Calma a l'estació de Centelles en el primer dia del macrotall a l'R3

Aquest dimarts han començat les obres de desdoblament de la línia, que s'allargaran 16 mesos i per les quals Renfe desplega un pla alternatiu per carretera

Publicat el 07 d’octubre de 2025 a les 08:09
Actualitzat el 07 d’octubre de 2025 a les 12:53

Aquest dimarts 7 d'octubre ha començat la primera fase del macrotall a l'R3 per a les obres del desdoblament de la via entre Parets del Vallès i la Garriga, que també coincideixen amb l'inici de la remodelació integral de l'estació de Montcada-Bifurcació (Barcelona).

En una segona fase -d'abril del 2026 a principis del 2027-, la circulació de trens es veurà interrompuda entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i la Garriga. El conjunt de les actuacions s'allargaran uns 16 mesos i, per garantir la mobilitat dels 21.000 passatgers diaris que suporta la línia, Renfe desplega un pla alternatiu de transport per carretera amb autobusos.

 

Un dels punts neuràlgics de la connexió entre tren i bus és a l'estació de Centelles. Aquest dimarts a primera hora del matí hi han arribat els primers passatgers, la majoria dels quals afirmen estar informats sobre el tall i el pla alternatiu per carretera. Amb tot, reconeixen "anar una mica de bòlit" a l'hora d'agafar l'autobús que els portarà al seu destí. Alguns dels dubtes més freqüents són els horaris i les freqüències de pas dels busos.

La Desiré i en Jan han arribat a l'estació de Centelles via bus des de la Garriga pels volts de les set del matí. Expliquen que el viatge ha estat tranquil i ràpid, i que no han vist incidències rellevants. A la tornada agafaran un altre autobús per desfilar el trajecte.

A Centelles, com a la resta d'estacions afectades, desenes d'informadors estan a peu d'estació per orientar els usuaris. A l'estació osonenca les primeres hores estan resultant relativament tranquil·les, encara que caldrà esperar uns dies per valorar el dispositiu de Renfe, que s'ha compromès a fer les modificacions que siguin necessàries al dispositiu de mobilitat perquè tot funcioni.

  • Un autobús esperant passatgers a l'estació de tren de Centelles.

20 minuts d'aturada entre la Garriga i Vic per una incidència

La primera incidència des de l'inici del macrotall s'ha produït el mateix matí d'aquest dimarts entre la Garriga i Vic. Durant 20 minuts, la circulació de trens a l'R3 en aquest tram ha quedat totalment aturada i Renfe s'ha plantejat gestionar un servei alternatiu per carretera entre les dues ciutats, addicional al macrodispositiu que ja està en marxa, tot i que finalment s'ha acabat restablint el funcionament.

Una inversió "històrica"

"Les primeres hores s'estan desenvolupant raonablement bé", apunta des de Centelles Antonio Carmona, portaveu de Renfe a Catalunya. Malgrat la incidència entre Vic i la Garriga que han interromput durant 20 minuts la circulació entre aquestes dues estacions, "la resta d'autobusos estan funcionant".

Carmona destaca que hi ha informadors a totes les estacions afectades "per tal de guiar" els viatgers i "fer les tasques de seguiment" del dispositiu alternatiu "per si s'ha de fer millores durant els primers dies" del tall a l'R3.

 

Amb tot, hi ha alguns trens que arribem amb demores, per exemple, els procedents de Ripoll. En aquesta sentit, Carmona remarca que "s'ha de tenir en compte que és una via única i qualsevol incidència pot afectar", com ha estat el cas de l'avaria a l'estació de Vic. "Més enllà d'aquesta incidència, el servei està funcionant amb efectivitat", insisteix el portaveu de Renfe a Catalunya, i afegeix que, tot i els retards, l'enllaç tren-bus està garantit per a tots els usuaris.

Les obres pel desdoblament de l'R3 duraran uns 16 mesos, per això, Renfe ha dissenyat un pla alternatiu "molt ambiciós", explica Carmona. En concret, hi haurà una seixantena de busos que faran connexions directes amb Barcelona des de Parets, la Garriga i Centelles, i també serveis per carretera amb parada a les diferents estacions afectades. L'objectiu, apunta Carmona, és "garantir la mobilitat de totes les persones usuàries" durant el temps que durin els treballs a la línia.

  • El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, i el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, a l'estació de Centelles.

Durant les primeres setmanes, Renfe analitzarà l'efectivitat del dispositiu alternatiu amb autobusos: "En funció de com funcioni, seguirem adaptant el pla alternatiu a les necessitats dels passatgers".

Carmona remarca que "s'està duent una inversió històrica" a Rodalies i, en especial, a l'R3, la qual considera "una demanda històrica": "Està tot en marxa perquè el desdoblament sigui una realitat entre Montcada-Bifurcació i Vic".

  • Un tren de l'R3 a l'estació de Centelles, aquest dimarts al matí.

