a la pregunta si "com a director de l'ACA, viuria més tranquil amb les conques interconnectades".
En canvi, el Govern sí que treballa amb la possibilitat de portar aigua de l'Ebre en vaixell des del port de Tarragona. Es tractaria de l'opció tècnicament més fàcil -aprofitant l'excedent del minitransvasament- i que es podria combinar amb els trajectes des de la dessalinitzadora de Sagunt, oferta pel ministeri.
Sigui d'on sigui, es tracta d'un transport molt car -pot arribar a multiplicar per 180 el cost de captar-la des del Ter- i que en el millor dels casos aportaria entre 7 i 8 hm3 fins a final del 2024, equivalent al consum mensual del municipi de Barcelona.
L'ACA ho va proposar tres vegades
El Periódico assegura que el director de l'ACA, Samuel Reyes, va proposar fins a tres vegades l'opció de desenterrar el projecte de la interconnexió entre les xarxes de Barcelona i Tarragona. Ho va fer en el marc de la comissió interdepartamental de sequera, formada pel president, els consellers implicats en la crisi hídrica i altres responsables com la directora del Meteocat.Els càlculs de l'ACA era que l'obra podia costar 200 milions d'euros, aportar fins a 45 hm3 d'aigua anual i un temps d'execució d'uns 14 mesos -les diverses estimacions existents oscil·len entre els 12 i els 18-. Precisament, el mateix conseller David Mascort assegura en públic que l'obra no té sentit perquè no podria solucionar l'actual sequera pel llarg temps d'execució. La mesura posaria les Terres de l'Ebre en peu de guerra i ara mateix no té cap partit que l'avali, més enllà del suport de sectors de l'establishment com la Cambra de Comerç o Foment del Treball.
Fonts de l'ACA consultades per l'ACN han assegurat que efectivament "han avaluat totes les possibilitats tècniques per garantir disponibilitat d'aigua, incloent-hi la connexió entre la xarxa del Consorci d'Aigües de Tarragona i la xarxa de l'ATL", però que és una alternativa descartada per l'executiu liderat per Pere Aragonès.
En una entrevista a Nació, el director de l'ACA va assegurar que era una opció que "no estava a sobre la taula", però va evitar assegurar que estava descartada. Tampoc va contestar de manera directa a la pregunta si "com a director de l'ACA, viuria més tranquil amb les conques interconnectades".
Aigua de l'Ebre... en vaixell
La proposta de l'ACA -com també la dels col·legis d'enginyers- era que la interconnexió fos puntual i reversible, és a dir, que l'aigua pogués circular tant cap a Barcelona com cap a Tarragona, una possibilitat que des de molts sectors es veu amb escepticisme.En canvi, el Govern sí que treballa amb la possibilitat de portar aigua de l'Ebre en vaixell des del port de Tarragona. Es tractaria de l'opció tècnicament més fàcil -aprofitant l'excedent del minitransvasament- i que es podria combinar amb els trajectes des de la dessalinitzadora de Sagunt, oferta pel ministeri.
Sigui d'on sigui, es tracta d'un transport molt car -pot arribar a multiplicar per 180 el cost de captar-la des del Ter- i que en el millor dels casos aportaria entre 7 i 8 hm3 fins a final del 2024, equivalent al consum mensual del municipi de Barcelona.