24
de novembre
de
2022, 14:38
Actualitzat:
25
de novembre,
17:27h
El govern espanyol s'ha compromès a iniciar els tràmits per desdoblar l'R3 entre la Garriga i Centelles el 2023. L'Estat preveu licitar l'estudi previ l'any que ve, però no ha posat data a quan poden ser l'inici de les obres. En una intervenció a través de videoconferència, el secretari general del ministeri de Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, ha reivindicat el compromís del govern espanyol amb el desdoblament de la línia i la conveniència de marcar un calendari per fer-lo efectiu.
Una promesa que ha arribat després de l'acte celebrat al Paranimf de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya que ha servit perquè les diferents institucions fessin front comú per pressionar l'Estat. En aquest sentit, el secretari d'Infraestructures de la Generalitat,Marc Sanglas, ha reivindicat la necessitat de fer un calendari per l'R3 però “no a bocinets” sinó en tot el seu conjunt. Sanglas ha exigit que l'Estat es comprometi amb un calendari i que vingui acompanyat de promeses de compliment.
El secretari d'Infraestructures ha deixat clar que estan preocupats perquè totes les institucions posin el que cal i ha reconegut que van enderrerits. “És molt important que, quan es planifica una obra, cal anar molt vinculada al municipi, si no serà un error”, ha recordat.
El primer tinent d'alcalde de Vic, Josep Arimany, ha recordat la importància que els agents socials, partits polítics i la ciutadania vagin de la mà. Per la seva banda, l'alcalde de Centelles, Josep Paré, ha destacat la necessitat d'arribar a acords i ha reivindicat la necessitat de connectar millor la localitat amb Vic. Paré ha ressaltat que han aconseguit parades semidirectes i una reorganització d'horaris i cada mitja hora tenmim un tren que va cap a Barcelona o cap a Vic.
Finalment, el subdelegat del govern a Barcelona, Carlos Prieto, ha reconegut que es va tard amb la línia, però ha deixat clar que no ha estat culpa de l'executiu actual. “Ens vam trobar els calaixos buits d'intencions i projectes".
Ho vam intentar fer amb les institucions. Actualment està en obres entre parets i la garriga. Hi ha un estudi històric que està fet i això és molt important.
Molt lent
La realitat és que actualment només la part entre Parets del Vallès i la Garriga està en execució, però l'estudi contempla l'execució de tots els trams de la R3 des de Vic. La proposta dels tècnics preveu que el 2026 comenci l'execució del desdoblament el 2026 i acabi el 2029. El tram entre Parets i Mollet del Vallès amb l'enllaç amb l'R2 s'hagi completat el 2030.
El tram entre Montcada i Santa Perpètua seria el darrer en desdoblar-se segons l'estudi. Les obres acabarien el 2035.
Nova estació a Torelló
Una altra proposta dels tècnics és sumar la Garrotxa com a nou pol de demanda del corredor de l'R3 amb un tren llençadora entre Olot i Torelló. Això implicaria construir una nova estació al sud de la capital de la Vall del Ges.
Els tècnics han reivindicat la importància de formar part de les reunions que es fan entre els especialistes de les diverses administracions.
Tres experts
L'acte ha comptat també amb l'explicació tècnica que han fet tres experts, que han disseccionat la línia des de la sortida a La Tor de Querol a la Catalunya Nord fins a Barcelona. La proposta pretén donar resposta a les necessitats de la ciutadania de cada territori que travessa l'R3.
En aquest sentit, l'aposta ha estat definir una proposta horària i la creació d'un servei regional per ajustar-se a les necessitats del Ripollès i la Cerdanya. La proposta és connectar aquestes comarques a través de la creació de l'RP1.
La millora amb la correspondència amb l'R8 i dels trens de l'operador francès SNCF és també un dels punts destacats de l'informe.
Una promesa que ha arribat després de l'acte celebrat al Paranimf de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya que ha servit perquè les diferents institucions fessin front comú per pressionar l'Estat. En aquest sentit, el secretari d'Infraestructures de la Generalitat,Marc Sanglas, ha reivindicat la necessitat de fer un calendari per l'R3 però “no a bocinets” sinó en tot el seu conjunt. Sanglas ha exigit que l'Estat es comprometi amb un calendari i que vingui acompanyat de promeses de compliment.
El secretari d'Infraestructures ha deixat clar que estan preocupats perquè totes les institucions posin el que cal i ha reconegut que van enderrerits. “És molt important que, quan es planifica una obra, cal anar molt vinculada al municipi, si no serà un error”, ha recordat.
El primer tinent d'alcalde de Vic, Josep Arimany, ha recordat la importància que els agents socials, partits polítics i la ciutadania vagin de la mà. Per la seva banda, l'alcalde de Centelles, Josep Paré, ha destacat la necessitat d'arribar a acords i ha reivindicat la necessitat de connectar millor la localitat amb Vic. Paré ha ressaltat que han aconseguit parades semidirectes i una reorganització d'horaris i cada mitja hora tenmim un tren que va cap a Barcelona o cap a Vic.
Finalment, el subdelegat del govern a Barcelona, Carlos Prieto, ha reconegut que es va tard amb la línia, però ha deixat clar que no ha estat culpa de l'executiu actual. “Ens vam trobar els calaixos buits d'intencions i projectes".
Ho vam intentar fer amb les institucions. Actualment està en obres entre parets i la garriga. Hi ha un estudi històric que està fet i això és molt important.
Molt lent
La realitat és que actualment només la part entre Parets del Vallès i la Garriga està en execució, però l'estudi contempla l'execució de tots els trams de la R3 des de Vic. La proposta dels tècnics preveu que el 2026 comenci l'execució del desdoblament el 2026 i acabi el 2029. El tram entre Parets i Mollet del Vallès amb l'enllaç amb l'R2 s'hagi completat el 2030.
El tram entre Montcada i Santa Perpètua seria el darrer en desdoblar-se segons l'estudi. Les obres acabarien el 2035.
Nova estació a Torelló
Una altra proposta dels tècnics és sumar la Garrotxa com a nou pol de demanda del corredor de l'R3 amb un tren llençadora entre Olot i Torelló. Això implicaria construir una nova estació al sud de la capital de la Vall del Ges.
Els tècnics han reivindicat la importància de formar part de les reunions que es fan entre els especialistes de les diverses administracions.
Tres experts
L'acte ha comptat també amb l'explicació tècnica que han fet tres experts, que han disseccionat la línia des de la sortida a La Tor de Querol a la Catalunya Nord fins a Barcelona. La proposta pretén donar resposta a les necessitats de la ciutadania de cada territori que travessa l'R3.
En aquest sentit, l'aposta ha estat definir una proposta horària i la creació d'un servei regional per ajustar-se a les necessitats del Ripollès i la Cerdanya. La proposta és connectar aquestes comarques a través de la creació de l'RP1.
La millora amb la correspondència amb l'R8 i dels trens de l'operador francès SNCF és també un dels punts destacats de l'informe.