- El DAFO del 12‑M: com hi arriben els partits?
- El pactòmetre del 12-M: totes les combinacions per governar Catalunya
- Qui guanya i qui perd amb l'avançament d'eleccions a Catalunya?
- Qui guanyarà les eleccions? Això diuen totes les enquestes per al Parlament
Salvador Illaarriba a les 8.15 a l'auditori Ernest Lluch de la seu del PSC. Persisteix la incògnita sobre el futur de Pedro Sánchez, però es mostra tranquil. L'entrevista amb Nació s'haurà d'enregistrar en dues parts: la primera, sobre programa i pactes; la segona, des de la redacció de l'Agència Catalana de Notícies (ACN), serveix per ampliar la conversa un cop el president del govern espanyol confirma que continua al capdavant de la Moncloa. Illa insisteix que és una bona notícia per als qui entenen la política com un servei públic i no com una "lluita descarnada" pel poder, i veu la mà del PP al darrere de l'ofensiva contra Sánchez i la seva dona, Begoña Gómez.
Amb el futur del líder del PSOE resolt, Illa ja es pot centrar al 100% en els continguts de la campanya, marcats per una promesa de gestió i estabilitat que, per ara, l'han portat a liderar amb solvència les enquestes. En aquesta conversa és crític amb els partits independentistes per no haver fet prou per incloure inversions en els pressupostos estatals, demana perdó per haver dit "Lérida" en lloc de Lleida, i reflexiona sobre com millorar el finançament. Si és president, diu, es plantarà si cal davant la Moncloa per defensar Catalunya.
Pedro Sánchez es queda. Què s’ha de fer per aturar la campanya d’assetjament contra ell i el seu entorn?
És una bona notícia que continuï, per Catalunya i pel conjunt d’Espanya, i per tots aquells que entenem la política com a servei públic i no com una lluita descarnada pel poder. Cal continuar amb la reflexió col·lectiva que s’ha obert aquests dies, i que està donant lloc a un moviment de resistència col·lectiva en favor de la política entesa com a servei públic i en contra d'aquells que busquen la deshumanització i destrucció de l’adversari.
És necessària, per exemple, una reforma de la llei del poder judicial?
Hem d’anar veient entre tots si convé tirar endavant algunes reformes, i crec que en aquest àmbit convindria fer-ne algunes. He estat sempre molt respectuós amb el poder judicial, i ho vull continuar sent. Té els seus propis mecanismes interns per corregir errors que hi pugui haver. El més rellevant és la concepció de la política i tenir clar que hi ha coses que no són acceptables. En política és molt important el respecte a l’adversari.
Com ha afectat tot això a la campanya del PSC?
Hem mantingut la línia de campanya, però lògicament ens hem fet ressò d’aquesta circumstància i hem demanat l’obertura d’una reflexió cobertura i d’un moviment de resistència col·lectiva en contra d’aquesta manera equivocada d’entendre la política sense límits.
"En l'àmbit del poder judicial convindria fer algunes reformes"
Li ha demanat que participi de la campanya del 12-M.
He parlat amb ell aquest cap de setmana i ho faré ara, per dir-li que estaré encantat i il·lusionat perquè vingui i s’incorpori a la campanya a Catalunya.
Què respon a les acusacions a Sánchez de "frivolitat"?
Hem vist el Pedro Sánchez més humà. A mi no m’ha sorprès tant, perquè tinc l’honor de tenir-hi una relació d’amistat. Em sembla que els comentaris que surten estan equivocats. Som persones, i ell és president del govern d’Espanya però també espòs, pare, fill i germà.
Com ha viscut vostè aquesta incertesa sobre Sánchez, també a nivell personal?
Amb molt de respecte. Penso que ha produït un efecte polític positiu.
El PP ha estat al darrere del moviment contra el president del govern espanyol?
És bastant obvi. Hi ha formacions i persones que no posen límits a l'hora d'atacar els adversaris, i posen en marxa una deshumanització de l'adversari polític que és inacceptable. Tothom que segueixi mínimament l'actualitat ho pot veure.
Vostè ha demanat una reflexió sobre com fer front a aquesta manera de fer de la dreta i la ultradreta. Vist en perspectiva, al PSC hauria d'haver estat més empàtic amb les persones que van patir presó i exili durant el procés?
El PSC ha tingut sempre posicions de respecte cap a tothom. També de molta claredat en el nostre posicionament polític, i en no acceptar un camí que no ha portat Catalunya enlloc. No hem faltat mai al respecte a ningú.
