Adif desmenteix el govern espanyol: l'avaria de l'R2 a Gavà no va ser per un llamp

El Govern demana la dimissió de Raquel Sánchez després que un informe apunti al mal estat de les instal·lacions com un dels motius de la incidència

Un tren de l'R2 surt de l'estació de Gavà en sentit Barcelona
Un tren de l'R2 surt de l'estació de Gavà en sentit Barcelona | Albert Segura
Nació
28 de setembre de 2023
Actualitzat: 07 de març de 2024, 16:37h

L'informe d'Adif arran de la incidència de Gavà que va deixar el servei de l'R2 sud greument alterat el passat mes de maig descarta que la causa fos un llamp i ho atribueix al trencament d'un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions.

Concretament, el fil de contacte de la catenària va tocar una senyal metàl·lica i va provocar una sobrecàrrega elèctrica que va arribar a afectar el quadre d'enclavament perquè les preses de terra que l'havien de protegir estaven vandalitzades per un robatori, segons assenyala l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries. Inicialment, des del Ministeri de Transports es va apuntar que la causa la incidència podia ser un llamp.


Adif apunta que el trencament d'un fil de la catenària no té importància i no acostuma a tenir repercussió en el servei ferroviari, sobretot si és en una via apartada, com va ser aquest cas. Tot i això, assenyala que la mala sort va fer que el cable toqués una senyalmetàl·lica i que a partir d'aquí se sobreescalfés la resta del cablejat fins al quadre d'enclavament.

El trencament del fil de la catenària va ser causat per l'absència d'una peça, tot i que Adif assegura que no pot precisar-ne el motiu ja que podria ser per la vibració causada pel pas dels trens, per causes meteorològiques o problemes en el seu muntatge. Sense aquesta peça, va provocar un sobreescalfament que va anar causant una degradació.


Un altre factor que va ser determinant és que les preses de terra que han d'evitar les sobretensions sobre l'enclavament i que derivi en un incendi, com va passar al maig, estava "vandalitzada" en produir-s'hi un robatori que no es podia detectar automàticament quatre dies abans de l'incendi. La darrera revisió es va produir el 26 d'abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig. Com a conseqüència de l'incendi, la circulació de l'R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.

A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d'altres. Mentrestant, Adif va apuntar que un llamp podria haver causat la incidència tot i que el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que l'1 de maig no hi havia hagut cap descàrrega a la zona propera de l'avaria.
 

El Govern demana la dimissió de Raquel Sánchez

El Govern ha acusat la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, de "mentir" amb la incidència de l'R2 de Gavà. Després de conèixer l'informe d'Adif, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha demanat la dimissió de Sánchez: "Qui menteix i no dona la cara ni les explicacions necessàries no pot continuar al davant d'un ministeri". Així mateix, ha subratllat que el ministeri "va negar" que les causes fossin altres que un llamp, i a més en període de campanya electoral. El Govern ho considera "gravíssim", sobretot perquè es va posar "en perill" la integritat física dels usuaris de Rodalies. En aquest sentit, l'executiu ha tornat a exigir el traspàs íntegre del servei.