Nadal és sinònim de consum -i de sobreconsum-. Cada vegada més, tant les compres planificades amb antelació com les de darrera hora es realitzen a través d'Internet. Augmenten les transaccions i també ho fa la factura ambiental. No només les emissions derivades del repartiment a domicili sinó també els residus, que poden arribar a multiplicar per cinc els generats en el comerç tradicional. Només a Catalunya, s'estima que són un total de 57.000 tones anuals i, de moment, no hi ha cap indici que la xifra deixi de créixer.
Duplicar els residus a final de dècada
Per Nadal el comerç electrònic es dispara i els contenidors s'omplen de capses de cartró i altres elements d'embalatge. Un estudi de l'entitat Rezero xifra en 57.000 tones els residus que es van generar el 2023 a Catalunya a causa de les transaccions online. Concretament, unes 47.000 de paquets d'un sol ús -bàsicament de cartró- i 10.000 més d'elements de farciment. Cada paquet, per cert, “només” pesa 272 grams.
Les darreres dades indiquen que es van produir un total de 210 milions de transaccions. Es tracta d'una xifra que no para de pujar. De fet, el gran augment es va produir durant la pandèmia amb un increment del 45% entre el 2018 i el 2020. Posteriorment, malgrat rebaixar la velocitat del creixement, encara va augmentar un 28% entre el 2020 i el 2022.
Els càlculs per a Catalunya és que en la segona meitat de la dècada encara augmenti quasi un 8% anual. D'aquesta manera, es preveu arribar al 2030 amb quasi 450 milions de transaccions, més del doble que les registrades el 2022. “Si no s'apliquen mesures de prevenció, la quantitat de residus també es doblarà i superarà àmpliament les 100.000 tones”, adverteix Alba Cabrera, directora d’estudis de Rezero.
Evolució i previsió de les transaccions de comerç electrònic a Catalunya (2015-2030)
Cap a un futur d'envasos reutilitzables?
Hi ha moltes raons per comprar al comerç local i de proximitat. També en l'àmbit de residus: les transaccions online poden arribar a multiplicar per 4,8 el material d'embalatge, segons una investigació de la Universitat Politècnica de Catalunya i Elisava.
Ara bé, és cert que per moltes raons i consells, el comerç electrònic no només ha vingut per quedar-se sinó que continuarà creixent en els darrers anys. En aquest sentit, des de Rezero s'apunten diverses mesures per rebaixar-ne la factura ambiental, també des de l'òptica dels consumidors apostant per agrupar diverses comandes en un sol enviament.
En el cas dels fabricants es considera imprescindible optar per l'ús d'envasos reutilitzables, un fet que ja s'està provant en països com França, Alemanya i Finlàndia, però que no ofereix cap proveïdor a l'estat espanyol. “No tenim clar que es pugui generalitzar, però sí que s'incrementin els percentatges, ja que el nou reglament europeu d'envasos sí que incideix en aquesta qüestió”, apunta Cabrera. Malgrat que no marca objectius quantitatius pel comerç electrònic, sí que ho fa en el camp dels envasos de transport.
Finalment, l'entitat que vetlla per la reducció dels residus apunta una altra mesura clau: incorporar l’ecodisseny en els materials d’embalatge per reduir-ne la quantitat i garantir-ne la reciclabilitat.