17
de gener
de
2024, 19:45
Actualitzat:
22
de gener,
17:20h
La llei d'amnistia s'aprovarà aquest dimarts en comissió i ja estarà tot llest perquè el ple la validi la setmana que ve. Els independentistes intentaran fins a última hora retocar alguns punts problemàtics del text i el PSOE, si més no fins ara, descarta qualsevol modificació de fons, més enllà qüestions tècniques pactades amb ERC i Junts. La sessió de la comissió de Justícia, que servirà de nou per evidenciar el xoc entre la majoria de la investidura i les dretes pel que fa a l'amnistia, deixarà pràcticament definida la llei amb el dubte de quin marge tindran els jutges a l'hora d'aplicar-la. El principal temor de l'independentisme és que no quedin ben protegides les causes per terrorisme o bé que es pugui ajornar l'aplicació de la llei.
Si no hi ha acords d'última hora -vistos els precedents, no es pot descartar res-, la llei quedarà, a grans trets, tal com la van pactar Junts i el PSOE al novembre. Aquests dilluns han continuat les converses entre les parts per mirar d'acordar més precisions, especialment després d'haver constatat que els jutges -sobretot Manuel García Castellón, instructor de la causa Tsunami Democràtic- faran tot el que estigui al seu abast per mirar de fer embarrancar la llei. El govern espanyol ja va insinuar la setmana passada que el magistrat actuava per motius polítics. Els negociadors d'ERC i Junts han intentat, en els darrers dies, aconseguir un blindatge addicional a causes com la de les protestes contra la sentència o la dels CDR de l'operació Judes.
Els independentistes volen que les causes per terrorisme entrin dins de la llei, però el PSOE s'hi nega. Els socialistes sí que han acceptat dialogar a partir de les millores tècniques pactades, però descarten els plantejaments de màxims dels independentistes. Malgrat les discrepàncies, res no fa pensar que la llei estiguin en perill. Un cop s'aprovi en comissió, encara poden quedar esmenes vives de cara al ple del dia 30, i per tant marge per negociar fins a l'últim moment. Quan el Congrés aprovi la proposició de llei, passarà al Senat, on el PP la bloquejarà durant dos mesos, abans que torni al Congrés per a l'aprovació definitiva, de cara a la primavera. En tot cas, com queda la llei si no hi ha canvis, com quedarà la llei d'amnistia?
Els socialistes deixen el punt de l'article tal com estava en la proposició de llei pactada amb Junts, que estableix que quedaran exclosos de la llei el delicte de terrorisme sempre que hi hagi sentència ferma i consisteixi en la comissió d'alguna de les conductes previstes en la directiva europea sobre terrorisme. Aquesta, si no hi ha canvis, és la fórmula que hauria de servir per Tsunami i els CDR, però podria presentar problemes. També hi ha dubtes sobre el requisit de la sentència ferma, que podria crear una diferència interna dins de la llei.
ERC i Junts, per separat, han presentat una esmena que elimina aquest delicte de terrorisme del capítol d'exclusions de la llei. ERC ho argumenta com una "millora tècnica" i Junts sosté que, vist l'ús que els tribunals fan d'aquest delicte, convé que quedi clar que les acusacions de terrorisme també estan incloses a la llei. De les paraules de Bolaños queda clar que el PSOE no acceptarà la posició de màxims d'ERC i Junts; una altra cosa és que no s'acabi matisant més quins casos amb acusacions de terrorisme poden encaixar dins de la llei.
L'esmena estableix que, quan la llei entri en vigor, "el tribunal que estigui veient una causa que pugui emparar-se en l'amnistia deixarà sense efecte les ordres de certa i captura, ingrés a presó, i les ordres nacionals i internacionals de detenció". Això ha de ser així encara que es plantegin qüestions d'inconstitucionalitat o prejudicials a Europa. Juristes consultats assenyalen que aquest punt serà especialment analitzat al TC.
Si no hi ha acords d'última hora -vistos els precedents, no es pot descartar res-, la llei quedarà, a grans trets, tal com la van pactar Junts i el PSOE al novembre. Aquests dilluns han continuat les converses entre les parts per mirar d'acordar més precisions, especialment després d'haver constatat que els jutges -sobretot Manuel García Castellón, instructor de la causa Tsunami Democràtic- faran tot el que estigui al seu abast per mirar de fer embarrancar la llei. El govern espanyol ja va insinuar la setmana passada que el magistrat actuava per motius polítics. Els negociadors d'ERC i Junts han intentat, en els darrers dies, aconseguir un blindatge addicional a causes com la de les protestes contra la sentència o la dels CDR de l'operació Judes.
