La reunió Capella-Sánchez no serveix per avançar en el traspàs de Rodalies

La trobada a Madrid, de tres hores, sí segella tres compromisos: doblar les freqüències de Lleida, millorar el temps de resposta de les incidències, i més transparència en les comunicacions de les averies

Raquel Sánchez i Ester Capella, aquest dimecres.
Raquel Sánchez i Ester Capella, aquest dimecres. | ACN
13 de setembre del 2023
Actualitzat a les 19:48h
El traspàs de Rodalies és un dels tants episodis eterns i interminables en les trobades entre polítics catalans i del govern espanyol, i mentre que els trens acumulen retards dia rere dia, en cap cas sembla que el serial hagi de veure la llum al final del túnel. Aquest dimecres s'ha dut a terme l'enèsim capítol d'aquesta qüestió, mitjançant una trobada entre la consellera de Territori, Ester Capella, i la ministra de Transports, Raquel Sánchez. No s'ha avançat en aquesta matèria malgrat les tres hores de reunió entre les dues dirigents polítiques, i el que han aconseguit el Govern català són tres compromisos que ha anunciat Capella en roda de premsa: doblar les freqüències de Rodalies a Lleida abans d'acabar l'any, millorar el temps de resposta de les incidències, i la manera com es comuniquen les avaries.

La trobada s'ha produït a Madrid a petició de Capella, que va demanar una reunió després de les incidències que s'han anat acumulant aquest estiu a Catalunya en el servei ferroviari. "La solució de la Generalitat passa per un traspàs complet: de vies, de catenàries, i d'infraestructures, perquè es tracta d'un dèficit estructural", apuntava dimarts la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, en roda de premsa després de la reunió de l'executiu. Una petició que en cap cas és nova. En aquesta nova reunió d'aquest dimecres, l'exigència continua sent la mateixa, però sorprenentment la qüestió no s'ha abordat.

"Nosaltres reclamem el traspàs íntegre de Rodalies. Tot. Trens, vies, tot el que afecta el sistema ferroviari. Mentre això no es produeix, nosaltres exigim i reclamem tot allò que l'Estat ha de fer", ha volgut subratllar Capella. Però llavors, per què no s'ha abordat aquesta qüestió? La consellera ha explicat que el traspàs de Rodalies "no formava part" de l'ordre del dia d'aquesta reunió, i ha especificat que aquesta carpeta s'abordarà per "altres vies de negociació". "Però positivitzo la resta d'acords", ha insistit.
 

Aragonès va proposar una "aliança de país"

Darrere de totes les incidències que es van produint setmana rere setmana i mes rere mes, el Govern insisteix a atribuir-ho a la manca de finançament que la xarxa arrossega des de fa 20 anys. El darrer cop que l'executiu català i espanyol van parlar del traspàs de Rodalies va ser en la trobada discreta entre el president Pere Aragonès i el ministre de Presidència, Félix Bolaños, a finals de l'any passat. Una vegada més, va ser una trobada sense solucions.

Al llarg d'aquest any el traspàs ha tornat a ser una de les exigències clau. Ja ho va demanar ERC durant la campanya del 23-J, i ho havia demanat abans Aragonès, que fins i tot el mes de maig va arribar a plantejar la necessitat d'articular una "aliança de país" entre administracions, agents socioeconòmics i entitats de la societat civil per exigir al govern espanyol el traspàs.

Va proposar fer-ho just després de les eleccions del 28-M, mitjançant la creació d'un front comú. Però els plans es van veure alterats per la convocatòria anticipada de les espanyoles, on ara torna a emergir el traspàs de Rodalies com una de les exigències a canvi del suport d'ERC a Sánchez. L'amnistia ho eclipsa tot, però serà aquesta, d'una vegada per totes, la negociació definitiva en què l'exigència sigui atesa? 
 

Convenis i llei d'habitatge

Més enllà de la qüestió de Rodalies, a hores d'ara encallada, s'han abordat altres qüestions en la llarga trobada. En concret, s'ha negociat sobre l'estat dels convenis perquè Catalunya rebi els 914 milions d'euros associats a les peticions de gestió per executar les obres de millora de l'Eix Pirinenc, l'N-260M les de la pacificació de la NII i els nous accessos de la C32 al Maresme; les dels nous accessos a l'AP7 i l'AP2, i els dos intercanviadors ferroviaris entre la línia del metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l'R8 de Rodalies a Volpelleres i l'Hospital General. Segons calcula la consellera després de la trobada, en un mes haurien d'estar els textos enllestits de tots aquests convenis, en els quals es detallaran les actuacions i com es produeix l'ordre de gestió. 

Una altra de les patates calentes de la reunió era sobre la llei d'habitatge, que en un primer moment ERC va aprovar i després va recórrer al Tribunal Constitucional. Concretament, s'ha abordat la publicació per part del ministeri de les àrees tensades que el govern espanyol ha declarat per poder aplicar la contenció de lloguers. En aquest punt, Capella ha assenyalat que s'ha produït un punt de divergència perquè des de la Moncloa aposten per un índex homogeni per a tot Espanya, mentre que la Generalitat en vol un propi.