El Consell Comarcal del Berguedà proposa que la taxa de residus augmenti un 5% el 2026

Aquest increment situarà el rebut en 183,90 euros l'any, un "escenari correcte" per a l'equip de govern

Publicat el 15 d’octubre de 2025 a les 17:14
Actualitzat el 15 d’octubre de 2025 a les 19:46

El Consell Comarcal del Berguedà ha proposat augmentar un 5% la taxa de residus de cara al 2026. L'anunci s'ha fet en el marc del Consell d'Alcaldies, celebrat aquest dimecres a la tarda a Olvan, en una sessió impulsada per presentar i debatre amb els alcaldes i alcaldesses les Ordenances Fiscals de l'any vinent. 

A partir de l’estudi de costos, l’àrea econòmica de l’ens comarcal ha pogut fer una previsió "acotada i gens triomfalista" de la relació d’ingressos i despeses que implica la gestió dels residus dels 29 municipis adherits al sistema. Segons l’exposició feta pel vicepresident, Ramon Caballé, la suma del nou contracte i altres derivats (deixalleries, abocador, impostos de l’ACR, costos de recaptació i personal de l’àrea, entre altres) es pot equilibrar amb els capítols d’ingressos tenint en compte una previsió de la millora de la qualitat dels residus (s’espera que els contenidors tancats i el porta a porta permetin millorar la recollida selectiva) i aplicant un increment per valor d’aquest 5%. En aquest sentit, també s’ha posat en relleu el pas endavant en la regularització del padró d’edificis municipals, segones i terceres residències, i de gent que no participava del sistema. 

D’aquesta manera, el càlcul ha situat el tribut als 183,90 euros anuals i redueix el dèficit fins al voltant dels 60.000 euros, lluny dels 700.000 que s’havia assolit anys anteriors. "A ningú li agrada apujar impostos, però crec que s’han fet les pujades amb responsabilitat i sense que siguin salvatges", ha argumentat Caballé, incidint que es tracta d’un "escenari correcte", tenint en compte que la tendència dels anys anteriors "m’havien fet pensar que la situació d’avui seria pitjor". Ara bé, en declaracions a la premsa també ha reconegut que “ningú ha regalat res, perquè ha pujat un 35%” si bé "ha sigut una pujada esglaonada i també s’ha fet feina per intentar reduir els costos".

Així, serà el sisè any consecutiu que la taxa va a l’alça. Després de romandre tres anys congelada (2018, 2019 i 2020), el rebut s'ha anat apujant per ajustar el dèficit del servei. Els preus aplicats han estat: 121 euros el 2021125,84 euros el 2022139 euros el 2023145,95 euros el 2024175,14 euros el 2025.

Intervenir amb els abandonaments, l’element pendent

Al torn de preguntes, alguns dels batlles i batllesses presents han compartit els seus dubtes i neguits al voltant del servei en general. Novament, una de les peticions que s’ha posat sobre la taula és la necessitat d’actuar amb més contundència respecte dels abandonaments. "A Bagà estem força descontents amb el servei", ha manifestat Lluís Casas, qui ha lamentat que les actituds incíviques sorgides pel servei del porta a porta han de ser assumides principalment pels consistoris. Aquesta lectura també l’ha compartit Ferran Sayes, de Guardiola de Berguedà. L’alcalde baganès ha posat sobre la taula l’obligació d’implementar accions que permetin començar a sancionar aquell qui incompleixi i deixi la brossa on no toca. El president del Consell Comarcal, Moisès Masanas, s’ha compromès a oferir l’assistència administrativa necessària perquè les corporacions puguin tramitar els expedients sancionadors (si no hi ha Policia Local al municipi no es pot multar).

Masanas ha estat l’encarregat de presentar les novetats del nou reglament per a la recollida de residus al Berguedà, i que principalment regula els usos de les noves àrees amb contenidors tancats als municipis sense porta a porta. Alguns alcaldes com Enric Pla, de la Pobla de Lillet, ha demanat que es puguin incloure algunes especifitats en aquesta regulació, tenint en compte diferents casuístiques personals. També s’hi ha referit l’alcaldessa de Santa Maria de Merlès, Sara Costa, en referència a la distribució dels usuaris a les illes segons la proximitat i no per termes municipals.

En la mateixa reunió també s’ha donat llum verda a la resta d’ordenances, que també inclou canvis en els preus de l’abocador, de la xarxa de sanejament, del préstec de carpes i per als drets d’examen en processos de contractació. Amb la validació de totes les ordenances per part de les alcaldies, l’aprovació definitiva tindrà lloc en el decurs del ple extraordinari del pròxim 22 d'octubre.