Un equip de 12 persones, reunions diàries i el terratrèmol Sánchez: la «war room» del PSC

L'equip que pilota Lluïsa Moret manté trobades cada matí a primera hora sense presència d'Illa, amb qui contrasten les qüestions més importants de la campanya, la manera d'afrontar els debats i la seva imatge

Salvador Illa, al costat de Lluïsa Moret, la directora de la campanya del PSC
Salvador Illa, al costat de Lluïsa Moret, la directora de la campanya del PSC | Juanma Peláez
26 d'abril del 2024

La carta pública de Pedro Sánchezva caure com una bomba al comitè de campanya del PSC. La directora, Lluïsa Moret, havia deixat lligades les visites del president del govern espanyol a Catalunya per propulsar Salvador Illa cap a la presidència de la Generalitat, fins i tot havia fet una roda de premsa per donar-ne els detalls. Mentre era al plenari municipal, va esclatar tot. Tampoc Illa, que manté una bona relació amb Sánchez, en sabia res. La notícia el va enganxar al tren, tornant de Madrid després de comparèixer a la comissió del Senat que investiga el cas Koldo.

El desconeixement de la cúpula del PSC il·lustra l’hermetisme de Sánchez a l’hora de prendre una decisió que ha provocat un terratrèmol en la política espanyola i la campanya catalana. I també el pes de les conviccions personals en el moviment del líder del PSOE. La “war room” socialista ha hagut de repensar la cursa electoral (Sánchez acompanyava Illa en cinc ocasions) a l’espera de saber quina decisió prendrà el líder del PSOE i principal actiu del partit. El seu lloc l’ocupa el ministre Jordi Hereu, habitual de les files zero i sempre disposat a ajudar en actes del partit. El misteri de Sánchez es resoldrà dilluns dia 29 i fer pronòstics ara com ara és arriscat.

El president del govern espanyol ha sacsejat tots els pronòstics d’un comitè de campanya que té, entre altres tasques, la de gestionar imprevistos com aquest. L'anunci de Sánchez ha tingut un impacte organitzatiu evident -s'han hagut de reformular els actes previstos- i també personal. La situació del líder del PSOE preocupa el seu entorn i la cúpula dels socialistes catalana, més enllà de les derivades polítiques o l'estratègia de campanya. "Ho està passant malament", apunten alts dirigents consultats.

Precisament per això, des del comitè de campanya socialista s'ha optat per entonar el discurs del "no tot s'hi val en política" i dir "prou" a la "destrucció sistemàtica"de l'adversari davant de les maniobres de la dreta i l'extrema dreta. El factor Sánchez afectarà la campanya, però el PSC no vol que sigui l'únic eix en el camí cap al 12-M. El partit, favorit a les enquestes per guanyar les eleccions, aspira a plantejar el seu model de país, amb una priorització dels serveis públics, desplegar l'Estatut i aparcar el procés independentista després de deu anys de governs d'ERC i Junts.

Reunions presencials diàries

El comitè de campanya està liderat per Moret i integrat per 12 persones, que es reuneix presencialment cada matí, a les 8.30h, per planificar el camí cap al 12-M. És la tercera campanya que dirigeix Moret des que va assumir galons a l'executiva l'any 2021. Ha pilotat amb èxit la campanya de les eleccions municipals, amb una victòria dels socialistes que els va permetre recuperar la joia de la corona, Barcelona, després dels pactes postelectorals amb comuns i PP. També la campanya de les eleccions espanyoles, amb una victòria clara del PSC sense la qual no s'explica que Sánchez continuï (de moment) a la Moncloa.

Cada membre del comitè de campanya té una funció concreta, i coordinen també diversos subgrups. Entre els noms destacats hi ha el de Joaquín Fernández, secretari de política municipal, i el de José Luis Jimeno, secretari d'organització. El responsable d'actes és Óscar García Saldaña, i també forma part del comitè Javier Villamayor, secretari de programes, i Carles Martí, al capdavant del programa electoral. Dos noms rellevants més són la cap de gabinet d'Illa, Cristina González, i el cap de comunicació del PSC, Pep Taberner

Els membres del grup motor coordinen també subgrups que gestionen diversos àmbits clau en una campanya. Hi ha equips dedicats al programa electoral -hi ha tingut un paper important Alícia Romero, mà dreta d'Illa al Parlament, a l'hora de coordinar les propostes que arriben de cada secretaria del partit-, a l'àmbit organitzatiu, el contracte amb el territori, la mobilització de la militància, els recursos gràfics, la comunicació. Cada subgrup té un àmbit de responsabilitat, coordinada pels membres del comitè que pilota Moret. 

Illa fa de candidat

I en tot aquest engranatge, quin paper hi juga Salvador Illa? "El candidat fa de candidat, i Illa fa molt de candidat", apunten fonts consultades per Nació. El líder del PSC no participa en les reunions del comitè de campanya, però aquest òrgan sí que contrasta amb ell algunes decisions importants, com les propostes centrals, la preparació dels debats o la seva imatge. Qui el coneix destaca que Illa és "molt disciplinat" i es deixa assessorar. En matèria de discursos, l'equip li trasllada les idees força, li prepara materials i dades importants, malgrat que ell acostuma a preparar-se'ls amb el seu estil personal.

A l'expectativa del que decideixi Sánchez, que pot obligar a un nou canvi de plans, el comitè de campanya i el candidat Illa aspiren a guanyar el 12-M apel·lant a un votant transversal. Els analistes del PSC han identificat que els ciutadans que poden acabar votant el partit són transversals i que més enllà d'ideologia són votants que volen un canvi de cicle després dels anys del procés i governs independentistes. Totes les previsions, però, quedaran validades o refutades la nit electoral.