07
d'agost
de
2023, 18:07
Actualitzat:
19:36h
La tinent d'alcaldia d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, va deixar clar a finals de juliol que les intervencions del conegut com a "urbanisme tàctic" -liderat pels comuns d'Ada Colau el mandat passat- començarien a ser revertides. Durant la presentació del "Pla Endreça", es va avisar que s'hi inclouria la idea de "minimitzar" aquestes actuacions a peu de carrer, que s'han popularitzat per l'ús de la pintura de colors alhora de treure espai al vehicle privat. "Creiem que aquestes actuacions tàctiques quan esdevenen permanents i no només temporals acaben generant confusió a l'espai públic", deixava caure la socialista Bonet, dues setmanes enrere. Aquest dilluns s'ha consumat la primera mostra d'aquesta declaració d'intencions, i ho ha fet en una via rellevant de la ciutat: el carrer Pelai. Això, però, ha obert un conflicte amb els comuns, que ho veuen poc comprensible.
Després d'assegurar que els vianants no han acabat de fer ús d'aquest nou espai pacificat amb l'actual disseny, s'ha decidit fer-hi places d'aparcament per a motos i bicicletes, a més d'ampliar els espais per a càrrega i descàrrega. En unes declaracions explicatives, Laia Bonet ha apuntat que la iniciativa de treure dos carrils de circulació per donar espai als vianants a la calçada "durant aquest dos anys s'ha vist que ha tingut poc ús, pràcticament inexistent" pel que fa al passeig. Per contra, han anat "apareixent" uns altres usos "informals" que no estaven previstos en el nou disseny: la càrrega i descàrrega. Ara, s'ha apostat per regularitzar les necessitats d'aquest repartiment de mercaderies, juntament amb la proposta de baixar de les voreres les bicis i les motos. "Són les dues funcions que es demandaven clarament a tot l’entorn de plaça Catalunya", ha defensat la responsable d’Urbanisme.
Tot i la promesa vinculada al "Pla Endreça" de repensar les intervencions tàctiques, de moment l’Ajuntament no aporta informació de quins són els punts en què es té planejat fer canvis. Al marge de les obres de Pelai, que han començat aquest mateix dilluns, es desconeix quins són els següents passos del govern de Jaume Collboni.
Sigui com sigui, la decisió -amb una forta càrrega simbòlica pel vincle entre l'obra de govern de Colau i el segell de la transformació urbana- ve a apuntalar el distanciament del PSC amb Barcelona en Comú pel que fa a la intervenció a l'espai públic. Fins ara, sobre els abordatges tàctics que van irrompre amb la pandèmia per treure espai al cotxe i posar-lo a disposició del vianant, els comuns havien fet una crítica moderada únicament d'un punt de la ciutat: l'espai de passeig a la Via Laietana que era confós amb un carril bici. Tret d'això, no hi havia cap voluntat expressa de revertir l'urbanisme tàctic. Per contra, els socialistes havien anat avisant que hi havia punts on es voldria incidir amb segell propi. I aquest nou camí l'han decidit iniciar a un dels principals carrers comercials de la ciutat.
També censura que el PSC hagi optat per desfer el canvi urbanístic i deixar a mitges la transformació prevista, que comptava amb una segona part de calat permanent. Es tractava d'un projecte "definitiu i estructural" que incorporava "la consolidació d'un carril bicicleta" i que ja estava treballat. "Més enllà de les gesticulacions o accions de màrqueting que el nou govern municipal vulgui tirar endavant, clarament això és un retrocés pel que fa a la proposta del model de ciutat", ha expressat Janet Sanz.
Igualment, l'exregidor de l'Eixample amb el govern Colau, Pau Gonzàlez, ha posat en dubte les paraules de la tinent d'alcaldia Laia Bonet. "Ús inexistent per part dels vianants, sí", ha ironitzat, a l'hora d'afegir dues fotografies seves en què es veu gent passejant a la calçada. "El que falta és consolidar l'espai i posar més verd i carril bici, no fer passos enrere", ha rematat Gonzàlez. Entitats de l'entorn també han redundat en els laments contra la proposta socialista. "Eliminar la zona de vianants del carrer Pelai és un pas enrere de l'Ajuntament en quant a millorar la qualitat de l'aire a la ciutat", han reblat des d'Eixample Respira, alhora que es defensa la proposta d'instal·lar-hi un carril bici. "Més espai per als vehicles en detriment de les persones, Jaume Collboni?", han afegit des de SOS Ronda Universitat.
