El turisme -i la seva gestió- és una de les carpetes centrals del país. Juntament amb l'habitatge, ha estat un dels temes més presents a l'agenda social i política dels darrers mesos, especialment quan es parla de Barcelona. Ara bé, mentre que amb la carpeta habitacional el nou Govern de la Generalitat ja fa setmanes que marca perfil i parla de mesures concretes, amb el debat turístic s'ha mantingut un perfil baix. La primera esquerda d'aquesta realitat es va trobar aquest dilluns, quan la nova directora general de Turisme, Cristina Lagé, apuntava algunes línies mestres de com enfoca la legislatura l'executiu de Salvador Illa en aquesta matèria. Ara, entre les seves paraules i el posicionament del Departament d'Empresa i Treball, s'ha aclarit una de les claus d'aquest Govern: no hi ha sobre la taula cap nou impost català als visitants, però s'encoratja els municipis a què gravin amb més ambició l'arribada de turistes en cas que hi estiguin suposant un focus de despesa o contrapartides.
Lagé, en una entrevista a la televisió pública de Catalunya, va garantir que hi hauria més impostos als turistes. Feia referència a què els actuals imports que s'estan cobrant creixeran. Ho deia, a més, en un context en què això ja havia irromput en el debat públic. Aquest setembre, el president Illa i l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, es van trobar i van pactar augmentar la possibilitat d'incrementar el recàrrec municipal -ara amb un màxim de 4 euros per persona i dia- als creueristes de curta durada. La reclamació municipal, però, és que la Generalitat permeti que aquest gravamen barceloní pugui ser més alt en tots els supòsits: també als turistes que es queden a hotels o a pisos turístics. Així ho ha reivindicat el tinent d'alcaldia Jordi Valls en diverses ocasions. Ara bé, tot això, a priori, depèn d'acords parlamentaris que requereixen majories.
Taxar sense pernoctació? Autocars i ajuntaments
Una de les posicions més interessants de la directora general de Turisme a l'entrevista a Els Matins de TV3 era la que feia referència a la fiscalitat més enllà de les pernoctacions. L'exemple internacional més clar d'aquest plantejament és el de Venècia, que va arribar a crear una taxa de dia als visitants de la ciutat, per assegurar que els que hi passaven unes hores i omplien els carrers de la ciutat també hi contribuïen a la ciutat. Ara bé, en el cas català, Cristina Lagé només va fer referència a la possibilitat de gravar aquesta activitat a través dels autocars, com en molts casos ja es fa.
Ara, el govern de Barcelona planteja -en el nou projecte d'ordenances fiscals- crear una taxa diària per als autocars turístics que vulguin operar a la capital catalana. El preu serà de 35 euros per vehicle. I, a més, caldria afegir unes taxes més altres en l'aparcament per encotxar i desencotxar visitants. "Ho extrapolaria a tot arreu. Els autocars que arriben a qualsevol lloc de Catalunya han de pagar una taxa perquè són persones que venen a passar-hi el dia", va sostenir la directora general de Turisme. Això inclou projectar fórmules de pagament específic als pàrquings -com alguns municipis ja apliquen en paratges d'interès amb una alta intensitat de vehicles- i també llibertat perquè els consistoris trobin mesures pròpies com la que ara projecta la capital catalana.
Així, fonts de la conselleria d'Empresa i Treball remarquen que no hi ha cap nou plantejament de taxa de la Generalitat al turista que no hi pernocti, també per la dificultat tècnica que això suposaria, sinó que en aquest sentit la mirada està posada en el món local. Són els municipis qui, tenint-ne les competències, poden moure fitxa. De la mateixa manera, també són els ajuntaments qui han de decidir si els interessa alçar els impostos sobre l'arribada de turistes o si, tenint-ne pocs, ja els està bé mantenir-ho sense més pressió fiscal.
Retocar la taxa catalana? El joc dels pressupostos
Una línia que sí que implica de ple la Generalitat és la taxa turística que s'aplica a les persones que visiten Catalunya i que fan nit a qualsevol mena d'establiment. Al marge de l'excepció de Barcelona -que té el seu propi recàrrec- a tota la resta del país hi ha un gravamen que marca un import diari d'entre 0,60 euros per persona, com podria ser a un càmping, i els 3 euros, com podria ser a un hotel de cinc estrelles. Preguntat sobre si aquestes quantitats, que s'han anat retocant amb el pas dels anys, podrien modificar-se pròximament, el departament dirigit per Miquel Sàmper es limita a recordar que aquest plantejament correspondria a un pacte entre les diverses forces del Parlament -no només al Govern del PSC- i es vincula directament a un possible acord dels pressupostos de la Generalitat. Així, el possible retoc de les taxes als turistes s'inclou en la carpeta dels comptes anuals.