El 18 d'abril el Govern va anunciar la compra d'una gran dessalinitzadora flotant al port de Barcelona per tal que entrés en funcionament aquesta mateixa tardor. Des d'aleshores, el projecte ha canviat radicalment. La instal·lació no s'adquirirà -sinó que es pagarà per l'aigua produïda-, no serà una realitat abans de la primavera de 2025 i podria no ser flotant.
La fi de l'emergència fa replantejar del tot el projecte
La dessalinitzadora del port de Barcelona va ser el projecte pel qual va optar el Govern per descartar l'arribada d'aigua potable amb vaixells. Havia de garantir el subministrament de 40.000 m3 diaris i 14 hm3 anuals (el 15% del consum de la ciutat de Barcelona).
Aquesta instal·lació, inicialment, es va plantejar com la garantia de no entrar en emergència 2. Tanmateix, les precipitacions de la primavera van canviar del tot l'escenari: primer es va derogar l'emergència i després l'excepcionalitat, per afrontar l'estiu amb les mínimes restriccions.
Aquest fet impedia que el projecte s'encarregués a dit utilitzant el procediment d'urgència. "Hauria quedat aturat per un recurs judicial de qualsevol de les altres empreses", explica David Vila, director d'Aigües Ter Llobregat. Fa un mes ja va transcendir que el nou context obligava a ajornar-la.
Tanmateix, la frenada ha suposat un replantejament total del projecte. La via de comprar la instal·lació -per uns 100 milions d'euros- a partir de redactar el projecte, licitar-lo i adjudicar-lo hauria suposat molt temps. D'aquesta manera, el Govern ha optat finalment per tal de la fórmula d'un contracte de serveis i pagar per l'aigua produïda.
Les empreses hauran de presentar les alternatives
El nou escenari permet una certa llibertat a les empreses per presentar les diverses alternatives. No es discuteix ni la ubicació al port de Barcelona ni la capacitat màxima de producció -limitada per les canonades d'evacuació cap a la xarxa de distribució-.
En canvi, les propostes hauran d'incloure el termini d'execució -s'estima d'uns tres mesos- i la forma de la instal·lació. "Abans parlàvem d'una plataforma flotant, però ara podria ser ancorada al terra del mateix port", apunta David Vila.
Els càlculs del Govern impliquen adjudicar l'obra a gener de 2025 i que pugui entrar en servei entre l'abril i el maig. El contracte serà per un període de cinc anys -prorrogables- amb l'objectiu que serveixi com a xarxa de seguretat fins que entrin en funcionament les noves dues grans dessalinitzadores, que l'Estat ha de licitar en breu després de desencallar-les fa deu dies.
L'ampliació de l'ITAM Tordera -de 20 a 80 hm3- hauria de ser una realitat el 2028 mentre que la del Foix -que podrà aportar 30 hm3 més- podria entrar en funcionament el 2029. Una vegada construïdes per part de l'empresa estatal Acuamed, es traspassarien a ATL.