Ivan Sànchez emplaça els grups municipals a una negociació per desencallar l'estació d'autobusos

El debat de les formacions al consistori se situa entre la Rasa dels Molins i la Font del Ros, malgrat que el Departament de Territori només té sobre la taula el de la Rasa

08 d'octubre de 2024, 19:35
Imatge d'arxiu d'un bus estacionat a la part sud de la Rasa dels Molins
Imatge d'arxiu d'un bus estacionat a la part sud de la Rasa dels Molins | Lídia López

L'ensurt per un bus desfrenat a l'administració d'autobusos de Berga ara fa dues setmanes ha estat el punt d'inflexió al parèntesi que, des de pràcticament l'inici del nou mandat, s'havia sumit la qüestió del projecte d'estació. Declaracions creuades en mitjans, articles d'opinió marcant posicions i fins i tot debats participats pel veïnat a les xarxes socials tindran un punt de trobada aquesta setmana a l'Ajuntament de Berga, després que l'alcalde, Ivan Sànchez, hagi decidit apostar per iniciar una negociació entre tots els grups que permeti desencallar el projecte definitivament.

"L'únic que lamento és que no haguem fet abans aquesta reunió", reconeixia en el decurs del ple d'octubre el batlle, assenyalant que "com a alcalde d'aquest Ajuntament, em toca entomar aquest tema perquè l'arrosseguem des de fa massa temps a Berga". En les últimes setmanes, Sànchez assegura que s'ha expressat tan pública com privadament al voltant d'aquest debat afirmat que "tots plegats haurem de fer sacrificis". També ho va fer en l'entrevista amb Nació Berguedà, a finals de setembre. En aquest sentit, l'alcalde argumenta que "no servirà de res fer l'estació a la Rasa dels Molins només amb l'entesa de la CUP i ERC, i tampoc servirà de res que es faci a la Font del Ros o a un altre lloc si només hi ha el benentès de BeGI, Junts i el PSC, perquè hi haurà una part de la ciutadania que no hi estarà d'acord". "És una qüestió prou important per Berga perquè tots plegats siguem capaços d'entendre'ns", reitera, demanant als portaveus "cintura i altura de mires" per tal que "l'estació sigui una realitat".

Tots els grups de l'oposició van fer el seu al·legat respecte de l'anunci de la reunió. Per part de Junts, Ramon Caballé convidava l'equip de govern a expressar prèviament quina era la seva posició respecte de la voluntat de negociar, retraient algunes declaracions del regidor d'Urbanisme, Aleix Serra, del qual va valorar que "com l'autobús, va sense frens i en baixada". Caballé posa de manifest que "no crec que tingui una oposició que li hagi bloquejat res", apuntant que "podem ser crítics i pot agradar més o menys el to, però el govern, juntament amb l'oposició, ha estat capaç de tirar endavant els pressupostos, d'aprovar les ordenances fiscals i de donar llum verda a l'ordenança de civisme". Per tant, exclama que "dir que l'oposició actual bloqueja és temerari" i animant els dos grups del govern a negociar.

Amb aquest mateix ànim de sumar s'han expressat per part del PSC, ja que segons el portaveu, Abel Garcia, "estem en un dels millors moments pel que fa a la interlocució". Garcia ha etzibat al govern que "estan en minoria absoluta" i ha animat a tots els portaveus a deixar les línies vermelles fora de la negociació. En paral·lel, i perquè els acords assolits i les mocions aprovades no quedin a l'oblit, ha demanat públicament que el consistori tiri endavant una comissió de seguiment de totes aquelles enteses i mesures pactades per vetllar que es compleixin, insistint en la "vocació de sumar i fiscalitzar". Al seu torn, la portaveu de Berga Grup Independent, Judit Vinyes, ha reclamat que la situació de l'estació "demostra una mica el tarannà a vegades de la CUP, que pensem que ven fum", recriminant-los que "ens poseu campanyes a la bústia com en el seu moment ens vau posar l'estació d'autobusos, i d'allà no s'ha mogut".

Ara bé, més crític ha estat el seu company, Lluís Minoves, qui ha requerit al govern que tingui en compte la proposició de la Font del Ros. "Ens molesta que digueu que no hi ha un projecte d'estació d'autobusos a la Font del Ros, perquè hi és. És una proposta molt ben treballada, amb estudis geotècnics i de mobilitat. I jo no vull dir que aquest sigui el millor, però no neguem el que hi ha", ha proclamat l'independent. Aquest discurs anava enfocat a contraposar l'article de Moisès Masanas, portaveu d'ERC i regidor del govern, publicat en aquest mitjà. Això ha comportat que Masanas també intervingués com a representant d'Esquerra, insistint que "nosaltres tenim la visió que l'estació d'autobusos pot ser una oportunitat de ciutat. I si la plantegem en un lloc que pot ser molt bo per l'estació, però no com una oportunitat per resoldre un altre problema, potser estarem deixant escapar una bona ocasió". 

I què hi diu qui l'ha de pagar?

El projecte per a la construcció d'una estació d'autobusos a Berga necessita la llum verda de l'Ajuntament perquè es pugui començar a treballar. En aquest sentit, el finançament d'aquest equipament provindrà del Departament de Territori, qui ha reiterat el seu compromís. Fonts del Departament han confirmat a Nació Berguedà que el projecte es troba redactat i en fase de revisió prèvia a la seva aprovació, afirmant que per continuar amb l'impuls d'aquesta actuació caldrà que l'Ajuntament doni la seva conformitat al projecte i faci els tràmits oportuns per la cessió gratuïta al Departament de la parcel·la on s'ubicarà l'estació. L'espai al qual fa referència el Departament són els terrenys ubicats al carrer Pere III, a l'àmbit de la Rasa dels Molins

Aquesta situació s'haurà de plantejar en el debat de portaveus sobre la construcció de l'estació d'autobusos, en una trobada que si bé Ivan Sànchez apunta que "tots sortim amb unes cartes marcades", també insisteix que "els que estem en aquesta sala som els responsables de tirar endavant un projecte que fa massa temps que Berga i la comarca esperen" i llançant el desig a l'aire que "tant de bo no haguem de treure el mort de l'armari als debats de precampanya de les eleccions del 2027".

Arxivat a