"Els usuaris necessitem fiabilitat"

Diverses plataformes d'usuaris de l'R3 han seguit de ben a prop el primer dia del macrotall a la línia i l'inici del dispositiu de transport alternatiu. És el cas del col·lectiu Perquè no ens fotin el tren. Un dels seus membres, Marc Janeras, ha viscut els primers minuts del tall des de l'estació de Centelles.

En referència a la connexió tren-bus que ha plantejat Renfe, i malgrat la calma que es respirava a l'estació osonenca a primera hora del matí, Janeras remarca que "la notícia no és si funciona avui", sinó que rutlli "sostingudament" durant els 16 mesos de tall.

Una durada de les obres pel desdoblament de l'R3 entre Parets del Vallès i la Garriga que considera "una monstruositat per fer tan poca obra". Al mateix temps, el membre de la plataforma Perquè no ens fotin el tren remarca que els usuaris no notaran "una millora clara" fins que s'hagi completat la duplicació de les vies al llarg de tota la línia: "Quan acabin les obres, en aquests 17 quilòmetres, la millora serà minsa i haurem patit molt". "És absolutament aberrant tants mesos de tall i tanta distorsió a les vides dels usuaris per fer tan poca feina", reitera Janeras.

  • Marc Janeras, de la plataforma Perquè no ens fotin el tren: "Arribem al tall esgotats".

Pel que fa al dispositiu alternatiu per carretera amb autobusos plantejat per Renfe, Marc Janeras manifesta que "ens han marejat molt i arribem al tall esgotats". En aquesta línia, detalla que Renfe "ha anat ajornant" l'actuació i s'han canviat els plans diverses vegades. Des de Perquè no ens fotin el tren creuen que el dispositiu "té mancances" i alguns "punts febles" com, per exemple, a la Garriga: "Si el servei ferroviari hi passa cada 30 minuts, no pot ser que el servei substitutori hi passi cada hora". "Han quedat coses al tinter", lamenta.

Renfe s'ha compromès a valorar els primers dies del pla alternatiu i a fer "ajustos" si és necessari. "Benvinguda sigui la voluntat d'esmena", diu Janeras, que en aquest sentit creu que a on possiblement faran falta retocs serà en la mobilitat entre els vallesos i Osona, i no tant amb l'enllaç amb Barcelona.

 

Actualment, el servei ferroviari a l'R3 funciona amb normalitat des de la Garriga fins a la Tor de Carol, tot i estar subjecte a les possibles incidències en aquest tram, com la d'aquest dimarts al matí a l'estació de Vic.

"Aquest tram ha de funcionar perfectament, està desconnectat del problema de la saturació dels túnels de Barcelona", puntualitzat Marc Janeras, afegint que "si no funciona a la perfecció, exhibirà la capacitat d'Adif i Renfe de mantenir i explotar una línia ferroviària".

"Fa temps que no s'inverteix a l'R3 i la via es va deteriorant"

Manel Nadal, secretari de Mobilitat i Infraestructures, celebra l'inici de les obres pel desdoblament de l'R3 entre Parets i la Garriga i apunta que continuaran treballant en la duplicació de la via d'aquesta línia perquè "fa molt temps que no s'inverteix i la via es va deteriorant".

Al mateix temps, lamenta que les obres impliquin un tall de 16 mesos, una durada que afectarà "de manera important als usuaris", als quals passaran uns 25 minuts més de mitjana fent els respectius trajectes: "És un canvi important en la seva forma de vida diària, però és a fi de bé", diu Nadal.

El secretari de Mobilitat i Infraestructures valora positivament el primer dia de tall a l'R3, malgrat "el petit incident" que s'ha produït a l'estació de Vic. Subratlla que, en aquestes primeres hores, "el pla de transport alternatiu està funcionant adequadament" i apunta que hauran de passar uns dies per veure'n l'abast real i fer les "readaptacions" pertinents.

  • Passatgers pujant a un tren de l'R3 a l'estació de Centelles.

Degoteig constant de passatgers a la parada de bus de Vic

El servei alternatiu de bus també preveu el trajecte Vic-Barcelona amb sortides cada 15 minuts cap a Fabra i Puig. Des de l'inici del tall a l'R3 d'aquest dimarts, en aquest punt de connexió hi ha hagut un degoteig constant de passatgers procedent dels trens de Puigcerdà i Ripoll que anaven pujant als vehicles, que marxaven sense estar plens. Aquests viatgers ja arriben amb el bitllet validat i poden agafar el bus del servei alternatiu, mentre que els usuaris que surten amb l'autobús directament des de Vic han d'entrar a l'estació per validar-lo.

El punt de recollida s'habilita davant de l'estació de Vic, mentre que els usuaris que fan el trajecte a la inversa -des de Fabra i Puig fins a la capital d'Osona-, s'aturen en una parada ubicada al Parc dels Estudis, a uns 200 metres de l'estació.

Per la seva banda, el servei de l'e12 de Vic a la Sagrera (Barcelona) també ha anat sortint amb la normalitat habitual des de l'estació d'autobusos de Vic. Durant el primer tall a l'R3, aquesta línia va incrementar considerablement la demanda.