Quan el Govern va anunciar la reactivació de la comissió tècnica sobre l'aeroport del Prathi va haver la primera topada entre socis d'investidura. La "modernització" d'aquesta infraestructura tensiona les costures de l'acord entre el PSC, ERC i els comuns, perquè els tres partits tenen posicions diferents -en alguns casos incompatibles- sobre què s'hi ha de fer, si és que s'hi ha de fer alguna cosa. Els socialistes volen ampliar l'aeroport, els republicans reajustar el funcionament de les pistes i els comuns no volen que les modificacions de la infraestructura serveixin per atraure més turistes o augmentar la contaminació. Mentre l'empresariat demana un aeroport més competitiu i es decanta per ampliar la pista del mar, les entitats ecologistes ja han advertit que estan a punt per reprendre les mobilitzacions.
En aquest escenari complex, que marcarà la legislatura, la comissió tècnica es reuneix aquest dimarts per primera vegada des de l'aterratge del PSC a la Generalitat. L'objectiu és tenir enllestit un informe de cara al gener que concreti com s'hauria de fer la "millora" del Prat. La comissió va constituir-se a principi d'any i aleshores va esquivar parlar d'"ampliació" i es va limitar a dir que calia "incrementar" el nombre de passatgers. Els tècnics hauran d'aterrar les diverses propostes -ampliar la tercera pista cap a la Ricarda, modificar els usos de les pistes...- que hi ha hagut els darrers mesos i traduir-ho en una opció viable i rigorosa, també pel que va al criteri mediambiental. En paraules de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, l'informe de la comissió "ha de donar la informació necessària per prendre una decisió".
En una jornada marcada pel debat de política general, en què l'aeroport pot ser un dels elements que desdibuixi el bloc de la investidura, es reunirà la comissió tècnica a Barcelona. Per part del Govern hi assistirà la cúpula de Territori: el secretari general, Jordi Terrades; el secretari de Mobilitat, Manel Nadal; el secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal; i el secretari del Govern, Javier Villamayor. Per part de l'Estat, hi serà el secretari general de Transport Aeri, Benito Núñez. Des de l'executiu català volen mantenir l'hermetisme sobre aquesta trobada, per deixar treballar els tècnics amb la mirada posada a l'informe de principis de l'any vinent. Sobre la taula, s'haurà de concretar si s'allarga o no la tercera pista, i quants metres, amb els límits del Port, la Ricarda... i els acords d'investidura. Això és el que ha de decidir la comissió tècnica:
- Allargar o no la pista
A grans trets, el futur del Prat passa per trobar la fórmula per augmentar la capacitat del Prat. Aena i el Ministeri de Transports defensen que això es faci a través d'una ampliació de la tercera pista, la més propera al mar, però el Govern d'Aragonès hi tenia reticències. Ara, amb Illa a Palau, l'oposició no és tan clara -al programa electoral del PSC hi surt l'ampliació de 500 metres de la pista-, si bé l'executiu evita prendre partit per cap de les opcions i demana deixar treballar els tècnics. En tot cas, tot apunta que la decisió serà allargar la pista però respectant de manera estricta els estàndards mediambientals. En aquest sentit, perd força la proposta d'Aragonès de repensar els usos de les pistes per fer front als pics de demanda de l'estiu.
L'allargament de la tercera pista ha de seguir dos criteris. D'una banda, el criteri aeronàutic, que és relativament senzill: com més llarga sigui la pista millor. Però també s'ha de tenir en compte el criteri mediambiental, que el Govern vol respectar de manera estricta. L'informe tècnic, de fet, haurà d'anar acompanyat d'un paquet de mesures mediambientals, com va detallar Paneque fa unes setmanes. Així, el paper del secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, serà determinant, perquè és qui pot establir els límits a l'hora de concretar els termes de l'ampliació. Sargatal va dir fa uns dies que l'ampliació del Prat no havia de ser incompatible amb la protecció de la biodiversitat i que es podia crear una nova reserva per a les aus de la Ricarda.