Li preocupa que en aquesta arrencada de campanya es miri més a Espanya que a Catalunya?
Jo miro cap a Catalunya. D'altres potser sí que, no sé per quina raó, han mirat més cap a Espanya. Sempre miro Catalunya des de Catalunya. He defensat sempre que Catalunya forma part d'Espanya, i que s'ha d'implicar en la millora del govern espanyol. I hem demanat una Catalunya molt present, també, a Europa.
Vostè que defensa l'estabilitat, creu que el que ha passat els últims cinc dies a Madrid és un exemple de tranquil·litat? S'ha estat pendent del futur del president del govern espanyol en un context d'incertesa.
No, no hi ha hagut inestabilitat. El president del govern espanyol va dir que necessitava uns dies davant d'un atac molt continuat de destrucció sistemàtica contra ell i el seu entorn familiar. Necessitava un temps per pensar i ho va comunicar a la ciutadania. Això és inèdit, però em sembla que és positiu. És ser molt transparent amb els ciutadans. Però en cap moment hi ha hagut inestabilitat.
Entrem en el programa. El seu eix principal és "l'excel·lència en els serveis públics". Quina és la primera mesura que impulsarà?
Crearé un comissionat de l'autogovern que tindrà com a primera tasca auditar els serveis públics a Catalunya. No amb un ànim de furgar o buscar responsabilitats passades, sinó de diagnosticar què ha passat i saber quines mesures prendre per recuperar el més aviat possible els deu anys perduts.
"En matèria de finançament, ERC i Junts han fet zero"
En matèria de finançament es proposa desplegar l'Estatut amb el consorci tributari, i també que es compleixi l'ordinalitat. Què li fa pensar que es podrà complir, tenint en compte que ni el president Maragall ni el president Montilla se'n van sortir?
Que és una llei. El que em pregunto és què han fet els presidents Mas, Puigdemont, Torra i Aragonès. Deu anys, dos partits -Junts i ERC-, quatre presidents i sense avenços en cap capítol. En matèria de finançament, zero. Montilla va aconseguir un nou sistema de finançament el 2009 que va caducar el 2014, i no s'ha fet res més. L'Estatut és una llei orgànica de l'Estat que ha passat els filtres del Tribunal Constitucional. No és fàcil desplegar-ho, no sóc ingenu, però des d'aquí no s'ha fet res.
No deixa de ser notable que s'hagi aconseguit una llei complexa com és l'amnistia i encara no s'hagi pogut complir amb el finançament. Ha faltat iniciativa per part de la Moncloa?
No, ha faltat iniciativa per part d'aquí. Se n'anaven, però no han acabat anant enlloc. No han tingut cap interès en això, ni en desplegar infraestructures per estar preparats si arribava una sequera, en educació, sanitat... No s'ha fet res en aquests capítols, per això s'han perdut deu anys a Catalunya. Li poso la responsabilitat a qui té, des del meu punt de vista, l'obligació d'impulsar políticament el desplegament d'una llei. No han tingut cap interès. Només hem de mirar els plantejaments que feien: no he sentit a parlar de desplegar el conscorci tributari o l'Estatut en aquesta matèria. Ho dic amb tot el respecte: sóc molt crític amb la feina feta pels quatre presidents i els dos partits que han governat Catalunya en aquests últims quatre anys.
Com es pot garantir que l'Estat executi les inversions previstes a Catalunya?
Treballant. Aquí hi ha un capítol de millora. Però, des d'aquí, no s'ha tingut cap interès en posar inversions als pressupostos generals de l'Estat. De fet, ens n'anàvem, no? No s'ha vetllat perquè les inversions s'executin. Hi ha hagut responsabilitat aquí i a Madrid quan governava el PP. Des que Pedro Sánchez és president i governem, les coses han anat millorant. Només hem de veure què ha dit el comissionat pel traspàs de Rodalies , abans responsable del Pla de Rodalies, que s'estan fent les inversions. Això porta un temps: fer els projectes, aprovar-los i executar-los. I sempre m'agrada reconèixer que hi ha camp de millora per recórrer quan sigui president: com pot ser que el 2022 hi hagués un 22% d'execució del pressupost de l'ACA en plena sequera? Executar les inversions a vegades té dificultats per la tramitació dels projectes.
Un dels problemes és que se sobrepressuposta en relació a Catalunya?
