Sílvia Paneque: «L'aeroport necessita una ampliació urgent i inajornable»

La consellera de Territori i Transició Ecològica situa com a prioritats del mandat el traspàs de Rodalies, solucionar la crisi de l'habitatge i la "independència" energètica i hídrica

Sílvia Paneque, aquest dimecres al Parlament
Sílvia Paneque, aquest dimecres al Parlament | Parlament de Catalunya
18 de setembre de 2024, 13:10
Actualitzat: 14:13h

Sílvia Paneque comanda des de fa unes setmanes la macroconselleria de Territori, Habitatge i Transició Energètica. Els reptes i carpetes que s'ha trobat a la taula són múltiples i alguns de ben polèmics. Un dels que li pot comportar més tensions amb els socis d'investidura és el de l'ampliació de l'aeroport del Prat i, de moment, el missatge és contundent. "Necessita una ampliació urgent i inajornable", ha assegurat la consellera, que també ha situat com a prioritats d'aquesta legislatura el traspàs i un bon funcionament de la xarxa de Rodalies, solucionar la crisi de l'habitatge així com la "independència" energètica i hídrica.

Un aeroport al "límit de capacitat"

La titular de Territori, Habitatge i Transició Energètica fa setmanes que fa servir un lema que pretén guiar la seva obra de govern: "Catalunya, porta d'Europa al món". En aquest àmbit, considera que l'aeroport del Prat està "al límit de capacitat" i que l'ampliació no només és "urgent" sinó també "inajornable". "Som conscients dels riscos i per això estarem atents a la preservació de la biodiversitat i al benestar dels veïns", ha assegurat Paneque.

En aquest sentit, ha recordat que ja han reactivat la comissió d'experts que elabori en els mesos vinents una proposta tècnica. Una vegada assumida pel Govern -i caldrà veure si amb els seus socis- serà el torn de negociar-la amb el govern espanyol. L'objectiu és que Aena pogués incloure-la en la nova planificació prevista per al 2027.

ERC ja ha fet el primer avís: "No és compatible fer bandera de preservar la biodiversitat amb ampliar l'aeroport a qualsevol preu ha advertit l'exvicepresidenta Laura Vilagrà, que s'ha preguntat si el PSC continuarà apostant pels macroprojectes. També ha irritat els Comuns: "No pot ser que el model de partida sigui l'exacrable acord del 2021 que pretenia asfaltar la Ricarda", ha assegurat Lluís Mijolé que considera que "actua més de consellera de Territori que de Transició Energètica". Paneque, de fet, ha evitat cap referència a com hauria de ser aquesta ampliació, fet que ha lamentat el PP reclamant que defineixi per quin model aposta.

En mobilitat, l'altra gran prioritat de la conselleria serà el traspàs de Rodalies: "El futur són tres que funcionin correctament amb la gestió des de Catalunya". En aquest sentit, assegura que la nova empresa mixta Estat-Generalitat que ha de gestionar-la ofereixi un servei equiparable a FGC. També ha destacat desenvolupar el corredor mediterrani, el programa de carreteres 2+1 per reduir els accidents mortals així com una nova llei de territori amb una ordenació més eficient: "Ara toca un creixement territorial equilibrat".

Una defensa sense matisos a accelerar la transició energètica

En l'àmbit de Transició Ecològica fa setmanes que Paneque expressa que les grans prioritats són aigua i energia. De fet, ha aprofitat la comissió del Parlament per reiterar que s'ha d'avançar cap a la "independència" en aquests dos àmbits. Ho ha fet amb una defensa sense matisos d'accelerar la transició energètica.

"El preu de no fer res és molt més elevat que altres greuges", ha assegurat la consellera, tot assumint que hi haurà una afectació al territori i al paisatge. "No hi ha progrés, sense energia. Si no es fa amb renovables serà amb línies d'alta tensió", ha advertit.

De moment, aquest dimarts ja es van anunciar canvis per accelerar-ne la tramitació, com per exemple passar a avaluar en paral·lel l'impacte ambiental amb l'urbanisme. També ha reiterat l'aposta per L'Energètica pública així com aprovar el pla territorial d'energies renovables.

Junts, que la legislatura passada va coincidir amb el PSC en la crítica de les polítiques dels republicans, ha celebrat l'aposta per la "sobirania energètica" del PSC, però ha demanat que sigui real. En aquest sentit, el diputat Jordi Munell ha recordat que l'eòlica marina, els projectes de més de 50 MW o la xarxa de distribució continua sent una competència estatal i que això hauria de canviar. A les antípodes dels postconvergents s'hi ha situat la CUP que, en paraules de Dani Cornellà, ha afirmat que són polítiques que "ens portaran pel pedregar" i que estan marcades pel "negacionisme climàtic".

En l'àmbit de l'aigua, Paneque ha insistit en un "nou model de gestió hídrica", presentat fa unes setmanes, que quedi desconnectat del cicle pluviomètrica en un context on es reduirà el 15-20% de la pluviometria a l'arc mediterrani. Ha recordat l'aposta per la dessalinització -amb una quarta a la Costa Brava nord- així com noves potabilitzadores al Besòs, entra altres. “Mobilitzarem 2.000 milions d'euros per deixar enrere l'amenaça de la sequera en l'horitzó 2027”, ha destacat la titular de la conselleria.

Paneque veu "duríssim i inexcusable" tombar la regulació del lloguer de temporada

Una altra de les grans prioritats de la macronconselleria és abordar la crisi de l'habitatge. La sessió del Parlament ha arribat l'endemà que el Congrés tombés la tombés la regulació dels lloguers de temporada i d'habitacions amb els vots del PP, Vox i Junts. Paneque ho ha qualificat de "cop duríssim i inexcusable". "Hi havia l'oportunitat de pactar, hi havia l'oportunitat de dialogar, hi havia l'oportunitat de consensuar i per diferents càlculs polítics aquesta oportunitat ha de caigut", ha lamentat la consellera. La també portaveu del Govern ha admès que "ara mateix les classes mitjanes estan enfadades amb raó" i ha afegit que "el preu de viure a Catalunya és clarament excessiu". Des d'ERC, se li ha recordat que en el seu dia el PSC es va abstenir quan la regulació es va debatre al Parlament de Catalunya.