Després d'assegurar que els vianants no han acabat de fer ús d'aquest nou espai pacificat amb l'actual disseny, s'ha decidit fer-hi places d'aparcament per a motos i bicicletes, a més d'ampliar els espais per a càrrega i descàrrega. En unes declaracions explicatives, Laia Bonet ha apuntat que la iniciativa de treure dos carrils de circulació per donar espai als vianants a la calçada "durant aquest dos anys s'ha vist que ha tingut poc ús, pràcticament inexistent" pel que fa al passeig. Per contra, han anat "apareixent" uns altres usos "informals" que no estaven previstos en el nou disseny: la càrrega i descàrrega. Ara, s'ha apostat per regularitzar les necessitats d'aquest repartiment de mercaderies, juntament amb la proposta de baixar de les voreres les bicis i les motos. "Són les dues funcions que es demandaven clarament a tot l’entorn de plaça Catalunya", ha defensat la responsable d’Urbanisme.
Tot i la promesa vinculada al "Pla Endreça" de repensar les intervencions tàctiques, de moment l’Ajuntament no aporta informació de quins són els punts en què es té planejat fer canvis. Al marge de les obres de Pelai, que han començat aquest mateix dilluns, es desconeix quins són els següents passos del govern de Jaume Collboni.
Sigui com sigui, la decisió -amb una forta càrrega simbòlica pel vincle entre l'obra de govern de Colau i el segell de la transformació urbana- ve a apuntalar el distanciament del PSC amb Barcelona en Comú pel que fa a la intervenció a l'espai públic. Fins ara, sobre els abordatges tàctics que van irrompre amb la pandèmia per treure espai al cotxe i posar-lo a disposició del vianant, els comuns havien fet una crítica moderada únicament d'un punt de la ciutat: l'espai de passeig a la Via Laietana que era confós amb un carril bici. Tret d'això, no hi havia cap voluntat expressa de revertir l'urbanisme tàctic. Per contra, els socialistes havien anat avisant que hi havia punts on es voldria incidir amb segell propi. I aquest nou camí l'han decidit iniciar a un dels principals carrers comercials de la ciutat.
Comuns contra la decisió
I això ha despertat crítiques. D'una banda, entre el sector dels comuns. "No entenem l'anunci del govern municipal per començar a desmantellar l'acció tàctica del carrer Pelai. És un sensesentit", ha reblat la portaveu del grup de BComú, Janet Sanz, en declaracions als mitjans. En el mateix sentit, la màxima responsable d'Urbanisme durant els últims dos mandats subratlla que el projecte havia estat "absolutament consensuat amb els comerciants i amb els veïns".També censura que el PSC hagi optat per desfer el canvi urbanístic i deixar a mitges la transformació prevista, que comptava amb una segona part de calat permanent. Es tractava d'un projecte "definitiu i estructural" que incorporava "la consolidació d'un carril bicicleta" i que ja estava treballat. "Més enllà de les gesticulacions o accions de màrqueting que el nou govern municipal vulgui tirar endavant, clarament això és un retrocés pel que fa a la proposta del model de ciutat", ha expressat Janet Sanz.
Igualment, l'exregidor de l'Eixample amb el govern Colau, Pau Gonzàlez, ha posat en dubte les paraules de la tinent d'alcaldia Laia Bonet. "Ús inexistent per part dels vianants, sí", ha ironitzat, a l'hora d'afegir dues fotografies seves en què es veu gent passejant a la calçada. "El que falta és consolidar l'espai i posar més verd i carril bici, no fer passos enrere", ha rematat Gonzàlez. Entitats de l'entorn també han redundat en els laments contra la proposta socialista. "Eliminar la zona de vianants del carrer Pelai és un pas enrere de l'Ajuntament en quant a millorar la qualitat de l'aire a la ciutat", han reblat des d'Eixample Respira, alhora que es defensa la proposta d'instal·lar-hi un carril bici. "Més espai per als vehicles en detriment de les persones, Jaume Collboni?", han afegit des de SOS Ronda Universitat.
L’urbanisme tàctic va començar a revertir-se a BCN amb les obres de #SuperillaBCN que van convertir en definitius els 4 eixos verds, consolidant l’espai per a vianants i verd.
El que comença ara és el retrocés, més espai pels cotxes i menys x vianants i comerç en ple 2023…