Hi ha hagut una part d'això. Però, sobretot, de no fer feina els últims anys per part dels governs de Mariano Rajoy i tampoc els d'aquí. Un es pot preguntar com és possible que hi hagi encomanes de gestió -diners que el govern espanyol dona a la Generalitat per fer obres- i portem un any i escaig sense haver fet res? En matèria de l'Eix Pirinenc, de millora dels accessos a l'AP-7. Com pot ser que hagi passat un any per firmar el conveni per un tram de la B-40 que té l'acord de tots els municipis (Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès) i formava part del pacte de pressupostos? Havia d'estar firmat el març del 2023. Com és possible? No és pel govern espanyol. Des d'aquí no hi ha capacitat d'empènyer.
A Catalunya s’executa al voltant del 60% de les inversions i a Madrid més del 100%. No creu que això pot suposar una sensació de greuge, que explica el rerefons del conflicte?
Això s’ha de resoldre i durant deu anys ni ERC ni Junts, ni els quatre presidents, han estat capaços de resoldre-ho. Sé que hi ha dificultats i fins i tot inèrcies negatives, però jo ho resoldré. Em veig amb cor de resoldre-ho i crec que tinc elements per poder-ho resoldre.
"Si m’he de plantar en algun moment en defensa dels interessos de Catalunya, ho faré"
Què li sembla la proposta de Junts de cancel·lar el deute amb l’Estat compte d’inversions no executades?
Jo soc partidari de condonar progressivament el deute. Ja hi ha un primer acord de condonació d’un 15% del deute.
Un dels retrets que li fan ERC i Junts és que és poc ambiciós. Està disposat a incomodar la Moncloa per defensar els interessos de Catalunya?
Estic disposat a resoldre el problema. Ells probablement han incomodat molt la Moncloa, però hi ha una sequera i no estem preparats, en educació estem a la cua d’Espanya, no s’ha fet habitatge públic, la sensació d’inseguretat s’ha incrementat, no s’han pres decisions en infraestructures, ni per reformar la sanitat. Hauran incomodat molt, però Catalunya ha perdut deu anys. Jo emprendré un camí de col·laboració amb el govern d’Espanya i amb els ajuntaments. El meu verb no serà incomodar, sinó resoldre, solucionar i avançar. I si m’he de plantar en algun moment en defensa dels interessos de Catalunya, com he fet sempre, ho faré.
Què respon quan els independentistes li diuen que el PSC està sotmès al PSOE?
Catalunya es governa des de Catalunya. I el Govern de Catalunya ha de ser a Catalunya.
Com es corregeixen els mals resultats de PISA? Quines reformes calen?
Les que han proposat la comissió de docents. A Catalunya hi ha bons mestres, però enlloc de posar-los una estructura burocràtica que els ofega, cal donar-los els recursos i les eines per desenvolupar el programa docent. Recuperant les zones educatives, que s’han esborrat. Posant recursos, però també amb reformes.
"És important que quedi clar que hi ha unes normes de convivència"
El professor ha de tenir més autoritat a classe?
Hi ha un concepte de l’autoritat, no només en l’àmbit de l’educació, que està evolucionant. Ha perdut un punt de pes. És important, assegurant un espai de màxima llibertat a tothom, que quedi clar que hi ha unes normes de convivència i unes persones a les quals hem encarregat vetllar perquè es respectin aquestes normes. És imprescindible a l’aula, al metge o en l’àmbit de la seguretat, que hi hagi un respecte a les persones que ens han d’ensenyar, curar o vetllar per la nostra seguretat. Que hi hagi un concepte d’autoritat.
La immersió no funciona. Com es pot garantir que s’aplica?
El principal problema del català no és que no se sàpiga, sinó l’ús social, i ens hem de preguntar què han fet ERC i Junts aquest últims deu anys perquè hi hagi una disminució molt important en aquest sentit. Hem estat disponibles per fer acords, com la llei que regula l’ús de les llengües oficials en l’ensenyament obligatori. M’ha sabut greu no haver pogut acabar el pacte pel català en aquesta legislatura. S’ha d’impulsar l’ús del català en l’audiovisual i una política més estructurada i sistemàtica. He proposat que les responsabilitats sobre el català passin a l’àmbit de Presidència, perquè tingui un caràcter més transversal en l’acció de Govern.
Per millorar-ne l’ús social, què té al cap fer?
