El soterrament de les vies de Montcada, cada dia més a prop

El projecte, que té un pressupost de 465 milions d'euros, permetrà cobrir uns 4 quilòmetres de vies i transformarà el centre de la ciutat

Foto de família al despatx de l'alcaldia de Montcada
Foto de família al despatx de l'alcaldia de Montcada | ACN/Albert Segura
Redacció
04 d'abril de 2022, 13:10
Actualitzat: 15:37h
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha visitat aquest dilluns Montcada i Reixac per presentar el projecte de soterrament de les vies de la línia R2 juntament amb la presidenta d'AdifMarisa Domínguez. En el marc d'aquest acte públic, Sánchez ha assegurat que el soterrament estarà "a l'altura de les expectatives".

El projecte, que té un pressupost de 465 milions d'euros, permetrà cobrir uns 4 quilòmetres de vies, arribant a una profunditat màxima de 35 metres i utilitzant un sistema constructiu de pantalles per salvar obstacles com el pas del riu o l'autopista C-33. Es preveu que les obres tindran una durada d'uns sis anys.

Els treballs permetran crear una nova estació sota terra, i un passeig en superfície per on avui dia hi discorren les vies de la línia R2. Es tracta d'una obra llargament reivindicada per l'Ajuntament i els veïns de la ciutat, ja que des de la posada en marxa del servei ferroviari, 176 persones han perdut la vida a les línies de la via. El projecte, doncs, permetrà recosir el municipi eliminant una barrera física per la qual cada dia hi han de creuar cada dia milers de persones i vehicles.
 

Milers de persones i vehicles creuen les vies de la R2 Foto: ACN/Albert Segura


"Seran llargues, traumàtiques, difícils i trasbalsaran el nostre municipi i la ciutadania"
L'alcaldessa de Montcada, Laura Campos, ha celebrat l'oficialitat del projecte "cabdal" per al futur del municipi, ja que "permetrà tancar una ferida a cel obert que tenim i que allunya i dispersa els barris". Campos ha reconegut,, això sí, que aquestes obres seran "llargues, traumàtiques, difícils i trasbalsaran el nostre municipi i la ciutadania"; 

El procés permetrà modernitzar la ciutat i sobretot el seu centre, deixant una estació a sota terra connectada amb rampes, escales mecàniques i ascensors, amb lluernaris per fer entrar la llum natural de dia i il·luminar l'exterior des de dins de nit, amb l'objectiu d'aconseguir "augmentar les condicions de seguretat dels veïns i de l'explotació ferroviària, eliminant els dos passos a nivell, millorant l'accessibilitat", com ha expressat la presidenta d'Adif, Marisa Domínguez. L'estació, a més, disposarà d'una tercera via que permetrà el pas de trens directes sense entorpir en el funcionament de les línies regulars.

El procés perquè les empreses puguin presentar ofertes per assumir les obres s'ha hagut d'ampliar a causa de l'encariment del preu de les matèries primeres i del combustible, però això no hauria de tenir afectació en el desenvolupament dels treballs, que es podrien adjudicar tornant de l'estiu i iniciar-se a principis de 2023, com estava previst.

La ministra de Transports, Raquel Sànchez, també ha assegurat que no es renunciarà a les expectatives del projecte inicial: "Som conscients que quan s'aborden projectes com aquest hem d'aprofitar i sumar les voluntats i el coneixement de la realitat i del teixit urbà de l'Ajuntament", ha dit. 

L'obra, pressupostada en 465.499.287,31 euros, suposarà un abans i un després en la mobilitat per als veïns de Montcada i Reixac: l'espai que ocupen les vies actualment es convertirà en un passeig per a la ciutadania, que en un futur es definirà com ha de ser.

El sistema constructiu amb pantalles permetrà treballar per arribar a una profunditat màxima de 35 metres, discorrent en paral·lel al riu Besòs i creuant per sota el Ripoll i l'autopista C-33. Aquesta profunditat, però, serà menor en el cas de l'estació, on s'evitarà que els usuaris de Rodalies hagin de fer una llarga baixada per arribar a les andanes.
 

L'espai que ocupen les vies es convertirà en un passeig per a la ciutadania Foto: ACN/Albert Segura


Beneficis per al Vallès Occidental i Barcelona
D'aquesta transformació no només se'n beneficiarà la ciutadania de Montcada, sinó també el conjunt del Vallès Occidental i de Barcelona: en el tram final, amb connexió amb la capital catalana, es farà una obra en què dues línies ferroviàries de la R2 i la R4, passaran en una cota superior a l'altra.

Es tracta d'uns treballs de curta execució i que tenen un pressupost de 100 milions d'euros que permetran que els trens de la R4 puguin fer servir el túnel del Passeig de Gràcia i, així, obrir la possibilitat que puguin arribar a l'Aeroport del Prat o a les platges del Baix Llobregat, segons ha explicat la ministra Raquel Sánchez.