Beques per a creadors de contingut i ajuts per a revistes culturals, nous fronts per al català

El Departament de Cultura continua apostant per la normalització del català en diversos àmbits i destaca el Pacte Nacional per la Llengua, la Secretaria de Política Lingüística i la campanya "Provem-ho en català" com a iniciatives d'èxit de la legislatura

Natàlia Garriga, amb la nova Queta
Natàlia Garriga, amb la nova Queta | ACN
Mar Riera
30 d'abril de 2024, 08:00

Noves línies d'ajuts per fomentar l'ús del català en plena situació d'emergència lingüística. En el context actual, força marcat per l'auge de les tecnologies digitals i la davallada de l'ús social del català, un dels principals reptes és normalitzar la llengua catalana a internet. Per això, el Departament de Cultura aposta per impulsar beques per a creadors de continguts i subvencions per a capçaleres culturals. Ho han anunciat aquest dilluns la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i el secretari de Política Lingüística, Xavier Francesc Vila. L'objectiu és "incrementar els nivells de coneixement col·lectiu de la llengua catalana i facilitar-ne l'ús en tots els àmbits", asseguren des de Cultura.

Així doncs, els creadors de contingut en català seran els principals protagonistes de les noves línies d'ajuts. A partir de finals de maig, podran presentar una proposta de sèrie de vídeos, en format digital i amb una periodicitat definida, per optar a les noves beques. La dotació pressupostària per al període 2024-2024 és de 312.000 euros per a 24 beques: "8 beques per a fer 18 vídeos en dos anys i 16 beques per fer 9 vídeos en dos anys", ha indicat Garriga. Les beques seran plurianuals, però es convocaran anualment, de manera que la Generalitat becarà cada any 24 creadors de contingut diferents respecte a la convocatòria anterior.

Les propostes es valoraran, sobretot, en funció de la qualitat, el pla de difusió i la temàtica, amb especial èmfasi en els continguts sobre cultura, llengua, esports, moda, visibilització del territori i continguts educatius. Amb aquesta iniciativa pionera, Cultura pretén que els influencers puguin "fer el pas a la professionalització", ha exposat Vila. Tot plegat, però, té un doble impacte: "Assegurar la creació de vídeos remunerats per als creadors de continguts en català i millorar el posicionament del contingut en català a internet", ha afegit el secretari de Política Lingüística. D'aquesta manera, la proposta s'afegeix a altres iniciatives que ja ha dut a terme la Generalitat per fomentar l'ús de la llengua a internet, com ara La Troca, una trobada de creadors de tots els territoris de parla catalana que es va posar en marxa el 2022.

L'altre sector que es veurà beneficiat amb les noves línies d'ajuts és el de les publicacions culturals periòdiques en llengua catalana. Després dels episodis de censura i vetos, les revistes tornaran a veure una mica de llum. Les subvencions seran, principalment, per a les despeses d'edició i de distribució. Hi podran optar les empreses privades i les entitats privades sense ànim de lucre que editin publicacions culturals íntegrament en català, tant en format paper com digital, amb una trajectòria mínima de cinc anys. En aquest cas, "la dotació màxima prevista és de 600.000 euros en dos anys, amb l'objectiu de donar suport a una quinzena de capçaleres de Catalunya", ha apuntat Garriga. Les bases d'aquestes subvencions ja es poden consultar a partir d'aquest dimarts al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) i la convocatòria es farà al llarg del maig.

Al capdavall, aquestes noves subvencions pretenen "afavorir l'accés als ciutadans a un catàleg de publicacions ampli, divers i de qualitat en llengua catalana, com també contribuir a promoure un ecosistema ric i divers de capçaleres culturals a Catalunya", ha detallat Vila. Tot i això, també tenen un rerefons: "Fomentar la lectura i la dinamització d'hàbits culturals en català i, alhora, contribuir a incrementar el consum i la creació de públics en aquestes llengües", ha conclòs Garriga.

La consellera de Cultura i el secretari de Política Lingüística han volgut deixar clar que "l'impuls de la llengua catalana ha estat un dels eixos principals d'acció del Departament de Cultura en aquesta legislatura". D'entre les iniciatives que s'han dut a terme, Garriga i Vila han destacat la creació de la Secretaria de Política Lingüística, que ha suposat un augment de rang i ha rebut la dotació pressupostària més alta de la seva història, de 31 milions d'euros el 2021 a 52 milions d'euros el 2023; les 100 mesures pel català, que impliquen tots els departaments de la Generalitat i fomenten l'ús del català, per exemple, entre els metges, els professors i l'audiovisual; el Pacte Nacional per la Llengua, amb la voluntat que es converteixi en un dels grans instruments de consens de Catalunya, i la campanya "Provem-ho en català", amb la Queta com a protagonista, que pretén guanyar nous parlants i trencar estereotips negatius, com també animar els ciutadans a parlar en català en tot moment i a tot arreu, sense inseguretats.