28
de juliol
de
2023, 09:50
Actualitzat:
15:21h
Santi Vila torna a la primera línia. Així s'ha revelat en una roda de premsa de l'Ajuntament de Barcelona en què s'ha presentat la creació d'un Comitè Assessor d'Infraestructures. L'alcalde de la capital catalana, Jaume Collboni, ha aparegut acompanyat de Vila per oficialitzar la nova iniciativa del govern del PSC. L'encàrrec que rebrà l'exconseller de Cultura de la Generalitat serà el de presidir aquest nou ens per assessorar el consistori sobre el futur de les infraestructures amb impacte a Barcelona. Ho farà, però, "de forma no retribuïda", ha dit Collboni. Als participants que conformaran aquest comitè, el líder del consistori s'hi ha referit com a "militants o voluntaris" per la ciutat.
El nou ens s'especialitzarà en projectes vinculats al transport, com són les infraestructures "ferroviàries, portuàries i aeroportuàries". Aquest òrgan, amb debats clau pendents com el futur dels creuers al Port de Barcelona o la possible l'ampliació de l'aeroport, suma vol impregnar-se de l'agenda municipal del pròxim mandat. En aquesta línia, Collboni ha reconegut que algunes d'aquestes infraestructures no corresponen a competències de la ciutat, però ha assegurat que Barcelona sí que hi té "incumbència".
En el seu discurs inicial, Santi Vila ha reivindicat haver pres la decisió, entre altres motius, mogut per "l'amistat amb l'alcalde". Tanmateix, també ha insistit que hi haurà "rigor i feina" perquè "poques coses com les infraestructures impacten tant en la vida" de la ciutadania.
La idea de l'alcalde, a més, és que aquest ens abordi el que que "massa sovint ha quedat encallat o s’ha cronificat de manera poc convenient”, ha dit en referència “als debats sobre les infraestructures". En aquest mateix sentit, Collboni ha mencionat també altres punts destacats del transport com Rodalies o el metro, entre les seves preocupacions.
El comitè assessor -que coordinarà l'enginyer en cap Oriol Altisench- es reunirà de manera permanent cada dos mesos aproximadament, asseguren des de l'Ajuntament de Barcelona. El comitè plenari, en canvi, es donarà almenys dues vegades l'any, però sense cap altra exigència. Encara s'han de decidir quins experts en formaran part. Els informes que facin, a més, tindran "vàlua" pel govern, però no seran vinculants.
Els darrers anys, Vila havia aparcat el seu paper d'incidència sobre els afers públics. En aquest pla, el més destacat del seu dia a dia actual era la posició de director de la companyia Aigües de Banyoles, de capital mixt públic-privat, on ja fa cinc anys que exerceix. Ho ha compatibilitzat amb intervencions com a tertulià a El Matí de Catalunya Ràdio o amb la seva tasca docent com a professor d'humanitats a la Universitat Ramon Llull.
L'any passat, l'espai de centredreta Centrem, amb Àngels Chacón al capdavant, buscava líder per a una possible candidatura a l'alcaldia de Barcelona i Santi Vila era un dels principals noms que agradaven, tal com va avançar Nació. En aquell moment, l'exalcalde de Figueres es va deixa estimar i va mostrar interès pel projecte, tot i que va mostrar incomoditat amb l'etiqueta de "dretes" de la definició de Centrem. "Si es donen les circumstàncies", va assegurar que li "agradaria ajudar" que Barcelona "anés millor". Aquests temptejos, finalment, van quedar en no-res.
Al marge queda el procés judicial que encara pesa sobre Vila, el de Sixena. S'havia de celebrar l'octubre passat, però finalment es va tornar a ajornar el judici per no haver lliurat 44 obres del Museu de Lleida al Monestir de Sixena fa gairebé sis anys, quan era conseller. Fa un mes, es va saber que el Govern de la Generalitat assumiria la defensa de l'investigat.
El nou ens s'especialitzarà en projectes vinculats al transport, com són les infraestructures "ferroviàries, portuàries i aeroportuàries". Aquest òrgan, amb debats clau pendents com el futur dels creuers al Port de Barcelona o la possible l'ampliació de l'aeroport, suma vol impregnar-se de l'agenda municipal del pròxim mandat. En aquesta línia, Collboni ha reconegut que algunes d'aquestes infraestructures no corresponen a competències de la ciutat, però ha assegurat que Barcelona sí que hi té "incumbència".
En el seu discurs inicial, Santi Vila ha reivindicat haver pres la decisió, entre altres motius, mogut per "l'amistat amb l'alcalde". Tanmateix, també ha insistit que hi haurà "rigor i feina" perquè "poques coses com les infraestructures impacten tant en la vida" de la ciutadania.
La idea de l'alcalde, a més, és que aquest ens abordi el que que "massa sovint ha quedat encallat o s’ha cronificat de manera poc convenient”, ha dit en referència “als debats sobre les infraestructures". En aquest mateix sentit, Collboni ha mencionat també altres punts destacats del transport com Rodalies o el metro, entre les seves preocupacions.
El comitè assessor -que coordinarà l'enginyer en cap Oriol Altisench- es reunirà de manera permanent cada dos mesos aproximadament, asseguren des de l'Ajuntament de Barcelona. El comitè plenari, en canvi, es donarà almenys dues vegades l'any, però sense cap altra exigència. Encara s'han de decidir quins experts en formaran part. Els informes que facin, a més, tindran "vàlua" pel govern, però no seran vinculants.
Una carrera política en suspens
Els darrers anys, Vila havia aparcat el seu paper d'incidència sobre els afers públics. En aquest pla, el més destacat del seu dia a dia actual era la posició de director de la companyia Aigües de Banyoles, de capital mixt públic-privat, on ja fa cinc anys que exerceix. Ho ha compatibilitzat amb intervencions com a tertulià a El Matí de Catalunya Ràdio o amb la seva tasca docent com a professor d'humanitats a la Universitat Ramon Llull. L'any passat, l'espai de centredreta Centrem, amb Àngels Chacón al capdavant, buscava líder per a una possible candidatura a l'alcaldia de Barcelona i Santi Vila era un dels principals noms que agradaven, tal com va avançar Nació. En aquell moment, l'exalcalde de Figueres es va deixa estimar i va mostrar interès pel projecte, tot i que va mostrar incomoditat amb l'etiqueta de "dretes" de la definició de Centrem. "Si es donen les circumstàncies", va assegurar que li "agradaria ajudar" que Barcelona "anés millor". Aquests temptejos, finalment, van quedar en no-res.
Al marge queda el procés judicial que encara pesa sobre Vila, el de Sixena. S'havia de celebrar l'octubre passat, però finalment es va tornar a ajornar el judici per no haver lliurat 44 obres del Museu de Lleida al Monestir de Sixena fa gairebé sis anys, quan era conseller. Fa un mes, es va saber que el Govern de la Generalitat assumiria la defensa de l'investigat.