Faríem molt bé de fer un pacte molt ampli sobre el català, que no associés l’ús de la llengua a una determinada manera de pensar. Hem fet un pas endavant aquesta legislatura, però m’agradaria que altres formacions polítiques s’hi sumessin. Evidentment, també posar recursos i complir la legislació en matèria audiovisual.
Els anys del procés han fet que el català s’hagi polititzat?
És molt important evitar la politització de qualsevol llengua, i en concret del català. Per això treballaré per pactes molt transversals i que gent amb maneres de pensar molt diferents es posi d’acord en què el català és la llengua pròpia de Catalunya i cal assegurar-ne en seu domini i ús social.
En aquestes últimes hores hi ha hagut polèmica perquè vostè va parlar de “Lérida” en comptes de Lleida. El fet que part dels seus mítings siguin en castellà ajuda a normalitzar l’ús del català?
Això de Lleida va ser un error fruit del cansament. Lleida és Lleida. Jo uso a vegades el castellà, com altres dirigents polítics, perquè és la llengua que fan servir molts ciutadans de Catalunya i no tinc cap inconvenient en usar-la a les meves intervencions públiques.
"Com a president de la Generalitat, tindré molt clar que la llengua pròpia de Catalunya és el català"
Si arriba a ser president, també farà intervencions en castellà a Catalunya?
Utilitzo habitualment el català quan estic a Catalunya, i com a president de la Generalitat de Catalunya tindré molt clar que la llengua pròpia de Catalunya és el català.
Per què creu que el Hard Rock és un bon projecte per al Camp de Tarragona?
Perquè ho diuen els representants polítics, institucionals i empresarials del Camp del Tarragona. És un projecte al qual es va donar una llicència, i no va ser la meva formació, i si volem fer un país seriós cal respectar les decisions preses i garantir-ne la seva tramitació.
Catalunya ha d’anar cap a un model de l’oci, el turisme i el joc?
Catalunya ha de tenir préssecs, pomes, fàbriques, hotels, turisme, serveis… Si un territori vol desestacionalitzar el turisme i aquest projecte va ser acordat, s’ha de respectar. I si algú en aquell moment va donar la llicència ha de ser molt clar i no jugar amb ambigüitats ni fer perdre el temps.
El Hard Rock és un model que pot perpetuar les externalitats negatives del turisme a Catalunya?
El turisme és una font de prosperitat i s’ha de regular. No estic d’acord a un plantejament contrari al turisme, sí a regular-lo per adaptar-lo a les necessitats de Catalunya. El sector està fent passos en aquest sentit, i l’administració l’ha d’acompanyar.
"S'han de construir nous habitatges per resoldre aquest problema"
Què planteja en matèria d’habitatge, perquè baixin els preus o els joves puguin emancipar-se i accedir a pisos?
Proposem construir 200.000 nous habitatges fins l’any 2030. 50.000 de nova construcció i 150.000 regenerats. La meitat de lloguer i la meitat de propietat. Apostem per una política de generació d’oferta, més que no pas de control de la demanda. El control de la demanda pot ser justificable de manera conjuntural, però pensem que no resoldrà el problema a mig i llarg termini. Proposem un acord ampli amb el mon municipal i fer-ho amb molta vinculació amb les propostes de mobilitat. La construcció de nou habitatge ha d’anar molt lligat a les polítiques de mobilitat. També proposem una reforma de la llei d’urbanisme, per fer un replantejament de les càrregues i beneficis per estimular la construcció. S’han de construir nous habitatges per resoldre aquest problema a Catalunya.
Si és president demanarà totes les competències en immigració?
No tinc cap inconvenient en rebre noves competències en immigració. És una política de matriu europea i s’ha de treballar en coordinació amb la resta de territoris d’Espanya.
Com s’hauria de gestionar la immigració des de Catalunya?
Cal tenir molt clar que acollir i integrar l’immigrant, la persona que ve a buscar una vida millor, no posa en risc la identitat ni la llengua, sinó que ens enriqueix. S’han de desplegar polítiques que garanteixin un acolliment adequat d’aquestes persones, que venen aquí a generar prosperitat.
En matèria de seguretat, proposen impulsar expedients d’expulsió de persones multireincidents en situació irregular. No tem que això pugui estigmatitzar un sector de la població?