- Quants metres s'ha d'allargar
L'allargament de la tercera pista té diversos hàndicaps: la proximitat amb el Port de Barcelona, la Ricarda i els acords del PSC amb ERC i els comuns. Allargar la pista més de 500 metres suposa apropar-se massa al Port i això pot ser problemàtic de cara a futures ampliacions de la infraestructura portuària. Per això, experts implicats en les converses dels últims anys veuen difícil que puguin tirar endavant propostes com la de Foment de l'any 2023, que plantejava ampliar la pista 840 metres i elevar-la per sobre de la Ricarda per preservar l'espai protegit.
La proposta d'Aena de 2021 plantejava allargar la pista propera al mar 500 metres. Aquesta opció topa amb el segon hàndicap, perquè afecta de ple la llacuna de la Ricarda, un espai que forma part de la Xarxa Natura 2000 i està protegit. El Govern té clar que la proposta que surti haurà de ser respectuosa amb el medi ambient i complir els estàndards europeus. La normativa europea que protegeix la Ricarda diu que aquests espais no es poden tocar, però hi ha excepcions si queda demostrat que els beneficis són superiors als costos. És difícil que Europa faci excepcions sense un consens entre totes les administracions i el territori.
Una altra opció per no destrossar la Ricarda implica allargar menys la pista. Ampliar el mínim possible per tal d'incloure més avions sense tocar les llacunes i afectant menys la Xarxa Natura. De tota manera, sempre que s'afecti aquest espai hi poden haver problemes per la protecció europea. Una de les propostes que es van presentar l'any 2023 va ser la de Barcelona Global, que plantejava ampliar 350 metres. Sigui com sigui, si els tècnics opten per allargar la pista no poden apropar-se excessivament al Port i no tocar la Ricarda, perquè el tercer hàndicap és l'acord d'investidura subscrit pel PSC amb ERC
L'entesa dels socialistes amb els republicans diu que la modernització del Prat ha de posar "respectar la biodiversitat, la convivència amb els veïns i les directives ambientals europees, posant especial cura en la preservació i la posada en valor dels espais protegits de la Xarxa Natura 2000 i garantir la viabilitat del desenvolupament present i futur del Prat". L'ampliació de la tercera pista, en paraules de Marta Vilalta, és una "línia vermella". D'altra banda, l'altre soci d'investidura d'Illa, els comuns, s'oposen frontalment a qualsevol ampliació: "No acompanyarem Illa en decisions equivocades".
- Hi tindran algun paper Girona i Reus?
Quan es va constituir la comissió tècnica, al gener, el Govern d'ERC va posar sobre la taula el rol dels aeroports de Girona i Reus, i la connexió ferroviària amb Barcelona per descongestionar el Prat. D'aquesta manera, es podrien crear incentius perquè les companyies low cost es traslladessin a aeroports secundaris i mantenir la capital per a aerolínies d'alt valor afegit. Ja en aquell moment no va despertar gaire interès entre els representants d'Aena i el Ministeri, centrats a reforçar Barcelona. Si només s'amplia el Prat, fonts consultades assenyalen que no es podrà limitar l'arribada de companyies low cost, perquè la normativa prohibeix triar quines empreses es queden els slots que es posen a disposició.
En tot cas, l'acord del PSC i ERC per a la investidura estableix que la comissió tècnica haurà d'abordar les característiques del futur sistema aeroportuari català, "que incorporarà els rols que també han de tenir" la resta d'aeroports del país. No només Reus i Girona, sinó també Lleida-Alguaire i Sabadell.
- La governança, més endavant
Pel que fa al model de governança, és a dir, qui decideix sobre l'aeroport, el Govern no té pressa i prefereix tancar abans una solució per al Prat i més tard encetar aquest meló, que és especialment important per ERC. A principis de setembre, la consellera Paneque va remarcar que el fòrum que es reuneix aquest dimarts només se centrarà en la qüestió tècnica, no pas en la creació de l'autoritat aeroportuària catalana, també pactada amb ERC. "Això serà posterior", va dir. Primer, doncs, concretar què es pot fer amb el Prat i, més endavant, ja es decidirà qui mana sobre la infraestructura.