19
de gener
de
2021
La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) ha assegurat que ha tornat a caducar la tramitació ambiental del projecte del Quart Cinturó per unir per carretera els dos vallesos. En declaracions d'aquest dimarts, La plataforma requereix al Ministeri "que apliqui la legislació ambiental i decreti la caducitat de l’expedient" i destaca que "és incapaç de tramitar l’estudi informatiu del tram Terrassa-la Roca per tercera vegada sense que caduqui l’expedient ambiental".
També expliquen que el 4 de gener, a través de l’ADENC, van presentar un escrit al Ministeri de Transició Ecològica en què demanaven que resolgui la caducitat de l’expedient, que notifiqui la resolució de caducitat i arxiu de l’expedient ambiental a la Direcció General de Carreteres del Ministeri de Transports i que l’informi "que la tramitació de l’avaluació ambiental del projecte s’ha de retrotraure al tràmit inicial, ja que ha expirat el termini per sol·licitar una pròrroga".
Defensen que l’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de l'anomenada Ronda del Vallès va ser anunciada al BOE de 22 de desembre de 2017 i que, a principis d'octubre de 2018, s'emeté un document d'abast sobre el període de consultes ambientals per determinar l’abast de l’estudi d’impacte ambiental: "Aquest document d’abast és vàlid durant dos anys.
Per tant, i tenint en compte la suspensió de terminis administratius que el govern espanyol decretà des de mitjans de març fins a principi de juny de 2020, aquest document d’abast perdé la validesa a l’entorn del Nadal de 2020. L’estudi informatiu no pot ser sotmès a informació pública sense l’estudi d’impacte ambiental, per la qual cosa el promotor, el Ministeri de Transports, haurà d’iniciar de nou la tramitació ambiental abans de poder sotmetre l’estudi informatiu del Quart Cinturó a informació pública", argumenten.
La CCQC també repassa les caducitats anteriors i destaca que van "constatar com els interessos polítics podien forçar interpretacions esbiaixades de la legislació ambiental, i com amb persistència, perspicàcia i amb diferents estratègies, les entitats cíviques podíem forçar-ne de nou una aplicació ajustada a dret". "Tres caducitats en un mateix expedient, en 16 anys de tramitació, palesen la incapacitat del Ministeri i del govern espanyol, fins i tot amb diferents partits polítics al capdavant, per resoldre un conflicte obert a principis dels anys 90 i que continua viu, en part, gràcies a la seva incapacitat. Incapacitat traduïda, entre d’altres, amb un total desconeixement del territori que vol transformar (destruir escauria més) i de donar solucions a l’articulació de la mobilitat que responguin a criteris de sostenibilitat econòmica, social i ambiental".
En aquest sentit, opinen que aquesta nova caducitat "fa palesa la nul·la necessitat del Quart Cinturó des del punt de vista de la mobilitat i que la seva construcció respon principalment a interessos polítics molt vinculats als dels lobbies de les constructores. El Quart Cinturó, o autovies en projecte o en construcció com aquest, ara més que mai van contra la imperiosa necessitat de lluitar contra l’emergència climàtica i contra la destrucció dels espais naturals i de la biodiversitat".
També expliquen que el 4 de gener, a través de l’ADENC, van presentar un escrit al Ministeri de Transició Ecològica en què demanaven que resolgui la caducitat de l’expedient, que notifiqui la resolució de caducitat i arxiu de l’expedient ambiental a la Direcció General de Carreteres del Ministeri de Transports i que l’informi "que la tramitació de l’avaluació ambiental del projecte s’ha de retrotraure al tràmit inicial, ja que ha expirat el termini per sol·licitar una pròrroga".
Defensen que l’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de l'anomenada Ronda del Vallès va ser anunciada al BOE de 22 de desembre de 2017 i que, a principis d'octubre de 2018, s'emeté un document d'abast sobre el període de consultes ambientals per determinar l’abast de l’estudi d’impacte ambiental: "Aquest document d’abast és vàlid durant dos anys.
Per tant, i tenint en compte la suspensió de terminis administratius que el govern espanyol decretà des de mitjans de març fins a principi de juny de 2020, aquest document d’abast perdé la validesa a l’entorn del Nadal de 2020. L’estudi informatiu no pot ser sotmès a informació pública sense l’estudi d’impacte ambiental, per la qual cosa el promotor, el Ministeri de Transports, haurà d’iniciar de nou la tramitació ambiental abans de poder sotmetre l’estudi informatiu del Quart Cinturó a informació pública", argumenten.
La CCQC també repassa les caducitats anteriors i destaca que van "constatar com els interessos polítics podien forçar interpretacions esbiaixades de la legislació ambiental, i com amb persistència, perspicàcia i amb diferents estratègies, les entitats cíviques podíem forçar-ne de nou una aplicació ajustada a dret". "Tres caducitats en un mateix expedient, en 16 anys de tramitació, palesen la incapacitat del Ministeri i del govern espanyol, fins i tot amb diferents partits polítics al capdavant, per resoldre un conflicte obert a principis dels anys 90 i que continua viu, en part, gràcies a la seva incapacitat. Incapacitat traduïda, entre d’altres, amb un total desconeixement del territori que vol transformar (destruir escauria més) i de donar solucions a l’articulació de la mobilitat que responguin a criteris de sostenibilitat econòmica, social i ambiental".
En aquest sentit, opinen que aquesta nova caducitat "fa palesa la nul·la necessitat del Quart Cinturó des del punt de vista de la mobilitat i que la seva construcció respon principalment a interessos polítics molt vinculats als dels lobbies de les constructores. El Quart Cinturó, o autovies en projecte o en construcció com aquest, ara més que mai van contra la imperiosa necessitat de lluitar contra l’emergència climàtica i contra la destrucció dels espais naturals i de la biodiversitat".