El Govern estudiarà una iniciativa per ampliar l'aeroport del Prat sobre el mar

La proposta, feta per una consultora privada, costaria més de 2.000 milions d'euros i evitaria l'impacte mediambiental sobre la zona més pròxima a la infraestructura

Diversos avions a la T2 de l'aeroport del Prat
Diversos avions a la T2 de l'aeroport del Prat | ACN
11 de febrer de 2023, 10:08
Actualitzat: 16:54h
Una consultora privada ha fet arribar al Govern una proposta per ampliar l'aeroport del Prat amb una pista sobre el mar, segons ha avançat La Vanguardia. La plataforma es construiria a una milla de la costa, tindria 3.400 metres i costaria uns 2.100 milions d'euros. Fonts del Govern han explicat a l'ACN que s'han d'estudiar totes les propostes i que és positiu que hi hagi experts treballant en aquest tema.

Així mateix, han recordat que a l'executiu li han arribat altres iniciatives per part de diversos agents econòmics. Això no vol dir, segons han indicat aquestes mateixes fonts, que el Govern o el president de la Generalitat, Pere Aragonès, hagin validat la proposta de la pista sobre el mar, sinó que la coneixen i agraeixen que es facin propostes. 



Govern i PSC han pactat en el marc de la negociació sobre els nous pressupostos constituir una comissió tècnica entre el govern català i espanyol per abordar el futur de l'aeroport. I l'executiu català ha subratllat que es complirà aquest pacte i s'estudiaran tècnicament totes les opcions. De fet, l'ampliació del Prat ha estat un dels esculls que ha allargat les negociacions dels comptes del 2023 i que ha generat tensions entre ERC i PSC, i també dins del govern de coalició ERC-Junts en el seu moment. Segons defensa la iniciativa privada, la construcció d'una nova pista sobre el mar evitaria l'impacte mediambiental sobre la zona més pròxima a l'aeroport, que ha estat un dels principals motius de la polèmica.
 

Illa reitera la seva aposta d'allargar una pista

El primer secretari del PSC, Salvador Illa, ha opinat que "des d'un punt de vista ambiental sembla més beneficiós allargar una pista que no fer-ne una al mar". No obstant això, en una atenció als mitjans des del Museu d'Història de la Immigració a Catalunya de Sant Adrià del Besòs, ha considerat que caldrà "valorar tècnicament totes les opcions" per augmentar la capacitat de l'aeroport. Precisament d'aquest ventall de propostes se n'ha alegrat ERC. L'alcaldable republicà a Barcelona, Ernest Maragall, ha descrit com a "positiu" que hi hagi diverses opcions damunt la taula i que, finalment, "hagi desaparegut" la d'Aena. "Ara tenim la possibilitat i la voluntat d'objectivar el debat", ha expressat Maragall, que creu que ja es podrà començar a prendre decisions. 
 

Junts considera que la proposta està "fora de lloc"

Per la seva banda, el secretari general de Junts, Jordi Turull, ha apuntat que la proposta d'ampliar el Prat amb una pista sobre el mar està completament "fora de lloc, fora dels temps i de les necessitats ambientals". En un acte a Piera, ha subratllat que no volen "restar bondat" als promotors de la idea, però ha opinat que seria "curiós" que el Govern estudiés "seriosament" aquesta proposta. Tanmateix, ha recordat que el que van plantejar des de la seva formació, que parlava d'ampliar 300 metres la pista "es va bloquejar des de dins del Govern" malgrat ser una "proposta seriosa" pensada per "impulsar l'economia de Catalunya" alhora que també "mirava de protegir la Ricarda i fer compatible amb major capacitat de vols, sobretot intercontinentals". Per a Turull, el debat de l'aeroport s'hauria de centrar en la gestió perquè sigui una referència en comptes d'una "sucursal de l'aeroport de Madrid". 
 

Els comuns parlen d'"ocurrències del segle passat"

El portaveu dels comuns al Parlament, David Cid, ha qualificat "d'ocurrència del segle passat" la proposta de la consultora pel Prat. En declaracions als periodistes des de Santa Perpètua de Mogoda, ha recordat que "som al segle XXI", ha demanat un "debat seriós", i ha lamentat que "alguns volen convertir Barcelona i Catalunya en el Qatar del Mediterrani".