Generalitat i Moncloa tanquen l’acord pels intercanviadors ferroviaris de Sant Cugat

El conveni està previst que se signi oficialment durant els propers dies

Imatge de la commemoració del 175è aniversari del tren Barcelona-Mataró
Imatge de la commemoració del 175è aniversari del tren Barcelona-Mataró | ACN - Ariadna Comas
30 d'octubre del 2023
Actualitzat a les 11:14h
El Ministeri de Transports i Mobilitat del govern espanyol i la Conselleria de Territori de la Generalitat han arribat a un acord per iniciar la tramitació administrativa i econòmica de dos dels quatre convenis d’encomana de gestió d’infraestructures. En concret, es tracta de la pacificació de la N-II i la permeabilitat de l’autovia C-32 al Maresme, i dels intercanviadors ferroviaris de Renfe i FGC a Sant Cugat del Vallès. La inversió estimada per a aquests dos convenis és de 420 milions d'euros que seran finançats íntegrament pel Ministeri a través d'Adif. La signatura està prevista que tingui lloc en els propers dies.

Així ho han anunciat el secretari d’Estat del Ministeri, David Lucas, i la consellera de Territori, Ester Capella, en la celebració del 175è aniversari del primer ferrocarril de la península Ibèrica entre Barcelona i Mataró.

Durant la trobada, Capella ha expressat la importància en els avenços d'aquests dos convenis que ha qualificat de “deutes històrics” de l’Estat. “Hem arribat a un acord per fer realitat uns convenis que permetran millorar la mobilitat en el conjunt de la comarca del Maresme, on el ferrocarril també estarà present, i potenciar el servei del tren i la connectivitat del Vallès Occidental”, ha assegurat Lucas. “Quan es col·labora, s’avança”, ha rematat el representant del govern espanyol.

D'altra banda, Lucas ha aprofitat l’acte del 175è aniversari per explicar que “a mitjans del 2023 s’han superat els 1.150 milions d'euros d'execució al Pla de Rodalies, el 33% de la inversió total prevista per a 2020-2025, amb més de 160 actuacions en marxa. Entre elles destaquen la duplicació de la línia R-3, actualment en execució; la compra de 101 nous trens; o la instal·lació de nous sistemes de senyalització més segurs”.

Els reivindicats intercanviadors

El conveni dels dos nous intercanviadors al Vallès entre la línia R8 de Rodalies i les línies S1 i S2 d’FGC costarà uns 36 milions, que pagarà el Ministeri o Adif. Un intercanviador serà prop de l’actual estació de Rubí de l'R8 i la d’Hospital General de la S1. L’altre serà en l’estació de Sant Cugat del Vallès de l'R8 i la de Volpelleres de la S2 de Ferrocarrils. Per determinar l'abast de les actuacions precises per materialitzar els centres d'intercanvi, determinar la seva viabilitat i les afeccions a la xarxa ferroviària existent Adif farà un estudi previ.

Els altres dos convenis, que encara no s’han pogut acordar del tot, són el de la millora de la connectivitat de l’AP-2 i l’AP-7, i el de l'execució de l’Eix Pirinenc de la carretera N-260.