Els independentistes volen que les causes per terrorisme entrin dins de la llei, però el PSOE s'hi nega. Els socialistes sí que han acceptat dialogar a partir de les millores tècniques pactades, però descarten els plantejaments de màxims dels independentistes. Malgrat les discrepàncies, res no fa pensar que la llei estiguin en perill. Un cop s'aprovi en comissió, encara poden quedar esmenes vives de cara al ple del dia 30, i per tant marge per negociar fins a l'últim moment. Quan el Congrés aprovi la proposició de llei, passarà al Senat, on el PP la bloquejarà durant dos mesos, abans que torni al Congrés per a l'aprovació definitiva, de cara a la primavera. En tot cas, com queda la llei si no hi ha canvis, com quedarà la llei d'amnistia?
- Tsunami i CDR, al punt de mira
Aquest serà un dels eixos de la negociació que s'obre ara entre els independentistes i el PSOE. Fonts consultades confien poder arribar a un punt intermedi entre la posició socialista -excloure els delictes de terrorisme de l'amnistia- i la posició d'ERC i Junts -incloure'l-. Aquest punt mig pot consistir en precisions en el redactat, per acotar més quins casos concrets de terrorisme queden fora de la llei, de tal manera que els encausats per Tsunami o, sobretot, els CDR de l'operació Judes, s'hi puguin acollir. Entre els negociadors hi ha el temor que, de cara a Europa, una amnistia que empari delictes de terrorisme no sigui vista amb bons ulls, malgrat que tota la llei està pensada perquè passi el filtre tant del TC com de la justícia europea. Les esmenes del PSOE sobre aquest delicte no suposen cap canvi.Els socialistes deixen el punt de l'article tal com estava en la proposició de llei pactada amb Junts, que estableix que quedaran exclosos de la llei el delicte de terrorisme sempre que hi hagi sentència ferma i consisteixi en la comissió d'alguna de les conductes previstes en la directiva europea sobre terrorisme. Aquesta, si no hi ha canvis, és la fórmula que hauria de servir per Tsunami i els CDR, però podria presentar problemes. També hi ha dubtes sobre el requisit de la sentència ferma, que podria crear una diferència interna dins de la llei.
ERC i Junts, per separat, han presentat una esmena que elimina aquest delicte de terrorisme del capítol d'exclusions de la llei. ERC ho argumenta com una "millora tècnica" i Junts sosté que, vist l'ús que els tribunals fan d'aquest delicte, convé que quedi clar que les acusacions de terrorisme també estan incloses a la llei. De les paraules de Bolaños queda clar que el PSOE no acceptarà la posició de màxims d'ERC i Junts; una altra cosa és que no s'acabi matisant més quins casos amb acusacions de terrorisme poden encaixar dins de la llei.
- Garantir el retorn de Puigdemont
L'amnistia ha d'afavorir, entre altres coses, el retorn de Carles Puigdemont i Marta Rovira a Catalunya en llibertat. Per això, els negociadors han introduït diversos matisos al redactat de la llei, per tal de garantir que quan entri en vigor -s'apliqui o no- quedin sense efecte les ordres de detenció i la resta de mesures cautelars que hi pugui haver en vigor. Això vol dir, a la pràctica, que els tribunals no podrien ordenar la detenció de Puigdemont si torna de l'exili. Hi ha cert consens dins de la majoria de la investidura per tal que això sigui així, tal com es desprèn de les esmenes pactades entre el PSOE i ERC, i treballades també amb Junts, que en les seves propostes també hi fa referència.L'esmena estableix que, quan la llei entri en vigor, "el tribunal que estigui veient una causa que pugui emparar-se en l'amnistia deixarà sense efecte les ordres de certa i captura, ingrés a presó, i les ordres nacionals i internacionals de detenció". Això ha de ser així encara que es plantegin qüestions d'inconstitucionalitat o prejudicials a Europa. Juristes consultats assenyalen que aquest punt serà especialment analitzat al TC.