No estigmatitzem cap sector. Som molt crítics amb les polítiques de seguretat d’aquests anys, basades en un principi de desconfiança cap als Mossos. Sort de la seva professionalitat, que ha fet que les coses no hagin anat pitjor. Hi ha hagut molts canvis a la cúpula, a vegades amb interferències clarament polítiques. Proposem incrementar el nombre d’agents: 570 agents nets cada any durant quatre anys de legislatura, la creació d’una unitat especial per actuar en els llocs on hi hagi especials dificultats de criminalitat, i la creació d’una comissaria general de la dona, per tenir una visió integral dels delictes de violència masclista.
"El PSC, un partit d'ordre? No ens fa sentir incòmodes"
El PSC s’ha convertit en el partit d’ordre de Catalunya?
A nosaltres l’ordre, entès com tenir clar com han de funcionar les coses, no ens fa sentir incòmodes. El PSC reivindica és que la política de seguretat és d’esquerres, perquè garanteixen que les persones que no tenen altre espai que l’espai públic el puguin usar amb plenes garanties. Això ha empitjorat i reclamen una política de seguretat d’esquerres, i som molt crítics en aquest sentit. És l’únic àmbit en el qual hem donat suport a una reprovació, perquè pensem que el conseller Elena ho ha fet molt malament.
Una de les mesures més criticades pel PSC ha estat en canvi de la defensa dels agents dels Mossos d’Interior a Presidència. Revertirà aquesta mesura?
Garantiré que els Mossos estan defensats des d’un punt de vista jurídic. Tenia tot el sentit que fos el Departament d’Interior que tingués articulats els mecanismes per defensar els agents dels Mossos quan veien discutida a nivell jurídic la seva actuació. Va ser un decisió profundament equivocada, la desprotecció d’uns professionals que tenen encarregada la funció de vetllar per la convivència als carrers.
Quin govern té al cap?
Un govern estable, per sobre de partits, que posi com a primera prioritat els serveis públics i que governi, que prengui decisions.
Menys conselleries o més?
Ja ho veurem. La configuració del Govern és el de menys. És important que els ciutadans parlin el 12 de maig. Després haurem d’articular una fórmula per tenir un Govern fort, i després triarem les persones. Ara és moment d’explicar-nos i ara els ciutadans han de valorar i escollir qui ha de governar.
Vol incorporar independents al seu Govern?
Han de ser persones amb un nivell de solvència i competència contrastada. Vull un Govern per sobre de partits. No dic amb això que els partits no siguin rellevants, i evidentment el meu partit tindrà un paper rellevant en el Govern. Però vull fer un Govern que estigui per sobre de les formacions polítiques.
El PSC va primer a les enquestes. Amb qui prefereix pactar, ERC o Junts?
Hem de ser respectuosos amb els temps. A partir del 13 de maig veurem quina fórmula és la més adequada per tenir un govern fort. Amb Vox i Orriols no hi parlaré.
Ha dit que per formar govern la prioritat és un partit d’esquerres. Això vol dir que intentarà un tripartit?
He dit que hi haurà tres criteris. Estabilitat, per un govern fort i estable. Jo formo part d’una formació socialdemòcrata, que vol garantir prosperitat i que no queda ningú enrere, i això serà un criteri rellevant. I en tercer lloc, posar per davant el serveis públics.
"No hi haurà bloqueig ni repetició electoral"
Catalunya necessita un tripartit?
Catalunya necessita un govern estable, fort i que governi. Necessita obrir una nova etapa i jo plantejo una tercera gran transformació a partir d’unir i servir. Subratllar allò que uneix els catalans i posar els serveis públics en primer pla després d’uns anys que no han anat bé.
Tenint en compte com han anat les coses les dues últimes legislatures, si els partits independentistes sumen, poden reeditar el pacte o es pot descartar?
Jo constato que això no funciona. La majoria no és operativa, almenys en aquest mandat. El balanç és que no estem preparats per la sequera, que estem a la cua en educació, cap decisió en infraestructures, amb energia renovable continuem al 15%, cap reforma en sanitat, en seguretat han empitjorat les coses. El balanç de la fórmula dels últims anys no és bo i aquest darrer mandat ha col·lapsat.
Com es combat l’extrema dreta perquè no arribi al Parlament?
Fent bona política i bon govern. Quan no governes, no avancen les coses, no prens decisions, no actues amb certa contundència en l’àmbit de la seguretat... Això ajuda a plantejaments demagògics i falsos com el d’Orriols i Vox.
Contempla una situació de bloqueig i repetició d’eleccions?
No hi haurà bloqueig ni repetició d’eleccions. La ciutadania de Catalunya enraonarà amb claredat i contundència el 12-M, com ha fet a les municipals i les generals.