Barcelona exhibeix els resultats de les polítiques contra la contaminació i pot treure de pit de complir, per segon any consecutiu, amb els límits de la Unió Europea pel que fa al diòxid de nitrogen (NO2). El 2023 els va assolir per primera vegada i el 2024 encara s'ha anat més enllà. "Tornem a tenir les millors dades de qualitat de l'aire des que se'n tenen registres", ha resumit la tinent d'alcaldia de Transició Ecològica, Laia Bonet. Totes les estacions de control ambiental han tancat l'any lluny del límit europeu dels 40 micrograms per metre cúbic (mg/m3) d'NO2 i per sota dels valors de l'any del confinament per la covid-19. Els nivells de contaminació més alts se segueixen registrant a les estacions de zones de trànsit, a l'Eixample (33) i Gràcia-Sant Gervasi (27), però en tots dos casos els valors també són inferiors a l'any anterior.
Gran part de l'explicació s'ha atribuït a la renovació dels cotxes que circulen per la ciutat. "Ha tingut molt a veure amb aquestes dades", ha mencionat Bonet, en relació a les polítiques reguladores vinculades a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) dels darrers anys. En aquest sentit, els vehicles amb etiqueta ECO ja són el 21,4% del total del trànsit i els de zero emissions en són el 4,9%. Per contra, segueixen a la baixa els que porten etiqueta groga: si l'any 2023 representaven el 18% del parc mòbil ara ja en són el 14,5%.
Tot plegat, però, s'ha d'emmarcar en la cursa encara vigent contra les exigències imminents per reduir més la contaminació a la ciutat, ja que encara estem lluny dels nivells màxims recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) de 10 mg/m3 d'NO2.
El pla de qualitat de l'aire aprovat a la Generalitat preveu establir aquest 2025 el límit als 30 micrograms per metre cúbic de diòxid de nitrogen, un topall que a Barcelona ja respecten totes les estacions menys la de l'Eixample, que encara té uns registres tres punts per sobre. Ara bé, de cara al 2030, les restriccions europees marquen la barrera dels 20 mg/m3. Davant aquest objectiu, encara hi ha molt de camp per córrer per arribar-hi, si bé les estacions de Palau Reial, Sants i Vall d'Hebron ja els compleixen actualment.
Contaminació per NO2 a Barcelona (2012-2024)
Pel que fa a les partícules PM10, que també tenen a veure amb aspectes meteorològics i ambientals, també van a la baixa i han complert amb la normativa vigent, que també té un límit de 40 mg/m3. Les estacions amb uns registres més alts són les de l'Eixample (22) i el Poblenou (22), a prop de l'objectiu marcat per la UE per als 2030, que també és la meitat del topall actual.
Les mesures del futur, sense anuncis concrets
La representant de l'Ajuntament de Barcelona s'ha compromès a "accelerar" la renovació del parc de vehicles de la ZBE però ha evitat concretar noves mesures. Tampoc s'ha referit a un possible avançament de la data de finalització del permís per als cotxes amb etiqueta groga a l'entorn barceloní, prevista actualment per al 2028.
Pel que fa a la connexió del tramvia, Bonet ha insistit que el principal cavall de batalla en la lluita contra la pol·lució urbana passa per millorar el transport públic i seduir més ciutadans. Ara bé, preguntada sobre el tram pendent d'enllestir entre Verdaguer i Francesc Macià, la representant del govern Collboni ha subratllat que la reserva econòmica per enllestir les obres pendents s'està debatent en les converses amb BComú per als pressupostos del 2025. En aquestes negociacions, hi hauria sintonia en aquesta carpeta, ha ressaltat la tinent d'alcaldia.