El català, una llengua a la recerca urgent d’«influencers»

Entre l'esperança i la militància, desenes de joves intenten fer-se un nom en la llengua pròpia en un entorn ple de catalans que es viralitzen en castellà

La manca d'una cultura popular en català i el poc futur rendible són pals a les rodes per a la llengua a les xarxes
La manca d'una cultura popular en català i el poc futur rendible són pals a les rodes per a la llengua a les xarxes | ND
07 de novembre del 2021
Actualitzat el 27 de novembre del 2023 a la 13:29h
Les xarxes socials mouen el món. De manera literal. En l'última dècada, l'explosió dels continguts creats en plataformes com YouTube, Instagram o la recent Twitch han generat un impacte planetari sense precedents i la creació d'una nova cultura d'internet, a més de generar centenars de milers de nous llocs de treball, ingressos milionaris... Els joves, adolescents i menors han modificat el seu consum audiovisual nodrint-se de nous llenguatges, formats i continguts que no troben a la televisió convencional. I el de les noves plataformes que consumeixen massivament i condicionen els seus hàbits i relacions és un àmbit on el català viu una situació absolutament crítica.

Si aquesta setmana el Govern notificava la situació crítica que viu la llengua a l'escola, l'escenari no és ni de bon tros millorable en el món de les xarxes i dels influencers que segueixen els joves. El panorama, però, és contradictori, ja que molts dels nombrosos influencers catalans són referents estatals (fins i tot mundials) en aquest sector, i s'han convertit en veritables icones. Però no fan servir el català. Regategen -moltes vegades per inèrcia i sense un plantejament polític al darrere- una visibilitat enorme per la llengua. El seu argument és, senzillament, ser més virals. Petits reductes i estructures audiovisuals com el Canal Malaia, Adolescents, CreadorsTV o Gamesports Lleida lluiten per situar el català en un espai estratègic. 

Però, per què no hi ha un recorregut, un impacte, una sortida rendible per als creadors en català i perquè opten pel castellà? Els influencers i creadors de contingut radiografien la complicada situació. "No hi ha contingut per als joves a les xarxes socials en català. És a dir, la demanda que es necessita pels parlants que hi ha no està ni de bon tros coberta", explica Joan Grivé (Sir.Joan), d'Adolescents.cat, un creador de contingut que utilitza la llengua de manera exclusiva.

Un dels streamers amb més seguidors de tot l'Estat, el manresà Jordi Carrillo (conegut com a Jordi Wild, amb més de 10 milions de seguidors en diverses xarxes), es va fer viral el mes passat gràcies a unes paraules sobre l'estat de salut del català a l'audiovisual. "Les pel·lícules les veiem en castellà, els youtubers els gaudim en castellà, els streamers, la literatura, les sèries, Netflix... L'entreteniment és tot en castellà. Deixeu-nos que almenys, a l'escola, aprenguem català", reblava Wild en un potent discurs contra els detractors de la immersió. Ell mateix, però, conviu amb la contradicció de fer tots els seus continguts en castellà.